Mitt första projekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Selafiel
    • June 2020
    • 137

    #46
    Ursprungligen postat av Bambikill
    ...Lägger alla pengarna på ett, så att man inte har råd med fler...?

    Jag är inte bra på att hålla mig själv tyglad, tur att jag inte har råd att flippa igen. (Det har tenderat att gå överstyr ibland genom åren. Varför ha EN orm när man kan ha 10+? Varför bara ha häst, hundar (man kan ju lika gärna ha två om man ska ha en), katter (varför inte föda upp dem också istället för att bara ha två), ödlor och ormar (plus foderdjur) om man kan trycka in grodor också? Varför bara ha axolotl, man kan ju ha fisk också. Då kan man lika gärna ha två, tre akvarier istället för ett. Fast då kan man ju lika gärna ha sju-åtta? För de där fiskarna är ju kul. Och de där snäckorna är ju häftiga. Och den malen måste jag bara ha. Och räkor! Och...
    Som värst - många år sedan - hade jag häst, två stora hundar, kattuppfödning med i genomsnitt fem, sex vuxna katter + sporadiska kullar, ett otal terrarier + paludarium i storlekar från typ 100 l till 1500 liter i volym + foderdjursuppfödning. Det var för mycket :S

    Jag har lärt mig min läxa iallafall någorlunda, när djuren började kosta tre ggr mer än mitt eget uppehälle - och daglig skötsel började ta fyra, fem timmar. (Minimum. Med hästen snarare åtta timmar... jag gjorde fan inget annat än att sova och sköta djur...) i anspråk.
    Speciellt när man förr kom hem från en hel dags arbete med... djur. Det blev inte lika kul hemma då.

    Näe, men skämt åsido... det är lätt att bli för sugen för man vill ju ha och testa på allting när man väl ska ha akvarier. Jag har satt min gräns vid två kar numera. Ett större och förhoppningsvis ett nano igen, så småningom. Sen får jag se om jag orkar med fler än så, eftersom jag har både hund och katter också. Och ska man ha fler - att öka antalet väldigt långsamt och försiktigt, så att man inte passerar gränsen för när det inte är lika roligt längre Jag avvecklade min samling långsamt eftersom jag insåg att det blev för mycket. Behöll bara amfibier och ett fiskkar till slut - och sen dog den sista axolotln och bara några fiskar blev kvar. Men nu blev jag så sugen på att uppgradera i storlek så rent tekniskt har jag ju inte skaffat fler. Bara större.


    Kan du absolut inte motstå ett till - fundera länge först på vad du vill ha allra mest :P Det kan ju förebygga risken att det blir ÄNNU fler... haha

    Det var någon i någon tråd, jag undrar om det var Tyko, som hade haft helt sinnessjuka mängder akvarier hemma på en gång. Jag har för mig att han sade runt 200 kar :O
    (Det är möjligt att jag yrar men jag är nästan hundra på att det var den siffran. Minns inte vilken tråd det var...)
    Jag hade dött av den arbetsbördan men det vore ju himmelriket att gå och titta på


    Men jag vet vad du menar - jag kan sitta i timtal och bara titta på akvarier och deras invånare Just nu står mitt kar helt idiotiskt och jag kommer inte att kunna sitta nära det öht så jag tror att det är dags nu att investera i den där gigantiska läsfåtöljen jag tänkt införskaffa i åratal - och ställa framför bokhyllorna vid karet
    Har ett litet kar på 54 liter. Det var tänkt till barnen, och var en snabb inkörsport till något större.

    Där i finns 6 guppys, 14 neontetror och 2 zebrasnäckor.

    Kommentar

    • Selafiel
      • June 2020
      • 137

      #47
      Adderade några växter till idag.
      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20200717_152823__01.jpg
Visningar: 180
Storlek: 486,4 KB
ID: 2419982

      Kommentar

      • Bambikill
        • August 2014
        • 384

        #48
        Nice! Det börjar se riktigt mysigt ut och växterna växer ganska fort Jag gillar verkligen ljuset sådär. Öht har hela rasket inklusive karet en väldigt balanserad och trevlig ton som helhet. Jag gillar själv inte ljusare trä fast med din inredning såg det jättesnyggt ut så jag får nog konstatera att allt beror på sammanhang

        Jag är inte öht säker på vad växterna runt "gubbroten" är för något men gissningsvis en Alternanthera till vänster och möjligen någon Hygrophila till höger? (Ser inte riktigt lika ut men jag kanske får inse med fasa att jag börjar få ännu sämre syn... lol...) Men hur som helst ser det trevligt ut när de liksom slingrar sig fram runt roten.


