Papegojfisk?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Coriel
    • July 2003
    • 2

Papegojfisk?

Hej!

Jag har nu valt ut vilka fiskar jag ska köpa till mitt akvarium.. Jag har bestämt att jag ska ha två "jätte-scalarer", två schubunkin guldfiskar, två silverhajar, två guldgurami, två blå gurami samt en rosa papegojfisk. När jag var inne i akvarieaffären sade handlaren att alla fiskarna jag nämnt går utmärkt ihop, förutom papegojfisken, som gick "halvbra". Han sa att om man har otur så KAN den nafsa på scalarernas fenor. Jag vet inte så mycket om papegojfiskar, är de lämpliga överhuvudtaget? Och så ska jag köpa en kampfisk i en annan affär, jag antar att det är samma med den, papegojfisken kanske biter på dens fenor också pga att den har långa fenor..
    Skulle vara tacksam om någon berättar lite om papegojfisken och om jag kan chansa och köpa den ihop med de andra fiskarna.
    Coriel
  • Kjell Fohrman
    Administrator

• December 2001
    • 48148

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=845
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• råttan
      • April 2003
      • 98

jag skulle tro att skalarerna nafsar på papegojfisken... Men ska du inte köpa två av dom ? Dom skulle få det mycket roligare då. hej
      Johan Lundin
      http://www.ratthjalpen.se

Kommentar

• Coriel
        • July 2003
        • 2

Hmm.. men är det någon som vet vilka fiskar papegojfisken inte lämpar sig tillsammans med? Förutom pyttesmå fiskar, förstås.
        Coriel

Kommentar

• tommpa
          • October 2003
          • 69

Papegojorna kan vara ganska jävliga mot andra fiskar.
          Fast det kan skilja mycket från fisk till fisk. Känner vissa som inte har några problem alls med dem. Själv har jag fått 2 elaka firrar som är på dom andra fiskarna o äter upp dom minsta (guppy, rasbora mm). Dom går till och med på mina 10 cm skäggmunsmalar, min kyssgurami mm.
          Visst är dom fina o roliga men det finns bättre fiskar att köpa.
          Kröken - det enda raka!

Kommentar

• AndreasN
            • July 2003
            • 2732

Det är tragiskt att de inte kan stänga munen och med alla dessa tatuerade papegojfiskar.
            540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

Kommentar

• Elana
              • April 2003
              • 239

Papegojor är underbara fiskar, men de passar bäst i ett akvarium där de får vara ett par med mycket plats (typ 200l eller mer) och inte allt för många andra irriterande fiskar. Siamesiska algätare går jättebra och ancistrusar med bara man ser till att de får ha sin mat för sig själva... vilket kan vara nog så svårt.
              Har man mycket växter så kan de andra fiskarna gömma sig där när papegojorna blir ilskna.
              Jag har också märkt att vissa färger retar min hane mer än andra. Det värsta är gult och rött, så fiskar i dessa färger går inte att ha tillsammans med honom.
              Har man ett par papegojciklider så får man om man bryr sig om dem underbara familjemedlemmar som älskar att vara i ens närhet och som hittar på de mest förunderliga sakerna för att få uppmärksamhet ( lyfta på locket till akvariet, konstsim bland växterna gärna upp och ned, härma dina rörelser m.m. )
              Att de inte skulle kunna stänga sina munnar och lider pga det... kom hem till mig och stoppa in era fingrar i akvariet om ni törs så får ni känna på vad papegojcikliderna anser om den saken. De äter, gräver och biter rejält.
              Det enda rådet jag skulle ge om man ska köpa en papegojciklid är att välja en ofärgad fisk med så fina drag som möjligt, dvs ingen fisk med sned mun, allt för krokig rygg som flåsar, och se upp för svarta fläckar... det är en sjukdom som papegojciklider råkar ut för, som få känner till. Oftast försvinner fläckarna av sig själva om det är små fläckar, men blir de större kan fisken behöva medicin.
              Mvh
              Elana
              Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.

