fiskarnas nattvanor

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoll
    • May 2003
    • 187

fiskarnas nattvanor

När sover gentligen fiskarna. Jag har nu vart vaken till 5 på mornarna o då kollat akvariet det är ju fullt sim hela natten lång trots att de mörkt. Är det för ljust nu på sommaren eller sover dom aldrig???
    och hur gör tex kampfiskar om dom sover måste dom upp o andas vid vatten ytan hela tiden så kan dom ju inte få någon vidare lugn nattsömn, utan andnings avbrott från sömnen ...Eller????????
  • Karon
    • January 2002
    • 3170

Anpassad medvetandenivå troligen.
    Delar av hjärnan kan gå ner i viloläge medan vissa livsnödvändiga funktioner fungerar. Hästar t.ex. kan ju stå upprätt och sova och fåglar ramlar inte ner när de sover, uttrar och sälar kan sova i vattnet.
    Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

Kommentar

• gurkan
      • March 2003
      • 632

man jag har hört att fiskarna sover i 3 sek sen simmar dom 3 sek sen sover dom 3 sek osv
      corydoras.

Kommentar

• Corydoras mad
        • April 2003
        • 1686

<font color="red">Haha, den absoult skönaste fisken när den sover är kyssguramin, min ligger helt rak på botten också är hans fenor helt stilla, när man tänder sedan så tar det 5 sekunder för han att uppfatta att det är dag, han lixom rycker till... så börjar han simmma igen . Han ser verkligen kul ut !</font id="red">
        /Mathias
        The Corydoras freak

Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

Kommentar

• Azur
          • March 2003
          • 12946

Ursprungligen skickat av Karon
          Anpassad medvetandenivå troligen.
          Japp, fast det beror också på vad det är för fisk. Fiskar som normalt simmar omkring (t.ex. vissa tetror och hajar) går som du säger ned i medvetande, och kan sova och "hålla balansen" i vattnet samtidigt. Man kan där jämföra med tornseglare och albatrosser, som kan sova och flyga samtidigt.
          Andra, som abborre, ställer sig vid bottnen, och slocknar helt. Såna fiskar är ofta rätt svårväckta.

Många fiskar bleknar när de sover - en sovande neontetra, t.ex., blir nästan helt vit.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• samuel
            • January 2003
            • 177

Minna hantel cikliderna dom sover typ gömmer sig bakom pumpen och står rakt upp med huvudet. Minna blå ciklider burrar in sig bland växterna och sommnar helt typ

Kommentar

• zoll
              • May 2003
              • 187

vilka tider har ni akvariet tänt resp, släckt?

Kommentar

• varg
                • August 2002
                • 1002

i vårt 222 liters så lägger sig slöjstjärtarna på botten tills det blir tänt eller ljus kommer in utifrån.
                normalt är det tänt från typ 8 till 22-23, inte så noga med det eftersom malarna måste också få mat
                i mitt 100 liters tänds ljuset typ runt 16 och släcks 4.
                Zoon

Kommentar

• Vanjus
                  • May 2003
                  • 40

en av mina scalarer gjorde mig orolig han hade börjat tippa och låg på sida på botten, han reagerade inte när jag rörde honom, detta var på natten. han måste ha sovit för nästa morgon simmade han runt som vanligt.
                  *~::MINA HUNDAR ÄR DET BÄSTA MED LIVET::~*

Kommentar

• Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

De som forskar om sömn tror inte att fiskar sover på det sättet vi gör. Fiskar kan till exempel inte blunda. Men fiskar sänker i perioder sin aktivitet, som en slags vila.
                    Olika fiskar vilar på olika sätt. Abborren och spiggen simmar till botten och vilar och papegojfisken sveper in sig i ett slemhölje och gömmer sig i korallreven.
                    Fiskar sover på lite olika sätt. Hajar kan sova eller vila på bottnen, ibland flera tillsammans,de kan också sova (vila)simmande.
                    Fiskar som abborre eller öring kan sova vilande på bottnen. Mörten kan stå i timmar helt stilla strax ovanför bottnen. Men det går inte se att en fisk sover eftersom de inte kan blunda.
                    Ja, i vilket fall så på något sätt sover fiskar på sitt sätt även i akvarier och dammar även om många arter sover korta stunder

Läs http://www.biol.lu.se/zoofysiol/Svar/Medvet.html#Som
                    http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• Nemesis
                      • May 2003
                      • 161

Mina palettciklider ställer sig i sin grotta precis ovanför botten, blir kritvita och andas långsamt när det är natt. Blåcikliderna tappar nästan all färg och ligger på samma sätt ovanför yngelgropen. Mina väderålar gräver ned sig helt, ingenting sticker upp ovanför sanden, de brukar kolla upp lite yrvaket en kvart eller så efter att ljuset tänds. Fjärilsfisken är först vaken ett tag och letar efter mat, jag matar honom alltid när alla lampor är släckta. När han har ätit lägger han sig mellan insug och utblåsrören till pumpen och blir blekgråbrun.

Nog sover de alltid.

Kommentar

Arbetssätt...