Hur FUNKAR planarier egentligen?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jenmad
    • March 2009
    • 579

Hur FUNKAR planarier egentligen?

Hej!
    Har fått planarier i mitt dvärgkulfiskkar. 36 liter, två dvärgkulor, ett antal malajsiska sandsnäckor (de med självbevarelsedrift) och numera ett antal planarier. De visar sig bara strax efter matning (ca 30 minuter efteråt), smyger runt på rutorna...
    Dvärgkulorna äter ju allt som rör sig, och en hel del som inte rör sig, men planarier ingår inte i deras diet uppenbarligen. Jag har försökt ta kål på de små vita äcklena (dvs planarierna ) för hand men nu har jag läst att om så mycket som en molekyl blir kvar så blir det en ny planarie (ett planarium? ).
    Så vad ska jag ta mig till? Egentligen borde jag starta om hela karet eftersom jag även har problem med cyano men å andra sidan är jag skeptisk till att jag löser problem på det viset... Men om jag sparar vatten (för att inte chocka de små kulorna), slänger sanden (har just nu grov vit sand men har blästersand att ersätta med) och ett annat kar som frambringar tillräckligt mycket växter för att kunna slänga alla som finns i minikaret nu (och som är övervuxna med cyano och allmänt äckliga) - kan det hjälpa? Eller får jag tillbaks problemen om några veckor/månader?

Och karet är inte i skick för att visa några bilder!

Hälsningar
    Jennifer
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

Jag brukar inte förorda kemikalier i akvarium, men i detta fallet finns ett medel som heter Eradica och sälj så Ebi-shop. Det är en svensk sida som säljer tillbehör för räkakvarium, och detta medel funkar. Visst blir de färre med mindre matning i karet, men du blir inte av med äckelpäckeldjuren...
    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• jenmad
      • March 2009
      • 579

Äckelpäckeldjuren? Precis min känsla Och mata mina söta dvärgkulor mer sällan än varannan dag - det gåååår ju inte! De är ju sååå hungriga! (Att de smaskar på oförsiktiga malayser vet jag ingenting om!)

Kollade Ebi-shop - men hittar inget "eradica" där... "Produkten är inte längre tillgänglig" Har letat på nätet efter en alternativ säljare men har inte hittat nån, varken på engelska eller tyska... Var får man tag på det här ämnet?

Hälsningar
      Jennifer

Kommentar

• ansjo
        • November 2005
        • 29967

Då vet jag inte, kolla på ebay kanske?
        /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• jenmad
          • March 2009
          • 579

Har kollat på ebay men "eradica" ger mig bara svar på "radica" och de verkar inte ha nåt samband med akvarier... Har sökt "överallt" efter det verksamma ämnet men får ingen träff... Har du nån mer bra information? Och om jag skulle hitta rätt ämne - är det "bara" att hälla i befintligt akvarium eller är det bättre med en nystart? Eller räcker det med en nystart, med eller utan "eradica"?

Hälsningar
          Jennifer

Kommentar

• ansjo
            • November 2005
            • 29967

En nystart kan funka, men det räcker med en snäcka som har en planaria innanför skalet som åker med till det nya karet så är det kört. Jag kan kolla runt lite i morgon kväll om jag kan hitta medlet någonstans.
            /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Nanoräkan
              • May 2011
              • 255

Ebishop har No-planaria som fungerar på samma sätt som eradica

Kommentar

• ansjo
                • November 2005
                • 29967

Gott, då är det bara att dra iväg en beställning!
                /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Ziddhartha
                  • November 2012
                  • 39

De ser ju rätt coola ut.
                  Inte så kul att ha i burken dock.
                  Don't speak unless it improves on silence.

Kommentar

• Jesper Broman
                    • November 2012
                    • 3445

Usch vilket vidrigt kryp. Hoppas verkligen att du blir av med dom

Kommentar

• jenmad
                      • March 2009
                      • 579

Okay, No-planaria är beställd. Men jag funderar... Mina tre kar hänger i princip ihop - jag flyttar växter och snäckor mellan dem, använder samma redskap etc. Men har ändå bara planarier i ett av karen. Finns de i alla tre men i de andra äts de upp av fiskarna? Och skulle man i så fall kunna flytta dvärgkulorna till ett nytt kar (det behöver man ju alltid, eller hur? ), flytta några platy till planariekaret och vänta några veckor tills de ätit upp dem? I teorin alltså, ska förstås använda No-planaria när jag nu köpt det... Funderade på att köpa lite räkfoder också - om man lägger sånt i karet där det går både räkor och platy och corydoras, vet fiskarna då att fodret bara är till för räkorna? Nä, jag köpte inget....

Kommentar

• ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

Fiskarna äter vad de kommer över, sedan om det är rökelser eller diskret spelar inte någon roll.
                        Du kan ha planarier i alla kar, men med mindre mat som de kan käka blir de inte så många utan håller sig kanske mer i gruset.
                        /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• jenmad
                          • March 2009
                          • 579

Rökelser? Fantasifull stavningskontroll tror jag... och "diskret" hade jag väl inte väntat mig just där... Strunt samma, jag är lättroad!

Yikes! Borde jag leta i gruset i de andra karen? Tror jag låter bli!

No-planaria lät ju ofarligt för räkor och fiskar men hur är det med snäckor? Riskerar jag mina värdefulla malaysers liv? Inte för att jag inte har fler men de här är noggrant selekterade för maximal självbevarelsedrift...

Kommentar

• PiaJo
                            • August 2009
                            • 13001

fick läsa inlägget/frågan som var innan fler gånger när jag såg svaret - rökelser och diskret sätter några kronor att du sitter med mobilen
                            /PIA

Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

Kommentar

• ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

Den där jävla Ifånen stavar om ord som den vill ju...men det kan bli ganska kul ibland! Det skulle vara räkmatt och fiskmat på de ställena.

Leta i gruset är svårt, finns de där lär du troligen inte hitta några. Jag körde medel i alla mina kar när jag fick in dem, dels för att jag såg dem i mer än ett av karen och sedan ville jag veta att jag säkert inte hade några äckelkräk kvar hemma.
                              Jag har flera olika sorters snäckor i karen, och det märktes inget på dem när jag rökte ur planarierna!
                              /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

Arbetssätt...