Walstad är bäst - ingen protest

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #31
    Tre och en halv månad senare...

    Jag avvecklar nu dessa akvarier pga flytt. Det nyare håller jag nu på att starta upp igen på det nya stället.

    På slutet blev det väldigt mycket alger i bägge akvarierna. Akvarietypen kräver ingen stor arbetsinsats men man kan ändå inte göra ingenting, utan man måste sköta om dem lite.

    Främre Asien

    I detta akvariet hade jag fyra stycken zebrabotior för att de skulle äta upp snäckor. Det gjorde de väldigt snabbt. De små skräpsnäckorna gick åt och även de malaysiska sandsnäckorrna försvann. De terroriserade också mina större Neritina-snäckor, som de tog bett av. För att rädda dem flyttade jag dem till Bortre Asien. Då växte akvarierutan snabbt igen av bruna alger. Dessa hade börjat växa på växter långt tidigare. Jag trodde det var skräp och satte därför in filter, men det hjälpte inte mot dem. Jag såg för övrigt några mindre malaysiska sandsnäckor i filtret när jag rengjorde det, så jag visste att åtminstone några fanns kvar. När jag nu lämnade zebrabotiorna till akvarieaffären inför flytt kom malaysiska sandsnäckorna tillbaka igen. Två timmar efter att botiorna var borta hade säkert 100 st malaysiska sandsnäckor av alla storlekar kommit upp ur bottenmaterialet! Då hade jag inte sett till någon över huvud taget på flera månader... Ändå har detta akvariet funkat bra sedan start i februari 2018.

    Bortre Asien

    Här började det växa mer och mer alger, av alla sorter. Jag tror att jag fick med algerna när jag köpte växterna på loppis. Ljuset var för dåligt, och jag tror att växterna därför inte växte tillräckligt bra så att algerna fick fördel. Jag bytte ut LED-rampen mot en bättre, men algerna växte nu ännu mer så det var nog för sent. Rutan täcktes av en grön algmatta med bubblor i.

    Slutsatser
    • Jag tror att man måste ha bra ljus, eller i varje fall inte dåligt ljus.
    • Jag vet inte om filter är bra eller dåligt i sammanhanget.
    • Sett till nitrat-nivåer behöver man aldrig byta vatten efter första månaden, dock behöver man tillföra andra ämnen som växterna behöver, sådana som gör vattnet hårt. Jag tycker att akvarievattnets hårdhet sjunker med tiden. Jag har bytt 50% var 3:e till var 4:e månad. Kanske lite för sällan i och med att jag fick algproblem på slutet. Kranvattnet har varit på gränsen mellan mjukt och medelhårt.
    • Walstad rekommenderar malaysiska sandsnäckor, men de blir så oerhört många att jag inte vill ha dem längre. Det får räcka med större snäckor, typ Neritina.
    • Grus funkar bättre än sand för att dölja smuts, men eftersom många fiskar kräver sand enligt Zoopets artbeskrivningar blir man begränsad i vilka fiskar man kan ha.
    • Det är inte helt lätt att lyckas med metoden. En del beror nog på vilket vatten man har, Walstads är mycket hårt. Dock tror jag på hennes metod och jag vill fortsätta med den. Blir det fel är det inte fel på metoden, det är jag som inte följer den tillräckligt noga.

    Kommentar

    Arbetssätt...