Någon butik (eller liknande) i Göteborg som tar emot fiskar?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HumDis
    • July 2011
    • 11

Någon butik (eller liknande) i Göteborg som tar emot fiskar?

Hej alla!
    Mitt första inlägg här på Zoopet, har smugit omkring i några månader och tjuvläst så många trådar jag bara kunnat för att öka på mina relativt klena kunskaper. Är inte helt färsk inom akvariehobbyn, hade ett litet 54 l akvarie som barn/tonåring men har sedan 7 månader ett 180 l Juwel Vision tillsammans med resten av familjen (make och 6-årig son som är väldigt fascinerad av akvariet och dess invånare).

Nåväl, nog om mig. :-) Nu till min fråga. Vi har så smått (efter kanske lite fel rådgivning i zoobutik) börjat köpa på oss lite Malawiciklider vilket gör att de övriga fiskarna från Sydamerika inte riktigt hör hemma i vårt akvarie längre. Det rör sig om lite tetror och några för tillfället icke artbestämda fiskar. Inga hela stim då några strök med i uppstarten av akvariet. Frågan är var man gör av dessa fiskar, finns det någon skola man kan skänka dem till eller någon butik som av goodwill tar emot dem? Eller får vi helt enkelt skaffa oss ett kar till och stoppa ner dem i?

Förstår att man kanske skulle tänkt på detta innan man började köpa ciklider men vi var inte medvetna om att arterna krockar med varandra eftersom personalen i zoobutiken sa att det bara var att blanda dom. Nu har jag definitivt lärt mig en läxa tills nästa gång.

Ursäkta det långa inlägget, hoppas ni orkar läsa allt.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

Fråga i butiken där du brukar handla, dels är det lite deras fel då de gett lite fel råd trots allt, och en del (inte alla) affärer brukar ta emot fisk. Räkna dock inte att du får något för dem...
    Och välkommen hit!
    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Anki L
      • August 2011
      • 606

Jag gav mina Mollys till min jobbarkompis son. Kolla runt bland folk du känner. Hoppas det går bra!
      350 l

Kommentar

• hult87
        • February 2010
        • 1287

välkommen

som ansjo säger, annars kan du söka efter annonser på nätet, har sett en hel del som tar emot oönskade fiskar och även hämtar de

Kommentar

• HumDis
          • July 2011
          • 11

Tack för välkomnandet och svaren. :-) Jag skall fråga runt lite och kolla nätet efter någon som tar emot gratis fiskar, borde ju finnas något barn eller skola som gärna gör det. Butiken där jag köpte fiskarna verkar inte bry sig om deras bästa eftersom de ger rekommendationer som är uppåt väggarna. Förstår att de vill sälja men det är ju trots allt levande varelser vi pratar om, inte ett gosedjur. När jag tänker på det blir jag faktiskt lite irriterad. Vi var där för att köpa en annan art som hade passat in med våra andra fiskar men de styrde in oss på malawi (vilket jag väl inte ångrar för det är väldigt fina fiskar) och enligt deras utsago fungerade de med alla fiskar "utom kampfiskar". Något i mitt huvud sa att jag visste annat men man går ju på sådant säljsnack alldeles för lätt. 8o)

Kommentar

• rasmus_agren
            • January 2010
            • 198

På herkules zoo på Hisingen får du typ 30% av vad de tar för dem. Annars kan man lämna fiskar nästan överallt. Eller sätt in en annons om att du ger bort dem på nåt forum som tillåter annonser (dvs alla andra än zoopet )

Kommentar

• ansjo
              • November 2005
              • 29967

Ursprungligen postat av rasmus_agren
              På herkules zoo på Hisingen får du typ 30% av vad de tar för dem. Annars kan man lämna fiskar nästan överallt.
              Det är inget som är säkert, eller kan du lova det?
              /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Vanish
                • April 2011
                • 900

Ursprungligen postat av rasmus_agren
                På herkules zoo på Hisingen får du typ 30% av vad de tar för dem. Annars kan man lämna fiskar nästan överallt. Eller sätt in en annons om att du ger bort dem på nåt forum som tillåter annonser (dvs alla andra än zoopet )
                Kanske missat något men vad hindrar att lägga ut en annons i annonsdelen på zoopet?

Kommentar

• Kjell Fohrman
                  Administrator

• December 2001
                  • 48148

Ursprungligen postat av Vanish
                  Kanske missat något men vad hindrar att lägga ut en annons i annonsdelen på zoopet?
                  Enbart goldmedlemmar kan annonsera gratis här men lägg in gratis på blocket eller en annons i aftonbladet eller så rasmus agren betalar
                  Fast du är ju snart goldis så det är ju inga problem
                  Senast redigerad av Kjell Fohrman; 19 September 2011, 21:55.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Vanish
                    • April 2011
                    • 900

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Enbart goldmedlemmar kan annonsera gratis här men lägg in gratis på blocket eller en annons i aftonbladet eller så rasmus agren betalar
                    Fast du är ju snart goldis så det är ju inga problem
                    Ah, då förstår jag att det trots allt är ett "problem" då

Haha japp! Då blir det grejer!

Kommentar

Arbetssätt...