Sötvatten fisk i saltvatten

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nameless
    • October 2010
    • 19

Sötvatten fisk i saltvatten

Tjena !

Har en liten fråga / fundering,

Kan en sötvattens fisk överleva i saltvatten ?

Menar inte att man ska flytta t.ex en guppy pang boom till ett saltvattens akvarium utan stegvis öka salthalten, guppys ( och säkert måånga fler sötvatten fiskar ) klarar ju av bräckvatten, de är ju alltid en början, sen kan man steg vis öka salthalten, tillslut kanske den kan klara sig i vatten med samma salt halt som ett saltvatten akvarium eller vad tror ni ?

Har googlat en j*vla massa utan att få ett ordentligt svar, har bara läst att saltvatten fiskar "jäster" / blir tjockare i sötvatten och sötvatten fiskar skrumpnar / krymper i saltvatten.

så vad tror ni ? Skulle de gå att stegvis öka salthalten och få en sötvatten fisk att överleva i vatten med samma salthalt som i ett saltvattens akvarium ?

\\ Johan
  • Auratusen
    • March 2010
    • 874

Black mollys ska ju kunna gå. men jag tror inte direkt att det kommer funka med en guppy. När du har ökat salthalten "över gränsen" så kommer den att dö.

Kommentar

• NiXoN
      • December 2003
      • 2068

Ursprungligen postat av nameless
      så vad tror ni ? Skulle de gå att stegvis öka salthalten och få en sötvatten fisk att överleva i vatten med samma salthalt som i ett saltvattens akvarium ?

\\ Johan
      Nej så enkelt är det inte...
      Och egentligen varför skulle man ens vilja det?

//NiXoN

Kommentar

• Mumin
        • October 2007
        • 3837

Nej, jag tror inte, jag vet att det inte funkar alls. Molly som odlas i Asien odlas i bräckvatten, men det är inte samma sak som saltvatten.

Söt- och salt-vattensfiskar har olika funktion på njurarna, eftersom sötvattensfiskar får i sig för mycket vatten och saltvattensfiskar för lite.

Oavsett hur långsamt du höjer salthalten i akvariet kommer fiskarna att dö en mycket plågsam död när salthalten går över den kritiska gränsen. De kommer att torka ut eftersom sötvattensfiskar aldrig dricker, men kissar ut vatten.

Det finns andra problem du kan fundera över istället, som om man blir blötast när man går i regnet eller springer genom det.
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

Kommentar

• nameless
          • October 2010
          • 19

Ursprungligen postat av NiXoN
          Nej så enkelt är det inte...
          Och egentligen varför skulle man ens vilja det?

//NiXoN

Var mest en tanke / fundering, men de skulle ju vara häftigt med saltvatten guppys

Om man odlar fram dom då ?

Alltså att man får en kull i bräckvatten, tar ut föräldrarna och höjer salthalten lite, sen samma sak igen vid nästa kull
          inser ju att de skulle ta väääldigt lång tid, om de äns skulle gå på de sättet, innan man har fiskar som klarar saltvattnet eftersom man måste vänta tills man har könsmogna / vuxna djur innan nästa kull ska kunna komma

Kommentar

• Auratusen
            • March 2010
            • 874

Nä, det skulle nog ändå inte funka

Kommentar

• Bygert
              • March 2010
              • 2169

Lite bakgrund. Salthalten i sötvatten kan vi i det här sammanhanget sätta till noll, i saltvatten är den ca 3 %. Fisken söker inom sig bevara salthalten från nåt gammalt urhav, där ligger en motsvarande salthalt på ca 0.8 %. Fiskens hud, gälar mm är inte vattentät utan läcker en del vatten, däremot är den tät mot salter. Över en sån yta (semipermeabelt membran) uppstår ett osmotiskt tryck när det är olika salthalter på olika sidor på ytan, detta försöker utjämna salthalten, kraften som uppstår får vatten att röra sig för att utjämna salthaltsskillnaden.

I en sötvattensfisk så läcker det då in mängder av vatten. För att inte bli uppsvälld och utspädd måste fisken hela tiden göra sig av med överskottsvatten, detta genom en mycket utspädd urin. För sötvattensfisken är det viktigt att behålla alla salter, den har också särskilda anpassningar för att plocka upp salt från omgivningen.

För saltvattensfisk är problemet i stället att vatten läcker ut till omgivningen, fisken blir uttorkad och salt. För att kompensera detta måste fisken dricka vatten men med detta kommer det då med oönskade salter. För att bli av med dessa måste fisken kunna utsöndra dem, det görs bland annat med högkoncentrerad urin.

Fisk i söt- och saltvatten ställs alltså inför helt olika utmaningar och det krävs vitt skilda utformningar av njurar, gälar mm för att hantera situationen. Fiskarna lägger stor energi på att behålla sin saltbalans men i söt och saltvatten krävs radikalt olika anpassningar för att hantera situationen. Det är alltså inte så att det är något som fisken kan vänja sig vid, har den inte fysiologiska anpassningar för att göra sig av med överskottssalt så klarar den inte att vänja sig vid saltvatten om än aldrig så sakta, det är ungefär som att försöka vänja den vid att andas luft, förutsättningar saknas helt enkelt.

