Köpa fiskar på Hornbach?
Kollaps
X
-
Jag trodde Hornbach hade egen import av fisk. Är det inte så? Då faller en del av mitt resonemang.Kommentar
-
vet inte hur det är på alla hornach, men i malmö har de rykt upp sig ordentligt sedan de fick in
ett par riktiga akvarienördar på den avdelningen. skulle tippa att åtminstone en del av sortimentet
kommer från de vanliga grossiterna i sverige.
.Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
Ibland är jag :Ibland är jag:
Men oftast är jag:
Kommentar
-
...
Nu spånar jag bara lite, men det finns inte så där jättemånga Hornbach i Sverige och de är även duktigt utspridda och det är nog ganska tveksamt att det skulle innebära någon vinst att ta fisken via en egen import./Anders
Medlem i NCS - givetvis!Kommentar
-
Tja, eftersom jag jobbar där får jag väl kasta lite ljus över sakerna. Det finns tre Hornbach i Sverige, i Malmö, Göteborg och Sthlm. Fisk/räkor/levande djur kommer numera oavkortat från Akvarieteknik i Filipstad. De flesta växterna kommer såvitt jag vet därifrån också, iaf i Malmö. På tillbehörssidan finns fler leverantörer.
Alldeles oavsett leverantör/säljare på det levande så finns en uppfattning om att det är butikens "fel" om det man köper inte överlever. Det kan vara så, men behöver inte vara så. Det finns en del vattenkemiska parametrar som kan ställa till det, hur man än vrider och vänder på det. Fisk från _samma_ leverantör kan vara grymt stabil på en ort i Sverige, men grymt känslig på en annan ort i Sverige. Generellt sett har det levande från de stora grossisterna i Sverige otroligt bra kvalitet, jmf med några år sedan. Å ena sidan. Å andra sidan finns inte längre särdeles många fiskgrossister i Sverige.
I övrigt ska jag inte torgföra min uppfattning, det finns både bra och dåligt med Hornbach och den utveckling Hornbach representerar. Oavsett vem som jobbar där så är nog den utvecklingen här för att stanna. Bra eller dåligt återkommer jag med, om jag byter jobb - inte min sak att säga vare sig bu eller bä om det så länge jag jobbar där.
Men man får tacka för komplimangen om nördar i Malmö, en av dem torde vara jag... *s* ...och den andra nörden har jag fixat in, så jag tar lite cred där också!!
PS: respektera nu min fritid - jag vill inte besvara en massa arbetsrelaterade frågor om priser/sortiment när jag är ledig. OM jag gör det så väljer jag själv tillfälle. DS
Hilsen,
/PSenast redigerad av PatrikMalmo; 18 October 2010, 09:23.Bara döda fiskar flyta medströmsKommentar
-
Personligen tycker jag att det har väldigt bra kvalite när det gäller fiskar...iaf i malmö, de har även en kunnig personal ( dom jag har mött )
Har inte förlorat en enda fisk sen jag börja göra mina inköp på hornbach, bra priser, relativt stort utbud vad mer kan man begära hehe.450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngelKommentar
-
eftersom jag handlade på H. när dom slog upp portarna i GBG för en herrans massa år sedan så får ni la tolka det hur ni vill, jag ger hellre mina pengar till små etablerade zoobutiker i stan är ett stort glomerat som bara bryr sig om profit..Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit
Nunc Est BibendumKommentar
-
Då är det en helt annan anledning än vad du först sa.../Anders
Medlem i NCS - givetvis!Kommentar
Kommentar