Kjells akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Joachim.S
    svarade
    Tjena hjell...du snackade om ett möte hos dig eller vart de var? Vilka är det som får komma? Jag fattar inte hur man kan se en så tjusning hos räkor. Kanske vart för mycket vid havet. Aja, men tacksam för svar!!!

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av adl
    Hur går det Kjell? Skulle vara kul med lite bilder.
    Jag har lagt in massor av foton - fast från den pågående akvarieutställningen. Det är det projekt som prioriteras för tillfället

    Lämna en kommentar:


  • adl
    svarade
    Hur går det Kjell? Skulle vara kul med lite bilder.

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Ursprungligen postat av Raven
    Ursprungligen postat av Tastyfish
    kanske kan erbjuda folk på zoopet extra pris när dom börjar föröka sig
    hahaha varför inte nåt vi räkdårar skulle gilla

    själv aldrig sett annat än körsbär amano och filtreräka i butik
    På Zoomässan i Kungsbacka har de MÅNGA olika arter, bland annat Crystal red-räkor (klass (b?)/c) för 69:50 styck.....
    Senast redigerad av tummen; 10 December 2005, 23:21.

    Lämna en kommentar:


  • Raven
    svarade
    lyckost ja har bara en spann med utrensade växter å gräva i
    men åandra sidan är jag rätt nöjd så som det ser ut nu

    Lämna en kommentar:


  • Tastyfish
    svarade
    synd att det inte blev mycket arbete. själv är man lycklig nu när man har en "börs" på hundra kronor att tömma på nya växter! om det finns...

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Själv har jag definitivt inte fått mycket gjort - har haft alldeles för mycket att göra på sistone. Alldeles för mycket jobb ramlar över mig. Räknar dock med att ta tag rejält i det hela under december-februari

    Lämna en kommentar:


  • Mightyice
    svarade
    Amano

    Heheh såg att detta blivit en liten räk tråd. jag köpte 1 räka för skojs skull och släppte ner i mitt 1125 liters samtidigt som jag köpte en choklad mal. Dessa såg jag sedan inte på över 1 år då jag flyttade och tömde karet. Jag kommer snart att starta en tråd under project där jag skal vissa mitt project med att bygga in mitt 1125 liters i huset där vi bor. detta skall vara klart till jul

    Lämna en kommentar:


  • ralp
    svarade
    Ursprungligen postat av ralp
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    ... två räkarter dels den vanliga Neocardina red crystal samt en liten viot kräfta som jag inte kommer ihåg namnet på.
    Kan du beskriver den andra räkarten eller ta bilder?

    Ursprungligen postat av Raven
    ... vet du vilken art dom där 7000€ räkorna var ?
    Det måsta har varit Crystal Red räkan som är en rezessiv färgvariant av "vanliga" bi-räkan och upptäcktes av en japansk räkodlare av en slump. Nu finns de i olika färgklasser. Beroende på andel transparens, vit och röd. Att de går för de priser är nog inget ovanligt hos japaner som är ju lika "galen" i sina koi och deras färgvarianter.

    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Å andra sidan är ju säkert "körsbären" minst lika snygga
    Hmm... Smaken är ju olika. Men trots att de Crystal Red (CR) som finns här i svensk handel är enbart av sämsta klassen (klass c) så tycker jag personligen att deras röda färger på både honan och hanen är klart snyggare än hos "vanliga" Red Cherry (RC). Deras hanar är ofta ganska bleka. Att sedan CRs ibland har vita band och fyra vita prickar på stjärten gör ju saken inte sämre.

    Jag hoppas - Kjell - att dina CRs mår bra efter flytten. Håll oss gärna uppdaterad om hur det går för dig. Jag har väldiga problem att håller mina CRs (klass c) vid liv. Hittade denna veckan äntligen (för andra gången) en hona som bar tappert på sina ägg. Idag var även hon död med sina befruktade ägg.

    Hejhopp. Ralf
    Hur går det Kjell? Jag är nyfiken. Har du fastnad nu i "räkträsket"? Hejhopp. Ralf

    Lämna en kommentar:


  • Tastyfish
    svarade
    haha har lagt ner en amano i mit 27liters!! woo framgång.. hoppas han lever veckan ut .

    jag hittade gabon också! han är typ 5-6 cm och knallvit!

    Lämna en kommentar:


  • Raven
    svarade
    nä men har ju litet kar med få fiskar.
    en tubifex kub räcker 4-5 dar utan problem.

    blir roligare när ja får igång nästa kar hoppas de blir runt jul

    Lämna en kommentar:


  • Bosse.J
    svarade
    har du bunkrat?

    Lämna en kommentar:


  • Raven
    svarade
    nja körsbärsräkor blir ju inte så stora men å andra sidan när fiskmaten ja har tar slut nästa eller nästnästa år så

    Lämna en kommentar:


  • Bosse.J
    svarade
    Ursprungligen postat av Raven
    har en körsbärshona som är mycket fin bär runt på en massa ägg så ja köper inga körsbär längre.

    vet du vilken art dom där 7000€ räkorna var ?

    Odla lite ärtor på balkongen, så är du ju självförjande på räkmix..

    Lämna en kommentar:


  • ralp
    svarade
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    ... två räkarter dels den vanliga Neocardina red crystal samt en liten viot kräfta som jag inte kommer ihåg namnet på.
    Kan du beskriver den andra räkarten eller ta bilder?

    Ursprungligen postat av Raven
    ... vet du vilken art dom där 7000€ räkorna var ?
    Det måsta har varit Crystal Red räkan som är en rezessiv färgvariant av "vanliga" bi-räkan och upptäcktes av en japansk räkodlare av en slump. Nu finns de i olika färgklasser. Beroende på andel transparens, vit och röd. Att de går för de priser är nog inget ovanligt hos japaner som är ju lika "galen" i sina koi och deras färgvarianter.

    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Å andra sidan är ju säkert "körsbären" minst lika snygga
    Hmm... Smaken är ju olika. Men trots att de Crystal Red (CR) som finns här i svensk handel är enbart av sämsta klassen (klass c) så tycker jag personligen att deras röda färger på både honan och hanen är klart snyggare än hos "vanliga" Red Cherry (RC). Deras hanar är ofta ganska bleka. Att sedan CRs ibland har vita band och fyra vita prickar på stjärten gör ju saken inte sämre.

    Jag hoppas - Kjell - att dina CRs mår bra efter flytten. Håll oss gärna uppdaterad om hur det går för dig. Jag har väldiga problem att håller mina CRs (klass c) vid liv. Hittade denna veckan äntligen (för andra gången) en hona som bar tappert på sina ägg. Idag var även hon död med sina befruktade ägg.

    Hejhopp. Ralf

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...