Kommentar

• Hult
                • July 2003
                • 307

Köp gärna en grupp på minst 4 silverhajar...helst fler...det trivs bäst i stim...hur stort är ditt akvarium?
                Alla kan ha fel ;]

110 L: 1 Regnbågshaj, 2 Röd Ciklider & 1 Pleco

70 L: 3 Platy, 3 Guppy (+ massa yngel) & 1 Ancistrus

Kommentar

• izac
                  • April 2003
                  • 756

Rosa papegojfiskar är otroligt läckra.
                  Skulle själv vilja ha nåra, fast mitt kar räcker inte till skulle jag tro, samt att dom kostade 199:- st!!!

Kommentar

• TLindome
                    • October 2003
                    • 107

Dom ser ju inte kloka ut!!
                    Är det människan som varit framme?

Gissar på att det som Kjell vill få fram, det är bara att hålla med!!!
                    222liter ciklider,gurami,tetror och en vilsen husse.

Kommentar

• izac
                      • April 2003
                      • 756

Kommentar

• nybörjaren
                        • July 2003
                        • 132

Hej!
                        Jag har ju 2 st papegojciklider (orange)som är ett lekpar. De har jag i ett 200l akvarium men helst ska de ha åtminstone 300l om de ska trivas ordentligt. Där har jag också 1 ancistrus och 3 små palettyngel som de inte ens rör. De är hur snälla som helst förutom när de lägger rom då är de enormt aggresiva och då måste man ha många gömställen åt de små fiskarna.
                        Mina kan äta från ytan och stänga munnen!!
                        De har absolut inga problem att simma och är hur pigga och roliga som helst. Tycker inte att man ska bojkotta denna fisk alls så länge man inte köper en som färginjicerats osv.
                        Lycka till!

Ps) 199kr var "billigt" i Västerås ligger de på runt 325-350kr/st...
                        cikliden

Kommentar

• Jonas.E
                          • May 2003
                          • 199

kan ni inte välja fiskar som inte är framavlade för att se gulliga ut och sen injicerade med fägämnen som försvinner efter ett halvår?

fördet andra så skall hybriden (dvfs papegojfiskaen) ha ett högre ph-värde än både gurami, silverhajar och scalarer eftersom naturformerna som de avlat fram papegojan från är från centralamerika där ph-värdet är högt.

så var snälla mot dessa missbildningar och köp dem inte för då tar handlaren bara hem fler av dessa missbildningar.

ett annat skäl är att den blir 25cm stor och kan bli mycket aggressiv om den vill leka. källa: zoopets artbeskrivning.
                          Mvh Jonas

Mbuna Rocks

Kommentar

• Bilbo
                            • February 2002
                            • 2119

Ytterligare ett exempel på hur sjuk akvariehobbyn har blivit. Ett annat exempel är att det är i stort sett omöjligt att köpa odlad "viltfärgad" discus i butikerna, utan det som säljs är knallblåa och knalloranga individer. Hur länge sedan var det man såg en grön svärdbärare i handeln t.ex.
                            Vad är det som gör att man vill ha sådan fisk som är färgförstärkt och linjeavlad för att framhäva abnormiteter, istället för den färprakt som redan finns i de naturliga fiskarna. Ta t.ex en utfärgad D. compressiceps-hanne, eller en fullt färgad VF "red spotted green" discus, de har färger som är fantastiska! Av "vanliga" fiskar finns också mycket vacker, vad sägs t.ex om kardinaltetran, eller drottningrasboran.
                            Jag är inte emot aveln, men jag undrar bara vad det är som anses vara så "otroligt läckert" med en rosa papegojfisk, och som inte går att hitta i naturliga fiskarter.

Agent xxx - med rätt att vara gnällig
                            // Magnus
                            Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

Kommentar

• TLindome
                              • October 2003
                              • 107

Nä, mitt tips till Coriel är att inte ens titta på dessa stackars fiskar utan välja en av de tusen och åter tusen som ser ut som naturen skapt dem.
                              222liter ciklider,gurami,tetror och en vilsen husse.

Kommentar

Arbetssätt...