Små diskusar, ett nytt projekt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Små diskusar, ett nytt projekt.

    Som sagt, jag har fått diskusfeber......det spelar liksom ingen roll vad jag gör jag har huvudet fullt med diskus för jämnan. Det var illa redan innan diskusmässan i Ullared , men efter att varit där ja då var det kört. Tillochmed när jag sover drömmer jag om diskus.......

    Så nu i söndags satt jag med killarn (ja mina söner) och planerade semestern, det är alltid ett pysslande eftersom alla vill utnyttja sommarstugorna eller båten men inte längre tillsammans så då skall man planera in de olika veckorna semester med när vem vill vara var.....ja för att göra historien kort så blir det sensommaren som blir båtveckor för mig och så blit det lite långhelger i stugorna..... och när jag har mina två veckor med båten bor en son med flickvän här och tar hand om hunden som tyvärr inte tycker om båt........ja, detta var en lång harang om något som säkert inte intresserar er det minsta.....men för mig blev det lite som en uppenbarelse..... Detta gör ju att jag kan köra igång mitt nästa akvarieprojekt redan nu......(sonen får naturligtvis informeras om att hundvakten är utökad till fiskvakt också)

    Ja till det nya projektet, där är jag tillbaka till den tanken jag hade från början, att köpa ett gäng små diskusar. För att sedan få följa dem hela vägen fram till fullvuxna individer. Och för att göra det kommer jag ta hjälp av det lilla jag redan lärt mig plus Patrics och Marie expertråd.......

    Utgångsläget är ett 375 liters tomt och rent akvarium, som har blivit följden av att malawicikliderna har bantats ner i antalet. Akvariumet kommer ha en bakgrund av okänt märke som sitter där idag och det kommer ligga en rot i karet annars blir det helt utan inredning, ingen sand och inga växter nu i början iallafall. Tanken är ju att när de växt till sig skall gå i ett eller två inredda kar, lite beroende på hur detta äventyr slutar.

    Det blir inte vildfångad diskus....det är en dröm som får leva vidare till en fjärran framtid. Utan jag fortsätter med Piwowarski diskus, tio stycken Curilenquer och tio stycken av en korsning mellan Curilenquer och San Merah. Fiskarna har beställts idag och är runt 5 cm stora. Jag tycker att Curilenquer är så nära vilda man kan komma, så när det är dax för dessa att gå i inrett kar skall jag försöka efterlikna en biotop som skulle passa vilda diskus. Ja så var det då blandningen Curilenquer och San Merah, det blir ju spännande att se hur den blir...... det är den första kullen som Piwowarski har av denna korsning så om det blir en lite rödare Curilenquer eller en brunare San Merah eller lite av varje.....

    Men första steget blir att få karet helt rent efter mina Malawi ciklider fått flytta och sedan är det ju att få igång filter så att vatten kemin blir rätt. Ja därefter får de nya små diskusarna flytta in.....

    Man lever bara en gång simma lugnt.....
  • Marten64

    • July 2012
    • 1020

    #2
    Roligt! Jag förstår detta Diskussug efter Ullaredsmässan, den var grymt inspirerande. Jag kommer att följa ditt projekt med stort nöje. Tittar också gärna förbi någon gång för en live koll.
    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6032

      #3
      Helt rätt tänkt! Man lever en gång och då är det bara att köra på det som gör en lycklig! Önskar dig all lycka med dina småttingar och kommer följa projektet med förväntan!

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        #4
        Ursprungligen postat av Marten64
        Roligt! Jag förstår detta Diskussug efter Ullaredsmässan, den var grymt inspirerande. Jag kommer att följa ditt projekt med stort nöje. Tittar också gärna förbi någon gång för en live koll.
        Jättekul, och naturligtvis måste vi ordna en träff här någongång innan sommaren kommer.

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          #5
          Ursprungligen postat av Nando
          Helt rätt tänkt! Man lever en gång och då är det bara att köra på det som gör en lycklig! Önskar dig all lycka med dina småttingar och kommer följa projektet med förväntan!
          som sagt.....så nu är det bara att köra, förväntan och lite bävan.....

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #6
            Du har verkligen fått discusfeber Thomas, kul att få följa smådiscus hela vägen

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              #7
              Ja du Inger.....på gott och ont. Det här med att skynda långsamt ligger inte riktigt för mig.

              Efter jobbet skall karet tvättas ur ordentligt, sedan skall det fyllas och något medel som tar död på eventuella bakterier och parasiter skall i. Kommer ju inte ihåg var det heter men det är något man brukar behandla med, jag skall köra dubbel dos enligt anvisning eftersom jag inte har någon fisk i karet. Sedan blir det ett nytt vattenbyte och sen får karet bubbla på tills småfirrarna kommer någongång under nästa vecka......spännande...

