Små diskusar, ett nytt projekt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Memory
    • October 2012
    • 78

    Snygga kar, vad är detta för växt?

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av Memory
      Snygga kar, vad är detta för växt?

      Det är tre plantor Hygrophila guyanensis, satte tre i detta karet och tre i karet bedvid. I detta kar blev det en otroligt frodig och vacker växt och i karet bredvid blev det ingenting. Samma vattenvärden, lika många invånare och samma ljustimmar.....detta kar står något närmare fönstret så jag antar att det är solens sken sombpåverkat plantorna annorlunda.

      Kommentar

      • LindaAlgo
        • July 2015
        • 1373

        Dina kar blir bara vackrare och vackrare.
        Med vänlig hälsning Linda

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6059

          Den där växten är verkligen snygg! Kanske ska jag testa den i det kommande fjärilskaret!

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Tack för beröm.......men dessa kar går av sig själv.....

            Nu ikväll kunde jag inte annat än att skratta, en av Curilenqueren började putsa på en rot......första gången jag ser det, men det dröjde inte länge förrän alla andra stod där och putsade samma rot.....hela gänget.
            Jag vet att detta var lite min önskan när jag började, att få en harmonisk grupp som bara driver runt utan att egentligen bråka eller ha revir eller para ut.....MIT önske kar ju.....men nu börjar man ju undra varför det inte händer något mer. Men det är en underbar grupp. De fem bolivianerna funkar bra. Ett par och en liten grupp. Paret har en grop ochett litet revir, ingen diskus får komma närmare än tio centimeter. Sedan har vi bågfenorna, alla hanar finns kvar och har sina revir.....väldigt näravarandra och bolivianerna. Alla är i samma tredjedel av karet. Hanarna har växt till sig och färgat ut fint. De bröstar upp sig för varandra men ännu inga bråk......möjligtvis för att de inte har parat ut än. Honorna är liksom på besök hos de olika hanarna men ännu har inget hänt.......
            citrontetrorna har faktiskt blivit lite av favorit tetra nu. Färgar fint och dansar för varandra, ja, eller....även här ser det ju ut som hanarna är som vackrast när de dansar med andra hanar och honorna liksom simmar omkring dem.... kardinaltetrorna är lite som kerrytetrorna, de simmar runt och verkar nöjda med det. Smyckestetrorna älskar flytväxterna och ibland är hela gruppen inne i flytväxterna och bara simmar runt, efteråt är alla diskusar inne i flytväxterna och verkar hitta mycket spännande att snaska på. De grönfläckiga corrydorasen i detta kar kommer bara fram vid matning annars håller de till bakom rötter och växter...

            I San Merah karet har jag fortfarande två tre par som lägger rom och två som inte hittat sin partner, de är de två minsta och jag har ännu inte lyckats gissa kön men de känns lite undanskuffade. Jag vet ännu inte hur jag skall göra, när jag flyttar de tre paren blir det ju bara dessa två kvar. Nåväl, det får också vänta till hösten. Ivanacara paret lever nära varandra men har inte sett tendens till lek, fast de vill nog ha mycket mjukare vatten.....ett projekt är ju svartvattenkaret som jag tänkt göra till detta par. Nyckelhålet är ju ett par och tre singlar men fungerar fortfarande som en fin grupp. Och tetrorna då.....enastående , älskar detta kars tetror rödmunen stimmar fortfarande otroligt fint, egentligen i hela karet när de simmar sina turer, annars mest nere vid botten, vinkeltetrorna vid ytan och fantomtetrorna i den fria ytan i mitten,,,.

            Så egentligen har jag ju inget att berätta om mina vardagsrumskar, inget nytt men ändå bara glädje,,...

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              En olycka kommer sällan en......

              Hemma är väl allt frid och fröjd då...... tills i morse ungefär. När jag satt med mitt kaffe som jag brukar la jag märke till att min Ivanacara hona hade lite löddriga vita fläckar, inte stora men ändå fult synliga, lite vid gälfenan och vid stjärtfenans rot. Efter att försökt titta igenom alla ser jag att även en diskus har några små tunna vita fläckar/prickar på en av sidofenorna. Ser inget på någon annan, stora vattenbytet blev det, temperaturen höjs till 30 grader och salt....sedan att hålla under uppsikt. Sjutton också inte mer nu......

