Hej jag har en artemia kläckare i en liten box med vatten och salt och jag har lagt i lite ägg där i och det står att det ska ta mellan 12-24 timmar innan det kläcks men inget händer. Vad kan vara fel? Är det värmen eller saltet för jag köpte salt i en djur affär och saltet var för sjukdomar men det spelar nog ingen roll eller? Tacksam för svar och hjälp
Artemia kläckning
Kollaps
X
-
jo det kan va saltet. ta havssalt som finns på ica.<
hur länge har du väntat?
har du tittat ordentligt? de är väldigt väldigt småProjekt:
Kub 350L SA, 170L Malawi, Räkvas, 250L Malawi, 110L Asien kub, 408L Orinoco, Kaffebryggare-nano
-
Låter som att du använder ektozon-salt vilket är svindyrt men inte borde påverka kläckningen. Det låter som att du har köpt ägg som har blivit dåliga. 12 timmar är alldeles för kort tid men om inget har hänt efter 24-36 timmar så har äggen säkerligen blivit dåliga. Det bästa är köpa ägg från något ställe som har stor omsättning på sina artemiaägg, vanliga akvarieaffärer brukar ofta sälja gamla ägg. Och inte nog med att de ofta är gamla, men de brukar förvara dem ute på butikshyllorna vilket är helt fel. Äggen bör förvaras kallt, torrt och i en lufttät behållare.Kommentar
-
Jag var tvungen att köra upp värmen i 28 grader ungefär innan det blev något resultat. Kör med vanlig jodfri grovsalt. En lampa också om nu ljus spelar någon roll. Det är lampan som står för värmen oxo förövröigt. Har den på lagom långt avstånd så det blir 28 graderish.Kommentar
-
Projekt:
Kub 350L SA, 170L Malawi, Räkvas, 250L Malawi, 110L Asien kub, 408L Orinoco, Kaffebryggare-nano
Kommentar
-
Du kläcker väl inte artemia i 30 liter vatten? Jag körde typ 20-25 ml salt per liter vatten.Kommentar
-
Har du en artemiakläckare som sitter i akvariet? De är helt värdelösa eftersom artemia kräver ett riktigt salt vatten för att kläckas.
Titta på hannescs bild, det är den enklaste och också bästa artemiakläckaren som finns.För mycket är inte nog!
Jag VILL ha en Elefantofon!!Kommentar
-
Metoden hannesc beskrev är mycket pålitlig.
Kommentar
-
Kommentar