        Nu tycker jag nog att du har en bra och solid grupp fisk, som du sade. De växer ju också så du lär ju se med tiden hur allt blir. Otogruppen är kanon - du har redan tio gånger fler än de flesta och det gör mig personligen glad när folk har dem i större grupp. Det blir de mycket lyckligare av


        Not om zebrasnäckor bara, om du inte haft dem förut - Neritina är jäkligt fina att titta på och hejare på att hålla rent från vissa alger, men var förberedd på att deras ägg är en mardröm att få loss. De sitter verkligen som berget men hamnar som tur är mest bara på rötter. Men det blir fult i längden. (De förökar sig inte i sötvatten men lägger ägg oavsett). Från rötter kan man dock tälja loss dem försiktigt när de börjar bli för många, men då kan man passa på att skrubba/borsta bort lite där man skurit så att det inte smular och skräpar onödigt mycket från snittytan - och gärna laka ur den något dygn i akvarievatten, för att undvika plötsliga pH-dippar i ett så litet kar. Men det brukar sällan ens behövas när det är en rot som legat ett tag. Mer bara om det verkar orsaka lossning av material eller mer läckta tanniner.
        Fast har man inga rötter så blir det inga problem heller Vete tusan vad de skulle lägga äggen på i så fall... jag har i stort sett bara haft på just rötter när jag hade Neritina. Några enstaka på något malrör.

        Kommentar

        • Selafiel
          • June 2020
          • 137

          #49
          Ursprungligen postat av Bambikill
          Nice! Det börjar se riktigt mysigt ut och växterna växer ganska fort Jag gillar verkligen ljuset sådär. Öht har hela rasket inklusive karet en väldigt balanserad och trevlig ton som helhet. Jag gillar själv inte ljusare trä fast med din inredning såg det jättesnyggt ut så jag får nog konstatera att allt beror på sammanhang

          Jag är inte öht säker på vad växterna runt "gubbroten" är för något men gissningsvis en Alternanthera till vänster och möjligen någon Hygrophila till höger? (Ser inte riktigt lika ut men jag kanske får inse med fasa att jag börjar få ännu sämre syn... lol...) Men hur som helst ser det trevligt ut när de liksom slingrar sig fram runt roten.


          Nu tycker jag nog att du har en bra och solid grupp fisk, som du sade. De växer ju också så du lär ju se med tiden hur allt blir. Otogruppen är kanon - du har redan tio gånger fler än de flesta och det gör mig personligen glad när folk har dem i större grupp. Det blir de mycket lyckligare av


          Not om zebrasnäckor bara, om du inte haft dem förut - Neritina är jäkligt fina att titta på och hejare på att hålla rent från vissa alger, men var förberedd på att deras ägg är en mardröm att få loss. De sitter verkligen som berget men hamnar som tur är mest bara på rötter. Men det blir fult i längden. (De förökar sig inte i sötvatten men lägger ägg oavsett). Från rötter kan man dock tälja loss dem försiktigt när de börjar bli för många, men då kan man passa på att skrubba/borsta bort lite där man skurit så att det inte smular och skräpar onödigt mycket från snittytan - och gärna laka ur den något dygn i akvarievatten, för att undvika plötsliga pH-dippar i ett så litet kar. Men det brukar sällan ens behövas när det är en rot som legat ett tag. Mer bara om det verkar orsaka lossning av material eller mer läckta tanniner.
          Fast har man inga rötter så blir det inga problem heller Vete tusan vad de skulle lägga äggen på i så fall... jag har i stort sett bara haft på just rötter när jag hade Neritina. Några enstaka på något malrör.
          Tack!

          Det är Hygrophila polysperma på båda sidor. Till vänster är nyköpta och de var lite halvrisiga.
          Inte särskilt mycket SA, men de växer på bra och är fina.

          Är själv rätt nöjd med hur det ser ut. Färgglatt, men med rätt dova, varma färger som inte spretar åt för många håll. Sen fin grönska som kommer växa till sig mer.

          Ska bli kul att se hur det ser ut om någon månad, om man ändå kunde snabbspola ibland

          Kommentar

          • Bambikill
            • August 2014
            • 384

            #50
            Ursprungligen postat av Selafiel

            Tack!

            Det är Hygrophila polysperma på båda sidor. Till vänster är nyköpta och de var lite halvrisiga.
            Inte särskilt mycket SA, men de växer på bra och är fina.

            Är själv rätt nöjd med hur det ser ut. Färgglatt, men med rätt dova, varma färger som inte spretar åt för många håll. Sen fin grönska som kommer växa till sig mer.

            Ska bli kul att se hur det ser ut om någon månad, om man ändå kunde snabbspola ibland
            Jaså - vad tätt med blad den hade? Därför jag gissade på Alternanthera, jag tycker inte att H. polysperma brukar få så tätt med blad... rader... eller vad man ska kalla det. Till höger om roten såg det däremot ut som just den. Då drar vi slutsatsen att jag börjar bli blind...

