180 L "nybörjarkar"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flaxss
    • November 2008
    • 1718

    #76
    exakt det finns ju massor av roliga fiskar att ha som kommer från Asien, men sällskaps kar kan också bli roligt och fint.

    vill dock förtydliga en sak. att ''asiatiska'' fiskar inte är en art. det finns ju fler arter än en i Asien.

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #77
      Ursprungligen postat av Flaxss
      vill dock förtydliga en sak. att ''asiatiska'' fiskar inte är en art. det finns ju fler arter än en i Asien.

      Vet inte vad det var du ville företydliga? Ingen har skrivit att det var en art?
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • Flaxss
        • November 2008
        • 1718

        #78
        Samarin skrev så här

        ''Det började med att jag bara skulle ha asiatiska fiskar, men jag klarar faktiskt inte av att bara ha en speciell fiskart och därför har jag ändrat hela idén med akvariet.''

        men Asiatiska fiskar är ju ingen art. men jag kanske förstod fel.

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #79
          Jaha, oj. Trodde det var mitt inlägg du ville förtydliga.
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • Flaxss
            • November 2008
            • 1718

            #80
            höll ju med dig i ditt inlägg, att det finns ju fler roliga fiskar att köpa.

            men skulle kanske citerat så det är lättare att hänga med . det jag svarade finns i inlägg 1.

            Kommentar

            • JojjeN
              • June 2008
              • 3567

              #81
              Jodå, men nu är missförståndet löst.

              Som sagt, lycka till Samarin! Tråkigt att inte asien passade dig riktigt.
              Tillbaks efter paus.

              Kommentar

              • Flaxss
                • November 2008
                • 1718

                #82
                säger också lycka till!

                Kommentar

                • Samarin4
                  • December 2008
                  • 227

                  #83
                  Haha nej ni har rätt, Asiatiska fiskar är ingen fiskart.

                  Angående roliga/tråkiga fiskar och hela den här biotop tema grejen- Man måste vara litemer påläst och verkligen orka med mer än bara grunderna för att lyckas. De flesta av mina växter verkar tom komma från andra kontinenter än Asien, det finns ingen bra enkel stimfisk som passar ihop med Kampfiskar som kommer från Asien, för alla är tydligen fenbitare osv.

                  Men jag tror nog ändå att de fiskarna jag väljer nu blir något bra och akvariet är ändå ganska fint.

                  Någon som vet när Kejsartetror börjar stimma? alltså hur många de bör vara, jag har 5 stycken just nu.
                  http://blogg.aftonbladet.se/28508/ Besök min blogg!
                  uppskattar hjälp med 180 liters projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127259

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #84
                    De stimmar inget vidare i vilket fall, men du bör ha minst 10 och hellre ännu fler. Även ett yttre hot såsom en rovfisk tex någon ciklid kan få fart på stimbeteendet.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Flaxss
                      • November 2008
                      • 1718

                      #85
                      dom flesta rasboror funkar till kampfisk och stimmar.

                      likaså zebrafisk är en klassik stimfisk som passar till kampfisk alla kommer från asien.

                      finns många fler, dom jag skrev ovan är bättre sällskap till kampfisk än tetra.

                      sedan får vi skilja på ''biotop'' och ''tema'' , biotop akvarium så väljer man endast fiskar från ett område exempel en Indiskflod och så efter liknar man exakt som det ser ut där.

                      ett asiatisk tema kan vara att man väljer fiskar och växter från asien, eller att man väljer fiskar från asien och har växter från var man vill. som du började ditt kar var nog mer av Asien tema än Asien biotop. ska man göra ett biotop kar ''kan'' det behövas en del kunnaden om vart växter/fiskar kommer ifrån och hur det ser ut där dom kommer ifrån.

                      ett sällskaps kar blandar man ju hej villt vad man gillar av växter oxh fiskar och övrig inredning.

                      Kommentar

                      • Samarin4
                        • December 2008
                        • 227

                        #86
                        Ah nu förstår jag. fIförsig hade jag kunnat tänka på Zebrafiskar när jag letade efter stimfisskar eftersom de är ju livliga. Jag tror snarare att mitt tema sprack med min Afrikanska klippräka. Men nu förstår jag, Men jag kanske skapar en projekttråd om 60 liters akvariet, ska bara fråga om det går att lämna/byta fiskar i äffären. Skulle bli kul med Sydamerikanskt tema eller biotop akvarium.

                        Angående Kejsartetran- Jag kommer nog köpa 5 tetror till med tanke på att jag slopat idén om att ha glasmalar, så det kommer nog inte bli överbefolkat. Men jag hade nog tolkat eldstjärten som ett hot, men den verkar ha blivit lugnare nu när det finns fler fiskar.

                        Kejsartetrehanar, bråkar de ofta eller visar de bara upp sig för varandra?
                        http://blogg.aftonbladet.se/28508/ Besök min blogg!
                        uppskattar hjälp med 180 liters projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127259

                        Kommentar

                        • JojjeN
                          • June 2008
                          • 3567

                          #87
                          Mitt sydost asien är mest tema just nu, men har planer på att det får bli biotop i framtida kar. Dock är det så otroligt svårt att hitta info om små floder i asien och akvarie fiskarna där.
                          Tillbaks efter paus.

                          Kommentar

                          • Flaxss
                            • November 2008
                            • 1718

                            #88
                            Ursprungligen postat av JojjeN
                            Mitt sydost asien är mest tema just nu, men har planer på att det får bli biotop i framtida kar. Dock är det så otroligt svårt att hitta info om små floder i asien och akvarie fiskarna där.
                            jag brukar använda denna sida,dock är det väl mer allmänt.

                            Kommentar

                            • Samarin4
                              • December 2008
                              • 227

                              #89
                              Har nu köpt 5 kejsartetror till, mycket fint har det blivit. De simmar runt i ett svagt stim. Ibland två olika men de håller sig i närhetenav varandra. Riktigt vilda fiskar som äter för fullt när man matar.

                              Just nu har jag 20 fiskar i akvariet, jag undrar om jag fortfarande kan köpa 5 st Pakistanbotior eller blir det för mycket fiskar i Akvariet? och ifall jag köper botiorna måste jag då flytta på mina snäckor? I äffären sa dem att botiorna inte ger sig på "större" sniglar.

                              Sen en sista fråga, Vilket människomat (grönsaker) kan jag mata fiskar med?
                              http://blogg.aftonbladet.se/28508/ Besök min blogg!
                              uppskattar hjälp med 180 liters projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127259

                              Kommentar

                              • Samarin4
                                • December 2008
                                • 227

                                #90
                                Jag planerar inte detta just nu eller något. Men jag funderar- Är det möjligt att ha Kampfiskar och Palettciklider i samma akvarium?
                                http://blogg.aftonbladet.se/28508/ Besök min blogg!
                                uppskattar hjälp med 180 liters projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127259

                                Kommentar

                                Arbetssätt...