Sniglar (förökar sig som F...n)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NinaStina
    • March 2003
    • 314

Sniglar (förökar sig som F...n)

Hejzan!!!!
    JJAG har fullt av sniglar i mitt ena akvarium.....finns de nån liten fisk som äter sniglar????å sen kommer de nya sniglar hela tiden (SUCK)
    har säkert tagit upp 40små sniglar den här veckan.....

HJÄLP MIG!!!

MVH "super firren"
  • Morpheus
    • February 2003
    • 673

Jag råkade också ut för att få sniglar i mitt nu inte existerande 26-liters. Jag fick det med en växy där det satt ägg på några blad och då var det kört. De förökar sig själva utan att behöva att para sig med varandra. Det finns medel mot sniglar men då måste man byta vatten ganska ofta. Det finns en fisk som äter sniglar och det är " Grön kulfisk". Den är också fenbitare dvs den biter fiskar med stora fina fenor(Guppy t.ex.) men om du inte har det så går det nog bra. Den blir mellan 15-20 cm lång
    Mvh Anders

Kommentar

• gurkan
      • March 2003
      • 632

alla botior äter sniglar
      corydoras.

Kommentar

• davide
        • February 2003
        • 1093

botier äter sniglar.
        praktbotia --->http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=262
        pakistanbotia --->[url][/http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=844url]

dessa är inte bräckvatten fiskar som kulfisken är.
        MVH David
        www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

Kommentar

• Poseidon
          • February 2003
          • 1255

Det kan bero på att du matar för mycket...Men Botior råder Bot!!!
          Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
          Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
          www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

Kommentar

• Olle A
            • January 2002
            • 1661

Ja, botior är bra snigelätare. Men tänk på att de måste gå i stim på minst 7-8 för att trivas och vara effektiva. Detta innebär att de kräver ett visst utrymme, så glöm inte att kolla hur stor din botia-art blir. Praktbotior blir t ex omkring 30 cm och passar bara i mycket stora akvarier.

Olle

Kommentar

• NinaStina
              • March 2003
              • 314

Hejzan!!!
              Jag har: Silver-molly,black-molly,GUPPY,neontetror,bottenfiskar.... så att jag vill inte ha nån fisk som nafsar på Guppy-fenorna......

Tack för ALLA svar!!!!

MVH Ida "super firren"

Kommentar

• reily
                • April 2002
                • 98

Att man får en snäckexplosion i akvariet tyder på att det finns för mycket näring i det, så tar du bort snäckorna med botia eller för hand riskerar du istället att få dit alger och/eller skadliga vattenvärden. I ett yngelakvarium som inte behöver vara snyggt och där man matar mycket är det bara bra med mycket snäckor.
                Men om man vill få bort snäckorna så är mitt tips att mata mindre och göra litet tätare vattenbyten så man ser att sniglarna avtar och sen plocka bort en del för hand, då riskerar man inte att få en värre effekt av överfodring.

Mvh Rickard

Kommentar

• eriko
                  • March 2003
                  • 41

praktbotia är en bra snigelätare men tänk på att det är en stimfisk

Kommentar

• grodanboll
                    • January 2003
                    • 44

Jag fick massor av sniglar för några år sen. Köpte en praktbotia och nästa morgon var varenda snigel borta. Köpte sen en botia till och har inte haft en snigel sen dess. Stimfisk kanske dom är, men jag har bara två och dom stormtrivs. Simmar runt och busar och jagar hela dagarna.

Hälsn grodanboll
                    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=49944

Varma hälsningar grodanboll!

Kommentar

• NinaStina
                      • March 2003
                      • 314

Hejzan!!!
                      Är Sniglar & så kallade:Snäckor samma kryp eller va man ska säga???

MVH "Super firren"

Kommentar

• Olle A
                        • January 2002
                        • 1661

Ska man vara vetenskapligt korrekt är sniglar sådana som inte har något skal (t ex svart skogssnigel), snäckor sådana som har ett skal (t ex trädgårdssnäcka och posthornssnäcka) och musslor sådana som har två skal (t ex dammussla och blåmussla). Tillsammans kallas dessa djur för blötdjur eller mollusker. Det är alltså inte sniglar utan snäckor vi har i våra akvarier! Egentligen borde jag kanske rätta till det lika ofta som jag rättar till påståendet att en praktbotia passar som "snigelätare" i ett mindre akvarium...

Olle

Kommentar

• NinaStina
                          • March 2003
                          • 314

Hejzan!!!
                          ja du har rätt...fast ja jag tänkte ,de finns ju inga sniglar i akvariet utan snäckor...men jag tror att dom som menar snäckor säger sniglar ink jag....hehe

MVH IDA.... "super firren"

Kommentar

• Vanjus
                            • May 2003
                            • 40

<font color="red">skaffade tre pakistan botior och snäckorna var väck!!</font id="red">
                            *~::MINA HUNDAR ÄR DET BÄSTA MED LIVET::~*

Kommentar

Arbetssätt...