Vattenbyte med lång slang

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • firren_99
    • September 2009
    • 237

Vattenbyte med lång slang

Hej!

Jag har ett 220 kar som jag byter 30% en gång i veckan. Som jag fattat det så verkar de flesta köra en lång slang till badrummet. Nu har jag börjat tröttna på att byta vatten med hinkar, (tar tid och är tråkigt) så jag har tänkt byta till slang. Jag skulle vilja kunna både suga ut och in vatten i akvariet (om det nu har någon betydelse).
    Men jag hittar inte så mkt fakta och den jag hittar gör mig ganska förvirrad. Slangen verkar inte få vara antimögel behandlad och sen ska man tydligen ha några ventiler.

Finns allt detta i en "vanlig" trädgårds affär?

Om man nu ska kunna få in vatten i akvariet måste jag ju koppla slangen till något men vad är det bäst att koppla till och hur får jag slangen och "vad jag nu kopplar till" att passa ihop?

Och detta med ventiler, hur funkar egentligen de och hur många ska jag ha?(det enda jag kan om trädgårdsslangar är typ att de jag sett är gröna och att det sprutar vatten ur de )

Nu ska jag gå och byta vatten, med hinkar......
    Senast redigerad av firren_99; 23 June 2011, 13:13.
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

Du måste ha en koppling till en vattenkran någonstans, enklast är den i badkaret/duschen. Det brukar sitta en gängad grej ytterst, med t ex en stril eller nät i. Skruva bort den, ta med den till ett byggvaruhus och be att få en snabbkoppling till slang i stället. Den skruvar du i kranen och i ena slangänden sätter du en motsvarande koppling så går det enkelt att koppla ihop kran och slang. Köp också en hängare till slangen som du sätter upp på väggen, så slipper du ha den på golvet.
    Det brukar stå på slangarna om de är antimögelbehandlade, så det är bara att läsa.

När du gör vattenbyten gör du så att du kopplar i slangen, drar den till akvariet, fyller slangen med vatten och tar bort den från kranen. Då har du fått en hävert.
    När du ska fylla sätter du på slangen på kranen och fyller på!
    Kan inte bli enklare.

Har de inte krankopplingen i en trädgårdsaffär så har de på ett byggvaruhus.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

Kommentar

• firren_99
      • September 2009
      • 237

Tack för ett bra svar, blir nog att åka och handla idag eller imorgon

Kommentar

• hannesc
        • December 2009
        • 13085

biltema har kopplingar. jula med osv...

väldans enkelt detta.

som mumin säger.

jag klämmer fast min slang med ne klämma ungefär en tredjedel ner i karet. ut med slangen till badrummet. suger till. sen går jag o dricker kaffe o kollar tv.

sen när karet är "tömt" så kopplar jag bara på den på kranen o spolar på. full spruta!

tips. glöm bara inte av att du fyller på. jag fyllde hela sovrumsgolvet med vatten en gång då jag glömde att jag fyllde på ett kar. paniken var enorm )

Kommentar

• hannesc
          • December 2009
          • 13085

biltema har kopplingar. jula med osv...

väldans enkelt detta.

som mumin säger.

jag klämmer fast min slang med ne klämma ungefär en tredjedel ner i karet. ut med slangen till badrummet. suger till. sen går jag o dricker kaffe o kollar tv.

sen när karet är "tömt" så kopplar jag bara på den på kranen o spolar på. full spruta!

tips. glöm bara inte av att du fyller på. jag fyllde hela sovrumsgolvet med vatten en gång då jag glömde att jag fyllde på ett kar. paniken var enorm )

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Administrator

• December 2001
            • 48148

Bara en liten kommentar - glöm inte att sätta en stril/håv eller liknande framför insuget till slangen i akvariet - annars åker även fiskarna med ut i avloppet och det är ju inte så kul
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• firren_99
              • September 2009
              • 237

Tack för alla bra tips!

Kommentar

• Mumin
                • October 2007
                • 3837

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Bara en liten kommentar - glöm inte att sätta en stril/håv eller liknande framför insuget till slangen i akvariet - annars åker även fiskarna med ut i avloppet och det är ju inte så kul

En bit filtermatta eller liknande som sätts fast med gummisnodd funkar bra.
                För mycket är inte nog!

Kommentar

• hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  det är ett bra tips som jag ej ska förkasta, men jag har aldrig haft nått skydd för mitt insug o aldirg haft ens en tetra följa med ut.
                  men som sagt. det är ett bra tips som är bra att följa

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Administrator

• December 2001
                    • 48148

Ursprungligen postat av hannesc
                    det är ett bra tips som jag ej ska förkasta, men jag har aldrig haft nått skydd för mitt insug o aldirg haft ens en tetra följa med ut.
                    men som sagt. det är ett bra tips som är bra att följa
                    Tvärtom - hos mig är alltid fiskarna nyfikna och dras in i slangen om det inte sitter något skydd där
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

sedärja.

Kommentar

• Mumin
                        • October 2007
                        • 3837

Yngel, småfisk och räkor, särskilt räklingar, följer gärna med så nåt skydd är bra att ha. I alla fall tills man vet....
                        För mycket är inte nog!

Kommentar

• firren_99
                          • September 2009
                          • 237

Tror jag fixar något skydd av något slag, i fall att =)

Kommentar

• hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

a är smartast. det är bara jag som är lat :P

Kommentar

• Mumin
                              • October 2007
                              • 3837

Ursprungligen postat av hannesc
                              a är smartast. det är bara jag som är lat :P
                              Fy!!