Hjälp med brutalt vidriga sländor!!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

Dom klarar inte i närheten av samma storlek på byten att ta till mat. Flicksländor skulle jag våga ha med t ex neontetror utan att vara nervös. Vad är det för fisk?
    Tror inte att en slända äter när det är dax att krypa upp och kläckas förresten.
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

Kommentar

• Cyruz10
      • February 2010
      • 235

Det var nyfödda molly yngel, inte många millimeter långa. Som sagt brukar honan lägga dom antingen strax innan lampan går igång vid 12.00, eller på morgonen innan jag och min sambo går upp vid 7.00. Kollade inte innan jag gick till jobbet om det var några nya yngel då jag inte väntade på det. Men efter att flicksländan avlivats fiskade jag upp liket av tre nyfödda yngel och alla såg ut som om dom tömts på innehåll i princip.

Sländan var kläckt när jag kom hem vid 20.30 och då försökte dom större fiskarna (mollysar, 3,5cm-5cm) äta på sländans vinge och stjärt som låg i vattnet. Sländan verkade mindre road och försökte inte göra något annat än att hålla sig borta från vattnet. Vid ett tillfälle åkte den ner i vattnet och blev direkt attackerad av mamman som näst intill fick in halva sländan i käften.

Kommentar

• Cyruz10
        • February 2010
        • 235

Nu är snart råttet mågat!

Kom hem efter en helg i Gbg och hittade två nykläckta sländor till. Den första var i karet medan den andra vackert satte sig på min hand när jag tog bort täckglaset för vb.

Vet att det finns många här som gillar dessa krabater men jag har fan fobi för såna här kryp. Hur kan man bli av med dom? Tar emot alla tips jag kan få och gärna snabbt. Har funderat på att ta bort alla växter och allt grus i yngelkaret, men längre än så sträcker sig inte mitt intellekt. Finns det något mer man kan göra? Det är ju ett molly kar, kanske kan man hälla i lite salt?

Som sagt, tacksam för alla tips för att bli väck med sländorna, klarar verkligen inte av dom.

Kommentar

• eriahl
          • April 2004
          • 5681

Det kan inte finnas hur många som helst åtminstone. Eftersom det kläcks flera på raken nu så borde det nog vara över snart. Men får ta och spana noga på växter, rötter och alla sidor av pumpen. Kolla överallt med andra ord. Har du lite buskage av växter så pilla runt så du kollar noga bland såna växter.

Kommentar

• Cyruz10
            • February 2010
            • 235

Jo rimligtvis borde det inte finnas hur många som helst men jag vill inte sitta och vänta på att ett 20-tal ska kläckas direkt. Sedan kan väl dom som kläcks para sig och på så vis orsaka en hel rad av framtida sländor.

Fattar fortfarande inte hur dom har kommit in i karet, speciellt med tanke på att just det karet är det som är mest täckt av alla mina kar. Kan inte tänka mig att dom kommit in på något annat sätt än genom de växter jag köpte till karet (som endast gått in i det karet).

Kan dom som kläcks para sig någorlunda omgående? Om jag tar bort alla växter, minimerar jag risken för fler såna eller måste även gruset slängas?

Kommentar

• karrokaja
              • March 2006
              • 5388

sländelarver parar sej inte... det måste bli riktiga flygande sländor först
              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

Kommentar

• Cyruz10
                • February 2010
                • 235

Ursprungligen postat av karrokaja
                sländelarver parar sej inte... det måste bli riktiga flygande sländor först
                Med tanke på att jag har fått 3 flygande sländor på en vecka borde det inte vara något problem. Undrade mer hur lång tid efter kläckning dom kan para sig.

Kommentar

• karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

Ursprungligen postat av Cyruz10
                  Med tanke på att jag har fått 3 flygande sländor på en vecka borde det inte vara något problem. Undrade mer hur lång tid efter kläckning dom kan para sig.
                  med en gång ungefär. tror en flygande flickslända lever i 3 månader ungefär och under den tiden parar dom sej och lägger ägg så mkt det går
                  Du får hålla koll på alla sländor som kommer upp och döda dom.
                  Men från larv till slända så tar det typ 1 eller 3 år, beroende på sländsort.
                  Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

Kommentar

• eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

Kanske lyckats få med växternaändå. Dom måste kläckas till färdiga sländor och sitta och torka eller hur man säger innan börja flyga för att para sig. Nu klarar dom sig ju inte upp ur akvariet ens så nya blir det inte av dom. Drunknar/bortplockade av dig

Kommentar

• Cyruz10
                      • February 2010
                      • 235

Förhoppningsvis hinner dom inte komma upp och torka sig. Vet inte riktigt vilken sort det är då dom är nästan helt genomskinliga, har för mig att sländor brukar vara färggranna.

Har ju bara haft karet igång i ca 3 månader så jag fattar verkligen inte hur dom kan kläckas så snabbt. Det kan knappast ha kommit in så många larver med växterna då jag bör ha sett detta. Kanske är det inga flicksländor men någon form av slända är det definitivt.

Funderar på att flytta över alla yngel till det mindre 54l yngelkaret och sanera hela det "drabbade" karet. Hur skulle man då bäst gå till väga för att försäkra sig om att inte få några fler sländor?

Kommentar

• eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

Klart kan vara lugnare om flyttar ynglen till ett annat när du har ett. Det är ju varmt vatten hela tiden så utvecklas snabbare då. Kan nog vara så att någon varit lite större och käkat upp andra av larverna eller när dom ömsat och är mjuka. Jag skulle isf bara vänta och se när det slutar komma fram sländor efter att ha flyttat ynglen.

Kommentar

• Cyruz10
                          • February 2010
                          • 235

Idag kläcktes slända nr 4. Fattar verkligen inte var larverna gömmer sig för jag har letat som en galning.

Någon som kan ge en uppskattning av hur många fler sländor jag har att vänta mig? Det kan väl inte finnas hur många larver som helst utan att jag kan se dom?

Kommentar

• eriahl
                            • April 2004
                            • 5681

Går inte att veta . Bara att vänta och se hur många det blir. Men om dom kan gömma sig så totalt måste det vara gått om gömställen.

Kommentar

• Cyruz10
                              • February 2010
                              • 235

Finns ju gott om växter så gömställen har dom, sen vet jag inte hur stora larverna är. Funderar på att ta ut alla växter för att få en bättre överblick och kanske skaffa mig en uppfattning om hur många larver det kan finnas kvar.

Kommentar

• Cyruz10
                                • February 2010
                                • 235

Tömde karet på växter och hittade 11 larver, vilket blir 15 totalt med dom som kläcktes. Kan ju finnas en och annan kvar men nu är det knappast många kvar.

Kan ju inte tillhöra vanligheten att man får in så pass många sländlarver. Är det någon annan som köpt växter på Bromma Zoomarknad och hittat sländor/larver?

Kommentar

Arbetssätt...