Bas och akvarium?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smIIre
    • January 2011
    • 9

Bas och akvarium?

Hej mitt akvarium står ganska nära min bas låda och när jag har hög musik så dunkar det ganska bra.

Tänkte bara kolla om det kan vara farligt/dåligt för fiskarna med dunkandet? Tänkte det känns ju ganska bra i sin egen kropp när man har hög bas.
    MVH: Gustaf

www.icoe.se - Säkerhetshammare till din bil! Tänk på säkerheten.
  • HenkeP
    • January 2009
    • 886

Utan att ha några bevis för det, så får iafl jag en känsla av att det KAN va ganska dumt. Vibrationerna som basen skapar fortplantar sig i vattnet, vilket borde öka trycket på glaset, och då KAN problem uppstå.. Men det finns säkert nån som kan bekräfta eller dementera det som skriver så småningom.

Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

Kommentar

• Mumin
      • October 2007
      • 3837

Med tanke på att fiskar har ett känsligt sinnesorgan i sin sidolinje, som bl a reagerar på tryckförändringar i vattnet, låter det inte särskilt bra alls.
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

Kommentar

• 022helpek
        • November 2010
        • 626

hmm mina fiskar (när de var nysläppta) hoppade nästan ur karet när grannen stängde sin dörr trots att vår ytterdörr var stängd och akvariet är placerat fem meter från vår ytterdörr.
        Forskning visar att buller av alla slag ökar stressnivån hos däggdjur och människor och att man i allmänhet säger att kallblodiga djur tål stress sämre än däggdjur så känns det som att du borde fundera på att flyta basen eller akvariet...
        Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
        Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
        Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

Kommentar

• Icecoffee
          • November 2010
          • 447

när jag läser antar jag att du spelar med hög volym, så jag tror inte en flytt hjälper så mycket, tyvärr. sprider sig ganska bra, sen behöver den kanske inte stå i anslutning till akvariumet.
          mitt råd är att dra ner volymen på basen
          Cogito, ergo sum
          (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
          (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

Kommentar

• smIIre
            • January 2011
            • 9

Aa får helt enkelt inte spela så högt
            MVH: Gustaf

www.icoe.se - Säkerhetshammare till din bil! Tänk på säkerheten.

Kommentar

Arbetssätt...