Om det är lagligt kan diskuteras - lagen är ju rätt allmän.
Dock oavsett vilket så är det klart oseriöst
Akvaristiska hälsningar
Kjell Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
Att de marknadsför 7-20 literskar som lämpliga för nybörjare känns ju också ganska tveksamt i sig... Att man sen ska ha guldfisk i tar ju liksom priset.
Kjell som är insatt i lagar & förordningar mm,
Kan man inte ändra, få jordbruksverket t.ex. att inse att det är rent djurplågeri att ha fisk i 5-7L akvarium (t.ex guldfiskar)
Med tanke på antalet medlemmar som finns i de olika fiskforum, borde man inte kunna göra en skillnad?
Namninsamling?
Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter
Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda Fiskbloggen
Kjell som är insatt i lagar & förordningar mm,
Kan man inte ändra, få jordbruksverket t.ex. att inse att det är rent djurplågeri att ha fisk i 5-7L akvarium (t.ex guldfiskar)
Med tanke på antalet medlemmar som finns i de olika fiskforum, borde man inte kunna göra en skillnad?
Namninsamling?
Nja jag vet inte ens om det är rätt väg att gå att ställa krav på fler lagar och förordningar. Detta på grund av att
1/ myndigheterna har ändå ingen möjligheten att upprätthålla kontrollen över om lagarna följs
2/ pekar man bara ut ett fåtal exempel (som t.ex. detta) så kan ju det tas som intäkt att annat blir tillåtet. Nu är det nog ytterst extremt ovanligt att man i Sverige håller guldfisk i 6-7 liters akvarier, men 20-25 liters är ju vanligare och det är heller inte bra. Dock så är det minst lika fel att hålla plecostomusmalar i 100 liters akvarier, oscars i 200 liters, parooner i 500 liters akvarier etc. etc.
Dvs listan kan göras oändligt lång över vad som är fel - och hur stor man än gör listan så kommer man ändå att missa olika saker.
Istället tror jag mer på upplysning och idag är ju affärer redan enligt lag skyldiga att skriftligt informera om de olika krav fiskarna som de säljer. Detta är redan lagstiftat men myndigheterna bryr sig minimalt om att kontrollera att affärerna har denna info och om den finns så bryr de sig ännu mindre om vad som står på infon (har t.ex. sett exempel på info där ett 60 liters akvarium anges som lämpligt för paroonhajar).
Sedan kan man ju kanske också kanske tycka att vi aktiva akvarister då bara skulle handla i de akvarieaffärer som tillhandahåller en korrekt info - men så är ju absolut inte fallet. Så vi är lika dåliga kålsupare
Akvaristiska hälsningar
Kjell Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
Nja jag vet inte ens om det är rätt väg att gå att ställa krav på fler lagar och förordningar. Detta på grund av att
1/ myndigheterna har ändå ingen möjligheten att upprätthålla kontrollen över om lagarna följs
2/ pekar man bara ut ett fåtal exempel (som t.ex. detta) så kan ju det tas som intäkt att annat blir tillåtet. Nu är det nog ytterst extremt ovanligt att man i Sverige håller guldfisk i 6-7 liters akvarier, men 20-25 liters är ju vanligare och det är heller inte bra. Dock så är det minst lika fel att hålla plecostomusmalar i 100 liters akvarier, oscars i 200 liters, parooner i 500 liters akvarier etc. etc.
Dvs listan kan göras oändligt lång över vad som är fel - och hur stor man än gör listan så kommer man ändå att missa olika saker.
Men någonstans borde man börja...eller?
Istället tror jag mer på upplysning och idag är ju affärer redan enligt lag skyldiga att skriftligt informera om de olika krav fiskarna som de säljer. Detta är redan lagstiftat men myndigheterna bryr sig minimalt om att kontrollera att affärerna har denna info och om den finns så bryr de sig ännu mindre om vad som står på infon (har t.ex. sett exempel på info där ett 60 liters akvarium anges som lämpligt för paroonhajar).[/QUOTE]
Va?! Det har jag inte hört, menar du att när man köper en fisk/mal, så ska man få med info om vad som krävs att ha just den fisken?
Sedan kan man ju kanske också kanske tycka att vi aktiva akvarister då bara skulle handla i de akvarieaffärer som tillhandahåller en korrekt info - men så är ju absolut inte fallet. Så vi är lika dåliga kålsupare[/QUOTE]
jo, det är sant, när DM här hemma har x-tra pris på frysfoder går jag hellre dit än åker till LGZ och handlar frysfoder.
Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter
Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda Fiskbloggen
Ja men vad är syftet med en lagstiftning som inte följs och ingen bryr sig om att kontrollera.
Det har ju redan börjats.
Sedan skall ju också sägas att visst skall man påverka lagstiftningen när man kan - för en tid sedan så efterlyste myndigheterna synpunkter på den nuvarande lagstiftningen.
Den enda akvarieorganisation/förening som iddes svara på den var Nordiska Ciklidsällskapet där jag skrev ett svar till myndigheterna för deras räkning.
Ingen annan orkade ens bemöda sig om att svara - nu när de t.o.m. bad om att få in synpunkter.
Va?! Det har jag inte hört, menar du att när man köper en fisk/mal, så ska man få med info om vad som krävs att ha just den fisken?
Akvaristiska hälsningar
Det där med lagligheten i att sälja olämpliga burkar är inte helt enkelt. När det gäller djurskyddslagstiftningen så finns det vissa krav på hur man skall hålla djur och att hålla en guldfisk i ett sjuliters får bör nog anses som på fel sida om vad som är tillåtet. Den regeln drabbar dock bara den som håller fisken, inte den som säljer den och akvariet. Det är alltså möjligt att förelägga den som har en guldfisk så trångt att göra nåt åt saken men det är inget som drabbar affären direkt. Inget i djurskyddslagstiftningen säger att det är förbjudet att sälja burar och akvarier som det är olämpligt eller otillåtet att ha djur i.
På andra vägar går det dock att komma åt saken, i konsumentköpslagen finns avsnitt om att en produkt skall vara lämplig för sitt ändamål. Sett till antagandet att det går att göra nåt åt den som håller en guldfisk så här trång så är inte produkten lämplig. Det finns då diverse civilrättsliga sanktioner att ta till, man kan kräva att få lämna tillbaka det man köpt och att få pengarna tillbaka bland annat.
För att verkligen skjuta skarpt mot såna här olämpligheter så är det dock marknadsföringslagstiftningen som man måste använda. Det finns möjligheter i marknadsföringslagen att förbjuda marknadsföring av produkter som är olämpliga till det som de avses användas till och det går också att döma ut marknadsstörningsavgift vid allvarliga övertramp. Det finns dock diverse komplikationer som gör att det inte är så enkelt att komma fram den vägen, den är alltså möjlig men inte enkel.
Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare
Kommentar