Kjells akvarier

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Faltaren
    svarade
    Otroligt fint akvarium du har byggt, är lite sen i tråden men va gör det, fick se allt på en gång .

Vad har du för värden i det stora karet? Tänkte mest på hur du håller ner PH:t i ett så stort kar, du har väl inte co2? Läst hela tråden och inte sett något sånt . Vill ha ett stort SA sen, ja det blir inte så stort men stort ska det bli iaf . Bor i Skåne och vattnet här är inte så lätt att sänka ph på, enligt min erfarenhet då.

Lämna en kommentar:

• Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    295 strömakvarie! Då ska det inte vara något djup
    Bakgrunderna (2 st 150 cm Tanganyika) var limmade rätt tätt mot bakgrunden så akvariet var rätt brett ändå. Akvariets mått (speciellt längden och den låga höjden) gjorde att man verkligen fick känsla av strömakvarium (på fotot är akvariet "avklippt" ca 15 cm på varje sida).
    Bananrötterna hjälpte också till att leda vattnet och fiskarna var väldigt aktiva - jag tror nog att de flesta som besökte mässa blev sugna på att ha ett sådant akvarium hemma (även om man inte hade plats).
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 01 June 2008, 13:06.

Lämna en kommentar:

• c90368
    svarade
    295 strömakvarie! Då ska det inte vara något djup

Lämna en kommentar:

• Guy Palm
    svarade
    Kjell har skrivit info om karet tidigare
    Jag har också ett helt annat projekt på gång och jag har satt Sture på Akvarielagret i jobb igen med att limma ett nytt akvarium till mig. Det akvarie, som har måtten 295x60x50 cm, skall jag ställa ut på Interzoomässan i Tyskland i nästa månad. Det lutar åt att det blir ett öppet Sydamerika-strömakvarium med lite blandad kompott. Som bakgrund kommer jag att ha 2 st BTN Tanganyika samt några moduler, vanliga stenar och en del växter. Som belysning kör jag 2 st Aqua Medic-armaturer (med vardera 2 st 150 watt HQI-lampor och 2 st 54 watts T5 rör).
    Detta akvarium räknar jag med att kränga direkt efter mässan så att jag slipper att "släpa" hem det igen. Jag lovar att visa lite foton på detta akvarium.

Lämna en kommentar:

• c90368
    svarade
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Jag bifogar ett foto på det 900 liters akvarium som jag gjorde för Interzoomässan i Tyskland.
    Vad är det för mått på akvariet? Det ser ut att vara litet djup i det.

Min spontana reaktion var nej, det här gillar jag inte. Men efter att ha tittat på bilden ett tag så ändrade jag mig.

Det är snyggt med den oregelbundna botten med stenar av olika storlek och färg. De större stenarna är snygga och rätt placerade. Vad jag saknar är djupet, misstänker att ”kvastarna” bidrar till den minskade djupkänslan och det faktum att det inte finns någon ”linje” av sten eller växter som leder blicken in diagonalt från framkant till baksidan.

Bakgrunden som går upp över akvariet är snyggt och det faktum att det finns grönt även över vattnet förstärker det intrycket.

Mina tankar om djupet skulle förmodligen bli något annorlunda om man såg det live, en bild säger inte allt

Lämna en kommentar:

• Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Salta Katten
    Vad är de två borstaktiga sakerna för något?
    Finns lite olika åsikter om detta - antingen så är det bananrötter eller bamburötter

Lämna en kommentar:

• Salta Katten
    svarade
    Snyggt när bakgrunden ser ut att fortsätta upp ur karet så där! Vad är de två borstaktiga sakerna för något?

Lämna en kommentar:

• JeBoro
    Gäst svarade
    Riktigt snyggt måste jag säga

Lämna en kommentar:

• Kjell Fohrman
    svarade
    Jag bifogar ett foto på det 900 liters akvarium som jag gjorde för Interzoomässan i Tyskland.
    Bifogade filer

Lämna en kommentar:

• copella
    svarade
    Byter 20-25% av vattnet varannan vecka.
    tack tja det låter lite mindre än 600 till 750 liter men det borde ta sin siesta att fixa det? En kvart till fjorton dar förstår jag

rh

Lämna en kommentar:

• Sultanen
    svarade
    Otroligt vackert!

Lämna en kommentar:

• Pannecke
    svarade
    Kanske dags att få se lite nya bilder från den "lilla" tanken...

Lämna en kommentar:

• c90368
    svarade
    I min ålder är jag glad över om det överhuvudtaget finns något hår vid tinningarna - oavsett färg.
    Får nog snart använda din variant och flytta håret till ansiktet, börjar bli tunt där uppe även för mig

Men jag tycker det är kul att jobba med de stora grejerna i trädgården, frugan tar hand om finliret med blommor och sånt där

Lämna en kommentar:

• Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    Med andra ord är det någon i familjen Fohrman som även har ett intresse för trädgård
    Det är i alla fall inte jag

Ibland undrar jag om inte akvarieintresset ofta är kombinerat med ett intresse även för blommor och blad, åtminstonde hos oss som börjar få lite grått vid tinningarna
    I min ålder är jag glad över om det överhuvudtaget finns något hår vid tinningarna - oavsett färg.
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 18 April 2008, 19:55.

Lämna en kommentar:

• Tenkare
    svarade
    8 kubik! och jag har min på 1 som jag tyckte var stor.
    Nåja, Stort akvarie = stor kompost.

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...