Larver i akvariet! Vad kan det vara?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RilleH
    • August 2011
    • 18

Larver i akvariet! Vad kan det vara?

Bilderna som är lite dåliga (mobilkamera) föresteller en grön larv och en vit. Dom ser ut precis som insektslarver man brukar hitta ute, håriga, och larvar sej fram som en märla. Längden är 1 cm på den vita och 2cm på den gröna. Den vita kröp omkring på en mangroverot och den gröna hittade jag i en vattenpeststjälk.

Är det någon som kan ge en kvalificerad gissning på vad det kan vara? ohyra, monster eller rentav nyttodjur? Akvariet är nyligen omstartat och andra innevånare är för närvarande blåssnåckor och sandsnäckor. Vattenpesten slängde jag i för en vecka sen och den har i princip upplösts. Uppäten eller bara utan näring?

• RilleH
    • August 2011
    • 18

Den gröna gör vågrörelser inne i sitt vattenpeströr. Verkar bo i det som om den var nån typ av husmask... dom är båda i ett glas med vatten, kastade ner lite flingfoder för att se om de käkar.

Kommentar

• RilleH
      • August 2011
      • 18

Den gröna larven tuggar på vattenpesten ser jag nu iallafall. Den vita verkar inte intresserad av växter eller fiskmat, såg en till likadan vit som flöt omkring i akvariet. Man ser tydligt att de har ett huvud med käkar. Ska jag kasta bort dom eller förvara separat? kanske kläcks till något blodsugande som attackerar en i sömnen?

Om man hade en fisk i akvariet kanske de hade varit uppätna redan? alla förslag mottages tacksamt.

Kommentar

• Azur
        • March 2003
        • 12946

Är det två olika typer av larver?

Det jag kan säga säkert är att det som kläcks inte kommer att bitas, men förutom det var det knepigt - jag ser nästan ingenting på bilderna. Det finns en räcka (icke-bitande) fjädermyggor, nattsländor, och tillochmed fjärilar som borrar i vattenpest.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• RilleH
          • August 2011
          • 18

Det måste nästan vara något sådant. Jag gissar att de två vita är samma sort som den gröna, men de har inte byggt något vattenpesthus än. Huset ser vid närmare inspektion ut att vara gjort av vattenpestblad som är ihopmonterade till ett rör. Förutom färg och längdmässigt är larverna likadana. Jag har alla 3 i ett glas med vatten och jag såg att en av de vita försökte flytta in hos den gröna men blev ivägjagad. På resterande vattenpest i akvariet finns inga blad kvar, bara stjälkar så jag antar att de vita for omkring i akvariet eftersom de inte hade möjlighet att bygga sej ett hus. Det måste väl vara insektslarver iallafall för man kan se att de har sugfötter baktill och 6 ben fram. De verkar även ha någon form av silkeskörtel för de kan "hänga sej fast" i väggen på glaset.

Tror jag ska kasta ner dem med mina vattenpeststjälkar i en glasslåda och se vad som händer.

Kommentar

• RilleH
            • August 2011
            • 18

Det här var den bästa bilden jag lyckades få till. http://i1082.photobucket.com/albums/...g?t=1314644692

Kommentar

Arbetssätt...