            De är hur som helst guld värda i nya kar. De växer så fort och villigt. Jag är inte överdrivet förtjust i växten men har ett gäng stänglar i mitt kar just nu som nitratkäkare. Rosanervig. Och jag tycker nog faktiskt att de rosa bladnerverna är rätt fina på den varianten Fast de åker nog ut när jag får hem övrigt jag vill ha. Får skänka bort allt jag inte behöver för det känns otroligt synd att bara kasta dem... Bl.a. även en del sydamerikanskt som jag ju verkligen har noll nytta av. (Efter sanering, för annars hade nog ingen vågat ta dem... lol... Har haft en ytterst liten förekomst av alger på en av de arterna - plus ohyra - i nya karet, så de ska saneras i klorin/väteperoxid/alun innan de skänks bort...)
            Om du skulle vilja ha dem sen, säg till (Ett gäng medelstora Alternanthera cardinalis med hyfsad utveckling av röd färg på G, en butiksstor Echinodorus bleheri (inte varit i det karet öht) + ett gäng mindre H. polysperma rosanervig. Har haft näringsbrist så äldre blad är inte vackra men allt nyare är hur bra som helst. Ska kasta ut en rätt stor mängd Sagittaria också, från fiskarnas tempkar).

            Fick liksom ta till nödlösningar vad gäller arter, tills jag fått ordning på all skit. Och mina asiatiska är för små fortfarande - utom några enstaka. Själv har jag försökt välja växter som tål sämre ljus förutom några enstaka som ska stå i starkt upplyst område. Men har framför allt försökt hålla mig till bruna, rosa och mörkare gröna växter för att de ser bättre ut i färgat vatten. Men några är ljusgröna dock. Men de ska stå i ljuset oavsett och där ser de fina ut (Jag gillar inte ljusgrönt i brunt vatten med svag belysning, de ser sjukligt gula ut då...)


            Ta foton med jämna mellanrum från exakt samma vinkel, det ser helkul ut sen när man kör dem i bildspel

            Kommentar

            • Selafiel
              • June 2020
              • 137

              #51
              Ursprungligen postat av Selafiel
              Adderade några växter till idag.
              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20200717_152823__01.jpg
Visningar: 180
Storlek: 486,4 KB
ID: 2419982
              En vecka senare
              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20200724_193553__01.jpg
Visningar: 172
Storlek: 430,0 KB
ID: 2420606

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6059

                #52
                Fint! Det har redan vuxit en hel del

                Kommentar

                • Selafiel
                  • June 2020
                  • 137

                  #53
                  Ursprungligen postat av Nando
                  Fint! Det har redan vuxit en hel del
                  Tack!

                  Ja - Det växer rätt så bra.
                  Särskilt musselblommorna, vet inte hur många jag rensat bort redan, men närmar mig nog 75.

                  Kommentar

                  • Selafiel
                    • June 2020
                    • 137

                    #54
                    Tittade in i lilla karet och ser minst tolv st guppyyngel. De är inte särskilt försiktiga men har inte sett några tendenser än att neontetrorna vill käka upp dom. Vore kul om en eller två växer till sig.

                    Kommentar

                    • Selafiel
                      • June 2020
                      • 137

                      #55
                      Av de 20 otocinclus jag köpt är det ytterst sällan jag lyckas se fem eller sex stycken samtidigt. Har inte sett några döda fiskar. Brukar de hålla sig undan?

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13131

                        #56
                        Ja dem är ganska skygga och kan hålla sig osynliga, jag brukar ha störst chans att se dem mot kvällningen.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Selafiel
                          • June 2020
                          • 137

                          #57
                          Tack, då är det nog så att de håller sig undan. Lyckades se nio st igår.

                          Kommentar

                          • Selafiel
                            • June 2020
                            • 137

                            #58
                            Är nöjd med hur det snurrar på. Växterna verkar trivas bra och börjar fylla ut mer och mer.

                            Alltid kul att leta otocinclus bland alla bladen på polysperman.
                            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0421_1__01.jpg
Visningar: 135
Storlek: 271,7 KB
ID: 2420938

                            Kommentar

                            • Superpescado
                              • March 2020
                              • 715

                              #59
                              Det ser jätte fint ut! Kul med växterna som verkar frodas. Vad använder du för näring?

                              Kommentar

                              • Selafiel
                                • June 2020
                                • 137

                                #60
                                Ursprungligen postat av Superpescado
                                Det ser jätte fint ut! Kul med växterna som verkar frodas. Vad använder du för näring?
                                Tack!

                                Jag använder EASY-LIFE easycarbo, profito samt root sticks vid svärdsplantorna.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...