              Hoppas ju verkligen att jag får följa fiskarna hela vägen nu.....men det är ju diskus, så vägen kanske inte blir den rakaste....

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6032

                #8
                Det är mycket Discus på forumet nu. Kul tycker jag som inget kan om Discus. Framför allt roligt med många projekt, nya som gamla!

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  #9
                  Ja, och jag vet inte riktigt vad som är så speciellt med diskus.....men jag blir trollbunden, jag kan titta på någon bra film på tv och komma på mig med att längta till nästa reklampaus, bara för att kunna studera livet i diskuskaret.. sedan är det klart att det finns massor med andra fascinerande arter i akvarium, men efter att varit helt såld på Malawi och då mest Aulonocara de senaste 30 åren, känns det nästan som en pånyttfödelse med diskus.

                  Nu är det bara att hoppas att allt kommer att funka......har precis kommit hem så nu blir det en blöt lång promenad här i det höstliga väder vi har i Göteborg, innan det är dax att fortsätta med akvarieförberedelserna......

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6032

                    #10
                    Det är ju härligt att bli helt trollbunden av något! Förstår vad du menar. Jag hoppas att allt går som du önskar. Det ska bli roligt att se bilder på de små!

                    Kommentar

                    • LoGeek
                      • September 2008
                      • 1651

                      #11
                      Nämen Thomas, har du ett till diskuskar på gång! Det är ju kanonkul! Sen räcker det väl? Så du inte tar dig vatten över huvudet

                      Jag tycker att du resonerar sunt med att föda upp dem i tomt kar tills de vuxit rejält och kan tåla ett inrett kar bättre. Det ska bli roligt och lärorikt att följa den här tråden också.

                      Kommer du hålla igång båda trådarna parallellt?

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        #12
                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0018.JPG
Visningar: 422
Storlek: 413,9 KB
ID: 2384716
                        Ursprungligen postat av LoGeek
                        Nämen Thomas, har du ett till diskuskar på gång! Det är ju kanonkul! Sen räcker det väl? Så du inte tar dig vatten över huvudet

                        Jag tycker att du resonerar sunt med att föda upp dem i tomt kar tills de vuxit rejält och kan tåla ett inrett kar bättre. Det ska bli roligt och lärorikt att följa den här tråden också.

                        Kommer du hålla igång båda trådarna parallellt?
                        Nu kör jag a'la LoGeek tanken är att jag bara har en rot i karet och bakgrunden som sitter i. Vattenbyten och bottensugning..... men vattenbytena får ske manuellt.... Detta blir inget nytt kar jag har minskat ner på Malawi för att få ett ledigt kar. Sedan får framtiden se om det blir mer diskus och mindre Malawi eller om diskusen visar sig vara mer än jag klarar av och det blir att gå tillbaka till Malawi....

                        Men eftersom jag kör igång med tjugo små så måste jag ju ha fler kar när de blir större....

                        om allt går enligt plan hinner jag slutföra städningen imorgon, fylla karet på måndag och sedan är det bara att vänta på att vattnet stämmer med det vatten som de små firrarna går i nu, Patric trodde att nästa helg kunde funka......tålamod är ju inte min starka sida.

                        Angående mina trådar, jag kommer skriva i båda. Men bara när det är något att skriva om. Jag gissar att det kanske blir lite mindre skrivet i tråden om allt nu funkar med mina stora diskusar. Men vi får väl se......


                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0019.JPG
Visningar: 421
Storlek: 395,8 KB
ID: 2384717

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          #13
                          Spännande! Och hela 20st... Jag som tycker 10 är många

                          Hur stort kar börjar du med? Hur gamla är de?

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6032

                            #14
                            Hur skiljer sig skötseln av små jämfört med stora? Jag gissar att man måste mata oftare, stämmer det? Är det något i övrigt som gäller speciellt för småttingar? Vad ska du göra med dem när de blir stora? (Nyfiken i en strut...)

                            Fiskarna på bilden är jättevackra! Är det några av ”dina”?

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              #15
                              Ursprungligen postat av LoGeek
                              Spännande! Och hela 20st... Jag som tycker 10 är många

                              Hur stort kar börjar du med? Hur gamla är de?
                              Jag brukar säga att jag är positiv realist, så med tanke på alla varningar man fått på hur svårt det är att få upp små tänkte jag att det är lika bra att börja med flera......naturligtvis hoppas jag att jag lyckas få upp alla.......och då är det ju ett angenämt problem att ha för många....

                              karet är 375 så det räcker ett tag, sedan får jag se om gruppen behöver delas eller om jag tar ett större akvarium. Men med tanke på hur trångt de verkar gå hos uppfödare under uppväxten så hoppas jag inte att storleken på kar blir ett problem.

                              Nu glömde jag ju återigen att fråga åldern, jag vet att Patric sa hur gamla de var, men jag är osäker.....de är 4-5 cm, kan det vara runt 4 månader då? ( gissar)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...