Däremot så klarar de flesta fiskar en viss ändring. För sötvattensfiskar är ju en ökad salthalt i riktning mot 0.8 % faktiskt något som innebär en mindre belastning, fisken slits mindre av att inte behöva arbeta för att upprätthålla sin saltbalans. Motsvarande gäller för saltvattensfisk åt andra hållet, minskad salthalt mot 0,8 % ger besparingar. Detta används också för att lindra för sjuka och försvagade fiskar, ökad salthalt för sötvattensfiskar och sänkt för saltvattens. Det kan då rent av gå att lyckas att i bräckvatten få båda sorterna att gå gemensamt. Det säljs diverse suspekta "elektrolyter" som skall göra att man kan hålla söt- och saltvattensfiskar ihop. Det är alltså inte så mystisikt egentligen, för båda kan det handla om minskad energiförbrukning. Det där gäller dock absolut inte generellt, vissa fiskar är tåliga medan andra reagerar kraftigt på även små ändringar i salthalt. I längden är det knappast lyckat att hålla fisk med en från det naturliga starkt avvikande salthalt.

Sen finns det fiskar som faktiskt är anpassade så att de klarar olika salthalter. Våra vandrande fiskar som ål, lax mm måste ju klara omställningen från sött till salt. En annan inhemsk fisk som är anpassad till att tåla olika förhållanden är spiggen, där kan man ta en saltvattensspigg och vänja över den till sötvatten genom att sakta sänka salthalten, och även tvärtom. Då handlar det om fiskar som kan förekomma i både söt och saltvatten och då har de anpassningar som krävs för bägge. Det är inte det vanliga, de flesta fiskar har bara det som behövs för att de skall fixa det som krävs för deras vanliga miljö när det gäller salthalt och då klarar de alltså inte att gå över i nåt annat hur sakta man än försöker ändra.
              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

Kommentar

• Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

Ursprungligen postat av nameless
                Var mest en tanke / fundering, men de skulle ju vara häftigt med saltvatten guppys

Om man odlar fram dom då ?

Alltså att man får en kull i bräckvatten, tar ut föräldrarna och höjer salthalten lite, sen samma sak igen vid nästa kull
                inser ju att de skulle ta väääldigt lång tid, om de äns skulle gå på de sättet, innan man har fiskar som klarar saltvattnet eftersom man måste vänta tills man har könsmogna / vuxna djur innan nästa kull ska kunna komma

detta skulle nog funka, tar lite tid bara.....

kanske 1-500,000 år.....

inget du hinner med isf.....

.
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

• kaj.p
                  • June 2002
                  • 2952

Som Blygert är inne på så är det olika hormon som styr fiskens osmotiska pump hos sötvatten o saltvattenfisk. Så är den inte anpassad för det så funkar det inte.
                  Nordiska Diskus Sällskapet
                  Hallandsakvaristerna
                  BAK Gcg Maf NCS

Kommentar

• Azur
                    • March 2003
                    • 12946

En stor andel -men inte alla!- sötvattensfiskar klarar brackvatten, men om man går över deras tolerans dör de. Ganska få klarar fullt marin salthalt under obegränsad tid.

Black molly, segelfensmolly och Oreochromis mossambicus är exempel på sötvattensfiskar som klarar sig obegränsad tid i fullt marin salthalt. Alla brackvattenfiskar (Scatophagus argus, Toxotes jaculator mfl) gör det också. Guppy är extremt tåliga mot varierande vattenparametrar (Endler's Guppy fångades ursprungligen i dammar med brackvatten) och även om jag inte provat själv har jag av folk jag litar på hört att de kan både leva och fortplanta sig i fullt marin salthalt.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• stefanr72
                      • November 2010
                      • 1029

Många havsfiskar vandrar ju upp i floder för att leka och kan stanna där i flera månader. Men det har nog tagit sin tid att utveckla den färdigheten

Kommentar

• kaj.p
                        • June 2002
                        • 2952

Det finns ju studier på det men priset är betydligt kortare livslängd

McCormick, Stephen D “Endocrine control of osmoregulation in teleost fish“. American Zoologist. Sep 2001

Boeuf G, Payan P. “How should salinity influence fish growth?” Comp Biochem Physiol C Toxicol Pharmacol. 2001 Dec
                        Senast redigerad av kaj.p; 26 January 2011, 09:06.
                        Hallandsakvaristerna
                        BAK Gcg Maf NCS

Kommentar

• Azur
                          • March 2003
                          • 12946

Ursprungligen postat av kaj.p
                          Det finns ju studier på det men priset är betydligt kortare livslängd
                          Det är nog det vanligaste, eftersom det är en betydande stressfaktor, men beror helt på studerad art. De flesta brackvattenfiskar klarar sig bättre i högre än i lägre salthalt. O. mossambicus är den enda rena sötvattenart jag känner till som växer betydligt fortare i saltvatten än i sötvatten.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• kaj.p
                            • June 2002
                            • 2952

Enligt en av dessa studier så växer fisken snabbare men en förhöjd salthalt.
                            Detta då en stor del av fiskens energi intag går åt till den osmotiska pumpen ( olika studier vissar på mellan 20-50%) Vid en förhöjdsalthalt minskar denna % halt o energin kan läggas på ämnesomsättningen istället.
                            Hallandsakvaristerna
                            BAK Gcg Maf NCS

Kommentar

• Azur
                              • March 2003
                              • 12946

Ursprungligen postat av kaj.p
                              Enligt en av dessa studier så växer fisken snabbare men en förhöjd salthalt.
                              Det är vid isoosmotisk salthalt, dvs samma salthalt som i fiskens blod, dvs runt 10 promille. Höjer du salthalten över det blir det en kostnad igen. Inte alla sötvattensfiskar klarar i längden 10 promille salthalt heller, man kan t.ex. notera att vissa sötvattensfiskar saknas i södra östersjön, och att södra östersjöns 8-10 promille salthalt verkar hindra viss centraleuropeisk sötvattensfisk att nå skandinavien.

Kommentar

Arbetssätt...