Skalbagge i damm.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias1000
    • August 2012
    • 28

Skalbagge i damm.

Hejsan. Jag har upptäck mängder av skalbaggsliknande insekter i min damm. Vad är det för något?
    Senast redigerad av Mattias1000; 08 August 2012, 08:45.
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

Finns massor av olika, beskriv dem, eller se om du kan hitta bild på nätet att länka till.
    Thomas "tummen" Wallén

Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

Kommentar

• Mattias1000
      • August 2012
      • 28

Ja hittade en sida som jag tror visar samma insekt.http://www.bioresurs.uu.se/myller/stad/dykarbagge.htm

Kommentar

• Mattias1000
        • August 2012
        • 28

Jag tror dom kallas för dykarbaggar. Dom är ganska små men jag har en på ca 5cm! Kan den vara farlig för fiskarna eller?

Kommentar

• Bygert
          • March 2010
          • 2169

Om de simmar bra med bakbenen som åror så är det dykare. Kravlar de fram med alla benen så är det nåt annat.

De små dykarna är i princip ofarliga, möjligen skulle de kunna rå på yngel. De stora, de med gul kant, den gulbrämade, är rejäla rovdjur som definitivt tar fisk om de får tag på dem. De kan ta fiskar som är större än dem själva.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

Kommentar

• erikthur
            • March 2004
            • 9953

Det rör sej om rovdjur och mindre fisk kan nog gå åt ssk till den större dykarens rovgiriga larver. Beror på vilken fisk du har.
            Killies is a lifetime passion

Kommentar

• Mattias1000
              • August 2012
              • 28

Jag har små guldfiskar ca 5-10 cm.=/ så jag borde utrota gulbrämade från min damm? Det är ju inte kul om insekten äter upp fiskarna.

Kommentar

• Mumin
                • October 2007
                • 3837

Det är fullkomligt lönlöst att försöka utrota dem, då de vuxna baggarna flyger, det är så de kommit till din damm.
                Var stolt i stället över att du har en så fin damm att den drar till sig vilda djur.
                Jag tror absolut inte att dina guldfiskar kommer gå åt pga dykarbaggarna. Ynglen, kan nog decimeras men det är ingen nackdel då det kan bli flera hundra yngel i en damm över sommaren, men några kommer överleva utan problem.

Sitt på kanten och spana ner i din fina damm och njut!!
                För mycket är inte nog!
                Jag VILL ha en Elefantofon!!

Kommentar

• david87
                  • June 2005
                  • 710

Eller skaffa större guldfiskar som äter upp alla insekterna :P

Kommentar

• Mattias1000
                    • August 2012
                    • 28

Bra att höra. Ja det är väl kul att insekterna trivs iallafall. Jag får lyda mumins råd att sitta och njuta vid dammen .

Kommentar

Arbetssätt...