Sanering med fotoplasma - Giftigt för fiskarna?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonteeh
    • September 2008
    • 50

Sanering med fotoplasma - Giftigt för fiskarna?

Tja! Nu är det så att mina föräldrar har beslutat att sanera vårt hus med fotoplasma några dagar under v. 44 p.g.a. fukt osv.
    Jag undrar ifall detta är säkert för fiskarna eller om vattnet påverkas negativt av fotoplasman (tydligen giftigt).

Vad ska jag göra i så fall? Har 3 stycken kar i mitt rum (375l, 112l och 60l) och jag har ingen möjlighet att flytta dem någon annanstans. Finns risken att jag måste göra mig av med fiskarna?

Tacksam för svar!
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

Såvitt jag förstår handlar det om att via uv få ozon, väteperoxid och diverse liknande. Inte supergiftigt men helt klart skadligt om dosen blir någorlunda. Inget man vill ha i akvarier alltså.

Mitt förslag är att du lägger plast över akvarierna och tejpar igen tätt. Sen ställer du en luftpump ute och pular ner slang med luftsten i varje akvarium. Då får du in ren luft och riskerar inte syrebrist i de igentejpade burkarna. Det behövs ju nåt litet hål så luften som pumpas in tar sig ut men det behövs inte mycket för det, du ser ju också om plasten börjar bukta som en ballong. Om det inte är några särskilt känsliga fiskar så klarar de utan vidare några dagar utan mat.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

Kommentar

• åheim
      • April 2006
      • 13197

Ursprungligen postat av Jonteeh
      Tja! Nu är det så att mina föräldrar har beslutat att sanera vårt hus med fotoplasma några dagar under v. 44 p.g.a. fukt osv.
      Jag undrar ifall detta är säkert för fiskarna eller om vattnet påverkas negativt av fotoplasman (tydligen giftigt).

Vad ska jag göra i så fall? Har 3 stycken kar i mitt rum (375l, 112l och 60l) och jag har ingen möjlighet att flytta dem någon annanstans. Finns risken att jag måste göra mig av med fiskarna?

Tacksam för svar!
      Metoden ska tydligen ibland förekomma även i utrymmen kontinuerligt där människor befinner sig... Du ska nog kolla detta med de som står för sanerigen!
      Viva Leo Buscaglia

Kommentar

Arbetssätt...