En bunker, två rum med akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Nando
    svarade
    Så kul med en uppdatering! Apistohanen är verkligen vacker! Det ska bli roligt att se ditt arbete med 540:t när det blir dags. Och mulmet på botten ser riktigt trivsamt ut.

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: 5006 (1).jpg
Visningar: 289
Storlek: 124,8 KB
ID: 2423606Klicka på bilden för större version

Namn: 5006 (2).jpg
Visningar: 278
Storlek: 120,7 KB
ID: 2423607

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: 5006 (3).jpg
Visningar: 285
Storlek: 128,6 KB
ID: 2423604

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Blir inte mycket till inlägg i bunker tråden från min sida ser jag. Läser mest i er andras trådar och följer Zoopet, än om det känts lite sömnigt den senaste tiden.

    Hur som haver, jag finns här i periferin. Senaste tiden har det varit mycket jobb, träning, familj och lite mer fokus på annan hobby. Alla 12 karen lever och puttrar på sin sin stilla fart. Sen i somras har det i vanlig ordning matats, gjorts vattenbyten och det som akvariet egentligen är uppställt för...att tittas på.
    Okay, ett eller två 100-liters i ställningen har gjorts om. Någon eller några fiskar har flyttats och några har simmat till himlen. Har inte köpt någon ny fisk på evigheter känns det som. Men det är av den anledningen att jag planerar gör om det ena 540 karet. Troligen, om min plan håller så gör jag om det helgen vecka 47 när sambon ändå jobbar. Efter att det är gjort kommer en del fiskar att flyttas runt just för att jag behöver ge vissa fiskar bättre möjligheter och min egen logistik behövs uppmuntras. Till exempel skall mina L200 flytta från 325 till det omgjorda 540.
    En annan fundering jag grunnar på är om inte mina Kilesa sandciklider skall få gå ensamma i 325 på ren sandbädd utan någon nämnvärd inredning. Känns inte som om de kommer till sin rätt i nuvarande 540 fyllt med BTN moduler, sten och Cyprichromisar. Vidare så är i så fall planen att låta L134 och L046 få gå i det 540 där Kilesorna flyttades ifrån. Då kan jag erbjuda de malarna bättre filtrering samt mer cirkulation osv. Men som sagt, det är bara något jag grunnar på.

    I ställningen finns någon ensam firre vars partner dött. Mina Corydoras Eques lyckas jag inte få lek på och de 9 Corydoras Duplicareus som finns kvar leker bara spontant och dessutom har jag inte tid eller engagemang att dra upp yngel längre. Kanske dessa två grupper slås samman och får flytta till 540 som görs om vecka 47.

    Lite sugen på att packa ner och lägga undan ställningen och dess 6 stycken 105 liters. I så fall ersätter jag ställningen med de 3 stycken 150 liters jag har stående och som är mittdelade med en glasskiva. Känner att det är lättare att sköta, byta vatten och fånga fisk i, än akvarier som står ovanpå varandra. Allt beror på hur mycket tid vintern erbjuder.

    Lägger upp foto på min Apistogramma Baenschi hane. Tycker han är ståtlig men tyvärr för hård mot sin hona. Därför går de nu åtskilda.
    Två foto från annat 105 liters där det går ett par Apistogramma Panduro, lite räkor och Endlers. Här har det bildats en härlig förmultnande botten bestående av grenar, löv och annat "skräp".
    Senast redigerad av ICC; 04 November 2020, 14:29.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Nu är jag här igen och funderar på vad som händer i bunkern

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Vad roligt att höra att du är igång så smått! Ska bli intressant att se hur du får till det. Jag har också funderat på möjligheten att blanda bottensubstrat så att det är olika på vissa ställen men är rädd att det ändå blandas i slutändan. Om man kan få det att ligga kvar som man lägger det från början skulle det kunna bli riktigt snyggt.