              I karet bredvid då.....jo men visst även där händer det något......slut på ett problem fritt liv, en av diskusarna har fått något som skulle kunna var hål i huvudet, ja eller så är det en ofarlig "pormask" har aldrig lärt mig se skillnad.....vattenbyte, höjd värme och salt, känns som ett mantra just nu.....

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0314.JPG
Visningar: 130
Storlek: 439,1 KB
ID: 2403746

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0315.JPG
Visningar: 114
Storlek: 482,2 KB
ID: 2403747

              Kommentar

              • LoGeek
                • September 2008
                • 1651

                Vad tråkigt, men det kunde ju vara betydligt värre. Ser inte ut som en sådan "pormask" som kan komma vid lite dålig vattenkvalitet. Ser mer ut som ett större bakterieangrepp eller liknande.

                Vad är tanken eller vetenskapen bakom att tillsätta salt? Vid vilka symptom gör du det?

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ursprungligen postat av LoGeek
                  Vad tråkigt, men det kunde ju vara betydligt värre. Ser inte ut som en sådan "pormask" som kan komma vid lite dålig vattenkvalitet. Ser mer ut som ett större bakterieangrepp eller liknande.

                  Vad är tanken eller vetenskapen bakom att tillsätta salt? Vid vilka symptom gör du det?
                  Rädd för det, och de problemen kostade mig ju fyra diskusar förra sommaren........salt lugnar, stress är ju ofta ett problem just hos diskus när det händer något.

                  Kommentar

                  • LoGeek
                    • September 2008
                    • 1651

                    Ursprungligen postat av Ekenberg

                    Rädd för det, och de problemen kostade mig ju fyra diskusar förra sommaren........salt lugnar, stress är ju ofta ett problem just hos diskus när det händer något.
                    Jag tenderar att hålla med dig även om det är ett hett diskuterat ämne. Vid nitrit och stress har salt en plats. Man bör dock vara försiktig så man inte använder det som ett universiellt medel mot alla problem (eftersom det kraftigt förskjuter vattenvärdena) eller i kombination med mediciner.

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av LoGeek

                      Jag tenderar att hålla med dig även om det är ett hett diskuterat ämne. Vid nitrit och stress har salt en plats. Man bör dock vara försiktig så man inte använder det som ett universiellt medel mot alla problem (eftersom det kraftigt förskjuter vattenvärdena) eller i kombination med mediciner.
                      Du har helt rätt, men för mig känns det som bästa första åtgärd när något känns galet , alltså som universellt medel. Men tills jag vet vad jag skall göra känns det bra att börja där. Sedan får det bli ett stort vattenbyte om annan medelinkomsttagare krävs. ......... usch jag är inte bra på det här. Fick låna en tjock bok av Patric på stork zoo om fisksjukdomar men klarade inte riktigt av den. Jag har skickat fotot på fisken till Patric som tyckte jag skulle börja med salt och vattenbyte.....då har jag iallafall fall gjort något...

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Efter att sett Nicklas film måste jag se om jag kan lägga upp filmen jag just tog
                         

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Vet ju inte om det funkade men tar med nästa film också, var bara tvungen att försöka fånga mer av bågfenscikliderna, alla hanar lever än och har sina revir väldigt tätt....får se hur det funkar när de blir äldre, bolivianerna har också sitt revir alldeles bredvid .
                           

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ja, tyvärr är San Merah karet väldigt svårfilmat, alla paren har ju sina revir bakom roten, men man ser dem skymta förbi
                             

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Ursprungligen postat av Ekenberg
                              Efter att sett Nicklas film måste jag se om jag kan lägga upp filmen jag just tog
                              Fina fiskar, men en ganska steril miljö som inte tilltalar mig.

                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Ursprungligen postat av Ekenberg
                                Vet ju inte om det funkade men tar med nästa film också, var bara tvungen att försöka fånga mer av bågfenscikliderna, alla hanar lever än och har sina revir väldigt tätt....får se hur det funkar när de blir äldre, bolivianerna har också sitt revir alldeles bredvid .
                                Ja, ingen regel utan undantag. Väldigt fin film på Bågfenorna, kanske du knäckte koden genom att på Malawi sättet sätta i många bågfenor samtidigt?

                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...