960-lit. Tanganyika

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Guppy_nisse
    svarade
    Jäkla tjusigt Max! Gillar uppbyggnaden av skifret... Hade jag haft mitt kar så, så hade det inte blivit mycket datoriserande.. *tummen upp*

Lämna en kommentar:

• Mats Bryzell
    svarade
    Kjell och Ansjo! Det var bra info! General Tonic blir det altså inte. Jag som har en Neanderthalares envishet att inte dra i kemikalier i vattnet fortsätter att medelst hävert suga upp skiten...
    Det här är dock lustigt - jag har faktiskt väldigt sällan haft problem med cyano, det dyker liksom bara inte upp... så läser jag om skiten här på forumet och Ansjo börjar berätta om eländet. Då, kommer det krypande här hos mig också... jävlars.
    Kan det månne ha att göra med att karet står väldigt, och då menar jag VÄLDIGT nära ett fönster där solen ligger på typ 300 timmar om dagen?

Där har vi ägget, eller hur go vänner?

Om det är så, så köper jag virke imorrn och spikar igen gluggen!

Lämna en kommentar:

• ansjo
    svarade
    Och det är inte bra.
    Hade jag inte en aning om, kan undra om det är så fortfarande?

Lämna en kommentar:

• Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av MaxB
    Nu när du säger det...! General Tonic får det bli!
    General Tonic innehöll i alla fall förr så mycket koppar att kopparkänsliga fiskarter (vilket många malawi- och tanganyika är) dog av medicineringen.

Lämna en kommentar:

• ansjo
    svarade
    Nej, Generalsnus går inte, det ska vara Röda lacket!
    Jo det gick bra, men skiten börjar komma smygande igen så det får snart bli lite mer drastiska metoder, en hammare i rutan eller så...

Lämna en kommentar:

• Mats Bryzell
    svarade
    Nu när du säger det...! General Tonic får det bli! Jo, jag minns att du hade bekymmer med detta. Blev du av med skiten?

Kan man dra ner en dosa General Snus?

Lämna en kommentar:

• ansjo
    svarade
    Du kommer väl ihåg var jag köpte General Tonic, Mats och vad jag skulle ha det till?
    Annars är det en total mörkläggning i 3 dygn som gäller med extra syretillförsel då förmultnandet av cyano tydligen ska käka mycket av den varan.

Lämna en kommentar:

• Mats Bryzell
    svarade
    Här är en liten YouTube-glimt på karet ikväll, Cyanon står som spön i backen... Jag suger upp hela sjok med jämna mellanrum och jullarna gillar att äta av det - men fan så det ser ut. Jag har sällan haft problem med detta förut men nu är det en svår period. Har ni några tips på hur man undviker detta gissel?
    Nåja, här är en länk;

Lämna en kommentar:

• Mats Bryzell
    svarade
    Haha! Nej, det är faktiskt svårt att koncentrera sig på datorn ibland - speciellt om jag skriver längre artiklar åt tidningen där jag jobbar.

Lämna en kommentar:

• fredd
    svarade
    haha fy fan vad najs, sitter man där vet man ju inte vart man ska kika!:P

Lämna en kommentar:

• Mats Bryzell
    svarade
    Jag har ställt det vid datorn - och på den kan man se ditt senaste inlägg (om man tittar noga...).
    Bifogade filer

Lämna en kommentar:

• fredd
    svarade
    knepigt det där att dom fått storhetsvansinne, men kul att du skaffat ett till kar. Du får ta en bild en bit från karet så vi får se vart det står och hur det ser ut!

Lämna en kommentar:

• Mats Bryzell
    svarade
    Här är två bilder på Mollybaljan. Jag skall sätta upp en stor fin skiffersten mot den fula svarta plastbakgrunden inom kort!
    Bifogade filer

Lämna en kommentar:

• Mats Bryzell
    svarade
    Fredd! Dom måtten stämmer nog väldigt bra på den sand jag har - det är väldigt små korn.

Annars händer det inte så mycket i baljan...
    Jag är övertygad om att Transorna har lekt för den lille/a är inne i grottan hela tiden och sticker bara ut näbbet nån gång då och då, samtidigt som den store/a jagar de som är kvar av Marlieriarna nåt fruktansvärt. Ja, två mindre marrar har fått sätta livet till. Den store Transan jagade dessa så svårt en natt och morgon att de låg livlösa vid ytan på morgonen. Jag lade över dessa i ett kar för att se om dom skulle klara sig - men tyvärr...
    Tre stycken större är kvar i karet och klarar sig hyfsat - de är undergivna men simmar undan ganska bra - vi får se hur det går för dom.
    En Marlieri som var lite rädd men levande fick jag fångat upp - och till denna köpte jag ett 80-liters Mollyhotell-kar och fyra stycken nya Marlieri varav en riktig baddare på över 10 cm. Dessa går nu i det nystartade molly-karet och vi får se om det kan bli något där - det är inget helvetesjaga iallafall...puuuhh!

Jag har haft de flesta, om inte alla, Jullesorter förr, en del för sig och en del blandade i lite mindre kar runt 100-300 liter och det har för det mesta gått bra - de har tagit små men välbevakade revir och hållt sig till dessa, men nu i det här "stora" karet verkar det som om Transcriptusarna har fått storhetsvansinne - de är överallt och bevakar. De enda som kan stå emot transornas jaga är Gracilisarna, de verkar också ha något i görningen men det tycks ta lite längre tid. De gräver konstant och håller ihop bara några cm mellan sig hela tiden - skall bli spännande att se vad det blir av dom två. Två Cyprichromishonor till har lekt - och den hona som jag bevakar hårdast har FORTFARANDE inte släppt sina yngel. Hon har en enorm haksäck nu och man ser tydligt ynglen genom skinnet - hoppas jag kan knäppa en bild när hon släpper...

Jag återkommer med lite bilder snart - så fort det händer nåt kul!

Lämna en kommentar:

• fredd
    svarade
    såg på guldfisken var på 0.5-1mm storlek. kanske är det vanligate

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...