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Du tjatar inte. Bara bra att du påminner mig om att jag har en egen tråd
    Så mycket lättare och intressantare att läsa om andra och i deras trådar, därav din underbara tråd Nando.
    Jag har faktiskt börjat lite smått att ”demontera” den yttre inredningen på mitt 540L. Har plockat bort grönskan som växte ovan akvariet.
    Jag har oxå rengjort 2 av de tre ytterfilterna. Så tills det är dags att göra om i karet har nog de två rengjorda ytterfilterna återhämtat sig och kan stå och cirkulera i en tunna med vatten från karet, så det håller sig fina och redo. Det tredje ytterfiltret får sig en total rengöring när karet töms.
    Snart är också de grenar som ligger i vattentunnan klara. Skrubbade bort det vita luddet härom dagen, och bytt flödet av klorerat vatten mot vanligt kallt kranvatten.
    Så när rätt tillfälle infinner sig, dvs när höstigt regn och rusk infaller med att sambon jobbar helg tar jag ett rejält tag och gör om i akvariet.
    Det som jag går och funderar på är vilket bottenmaterial jag vill ha. Förra rundan hade jag blästersand, som jag bytte ut mot Råda. Det är den jag har nu. Skulle nog hellre vilja ha något annat och inte så enhetligt. Kikar man i en å, bäck eller annan vattenfåra så varierar botten från fin sand till fin sand inslag av grövre stenar, mer blandat alltså. Tål att grubblas på.
    .

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Säg till om du tröttnar på mitt tjat ICC men som vanligt längtar jag efter en uppdatering från bunkern!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Tack för uppdateringen! Ska bli kul att se om du gör verklighet av planerna!

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Haha, trevligt att du lyfter fram min tråd Nando. Man lunkar runt och pysslar med akvariumen i sommartempo. Karen puttrar på i stilla takt och det känns inte som om det finns något att tillägga i tråden.
    Alla ynglen av Cacatuoides visade sig bli hanar. Jag har plockat ut två hanar av de som jag tyckte blev finast och placerat i två olika kar, varpå jag köpt en hona i butik i hopp om ett nytt fint par. Alla övriga hanar har fått flytta till 540:t som jag planerar göra om till hösten. Hoppas några hanar där i skall utvecklas till något bra och som kan ges bort till någon som kanske sitter med en ensam hona.
    I det delad 150 literskaret, där Cacatuoides ynglen tidigare växte upp går nu ett par av mina Laetacara Dorsigera. Min tanke är att de skall acklimatisera sig där i och förhoppningsvis skaka fram en kull yngel till höst/vinter då det ges mer tid i bunkern.

    Jovisst har jag planer på 540:t, lite ideér i huvudet så här långt. Hur som helst så finns det ett gäng vattenmättade grenar i olika tjocklekar i min vattentunna. Tankarna är att inreda från sidornas ovankant snett ner mot botten och ha det mer öppet i mitten av akvariet. Får väl se om tanke blir verklighet.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Nu är jag här i tråden igen och längtar efter en uppdatering . Hur går tankarna kring 540:t?

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Grymma kar, även när de får mindre skötsel. Förhoppningen är ju fortfarande att en fin lite grupp diskus skall kunna levereras. Men som läget är nu kan jag inget lova.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Vilken trevligt uppdatering! Dina kar är jättefina! Mina favoriter är de två översta i ställningen och det större karet med scalarer i. Kul också att se alla kakaduayngel som verkligen har blivit stora nu. Nijsseniparet ser ut att må bra också. Förstår känslan av att inte hinna med riktigt. Så blir det ju ibland men om karen är i balans och ändå får vattenbyten och mat funkar det ändå. Lite alger på rutan har ingen dött av. Ska bli skoj att se vad du hittar på med 540-baljan till hösten!

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Planerar för en omstart och göra om det 540 överst här i bild (inlägg 502.)
    Många av de ursprungliga invånarna har dött ut och jag har medvetet inte ersatt dem. Likaså pinnar och grenar till höger i karet börjar brytas ner på allvar efter 4 år i vatten och är nu ganska tunna.
    Redan nu ligger ett gäng Ek och Bok grenar i vatten och som skall vara färdiga att använda till hösten. Går och funderar på en inredning som ger mer öppen bottenyta. Jag har en tendens att belamra bottenytan. Har mina idéer som jag skall grunna på vid valda tillfällen. Funderar även på fortsatt SA tema...eller kanske invånare där huvudinvånaren är Eldbuk. Tål att fundera på.

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4997.jpg
Visningar: 296
Storlek: 98,0 KB
ID: 2420272Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4998.jpg
Visningar: 279
Storlek: 113,0 KB
ID: 2420273Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5005.jpg
Visningar: 274
Storlek: 78,9 KB
ID: 2420274

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...