550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Manado
    • August 2013
    • 144

    Nu har jag läst igenom hela tråden. Måste bara tacka dig för vilken trevlig läsning jag fått. Du skriver och fotar fantastiskt bra!
    Ibland har det gjort mig orolig för mitt projekt, men oftast glad att jag som du är tillbaka i diskusnörderiet;-)
    Du har ju varit otroligt entusiastisk trots alla motgångar, starkt jobbat.
    Jag har ju som du ett mål att ha en grupp diskus som kan gå i ett inrett kar.
    Fördelen för mig är att mitt varit igång i flera år med skalarer, som jag nu lämnat bort.
    Lycka till i fortsättningen, jag kommer fortsätta att hålla koll på denna tråd. Tack igen för attdu skriver så från hjärtat!

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av Manado
      Nu har jag läst igenom hela tråden. Måste bara tacka dig för vilken trevlig läsning jag fått. Du skriver och fotar fantastiskt bra!
      Ibland har det gjort mig orolig för mitt projekt, men oftast glad att jag som du är tillbaka i diskusnörderiet;-)
      Du har ju varit otroligt entusiastisk trots alla motgångar, starkt jobbat.
      Jag har ju som du ett mål att ha en grupp diskus som kan gå i ett inrett kar.
      Fördelen för mig är att mitt varit igång i flera år med skalarer, som jag nu lämnat bort.
      Lycka till i fortsättningen, jag kommer fortsätta att hålla koll på denna tråd. Tack igen för attdu skriver så från hjärtat!
      Vad glad jag blir. Alltid kul att det man skriver blir läst av andra som får behållning av det. Jag tror du gör rätt med att ha igång akvariet innan. Jag skyndade helt enkelt igång allt för snabbt, sedan gjorde jag ytterligare flera misstag pga orolighet och oerfarenhet samt okunnighet som så många andra. Tror att ledorden man skall använda sig av är tålamod och lugn så kommer man långt. Följer naturligtvis din tråd också.

      Nu när mitt stora akvarium är igång igen skall ju diskusarna tillbaka till inrett kar igen och jag hoppas ju på att jag skall lite flyt och lungt lunk här på min kant också. Stort lycka till med ditt äventyr.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Och hur mår de stora?

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av Nando
          Och hur mår de stora?
          Ja du, i morse när jag kom upp var flera av de stora lite dimmiga på ögonen och det ser ut som en hinna på kroppen......min största Duke hade en vit prick över ögat.....stannade hemma från jobbet på förmiddagen och gjorde ett stort vattenbyte, jag hade nitrit i vattnet...inte mycket men ändå. Saltade tre och en halv deciliter och putsade i en försvarlig mängd bakteriedödande ....sedan var det bara att åka till jobbet och hålla tummarna.
          När jag kom hem såg det mycket bättre ut igen... nu har två av honorna rom igen....
          som sagt en balansgång på slak lina..... just nu känns det liksom inte som något går direkt lätt, eller ja, alla tetror är underbara

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            Vad är det för "bakteriedödare" du häller i karet?

            Skönt att kunna vara hemma på VAF när det behövs.

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av LoGeek
              Vad är det för "bakteriedödare" du häller i karet?

              Skönt att kunna vara hemma på VAF när det behövs.
              Förstår inte att det kan gå så snabbt.....du kommer alltid med frågor jag inte kan besvara.....det är något jag fått av Patric, som han använder. Och det är ju 1,5 liters pt flaska, så vad det är jag ger har jag ingen aning om, en blå vätska som gör akvarievatten blått. Kanske var det mot svampangrepp....

              Kommentar

              • LoGeek
                • September 2008
                • 1651

                Låter som en lösning med metylenblått... Det kan i så fall ha inverkan på bakterierna i filtret så bra att ha det i åtanke.
                Senast redigerad av LoGeek; 22 November 2018, 09:03.

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ursprungligen postat av LoGeek
                  Låter som en lösning med metylenblått... Det kan i så fall ha inverkan på bakterierna i filtret så bra att ha det i åtanke.
                  LoGeek, du är en hjälte. Det är naturligtvis därför jag nu helt plötsligt har nitrit. Har ju tillfört detta blåa vid varje vattenbyte sedan pH fallet. Förstod inte varför jag fick problem med nitrit när jag kör precis som vanligt annars...... Tack för påpekandet

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Tråkigt att de mår dåligt. Skönt med forumvänner som LoGeek dock! Hoppas det ordnar sig!

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Tråkigt att de mår dåligt. Skönt med forumvänner som LoGeek dock! Hoppas det ordnar sig!
                      Ser ju mycket bättre ut nu, så jag håller tummarna. Har haft stor hjälp av logeek och många fler forumsvänner , underbart när forum fungerar så.

                      Kommentar

                      • LoGeek
                        • September 2008
                        • 1651

                        Ursprungligen postat av Ekenberg

                        LoGeek, du är en hjälte. Det är naturligtvis därför jag nu helt plötsligt har nitrit. Har ju tillfört detta blåa vid varje vattenbyte sedan pH fallet. Förstod inte varför jag fick problem med nitrit när jag kör precis som vanligt annars...... Tack för påpekandet
                        Kul att vi kunde lösa den knuten
                        Hoppas det rullar på fint framöver.

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Tråkigt att de mår dåligt. Skönt med forumvänner som LoGeek dock! Hoppas det ordnar sig!
                          Ser ju mycket bättre ut nu, så jag håller tummarna. Har haft stor hjälp av logeek och många fler forumsvänner , underbart när forum fungerar så.

                          Kommentar

                          • LindaAlgo
                            • July 2015
                            • 1373

                            Vad skönt att höra att dina stora mår bättre äntligen.
                            Med vänlig hälsning Linda

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Hur går det?

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av Nando
                                Hur går det?
                                De små har inte haft vitskit på sedan i helgen. Stordiskusarna beter sig som vanligt men det känns liksom fortfarande som de har en hinna på sig, och är lite dimmiga i ögonen. Så även om de äter som hästar och lägger rom så känns det ändå inte hundra. Men samtidigt känns det inte som dödshot. Skall försöka ta mig förbi Patric efter jobbet imorgon för att se om han har några bra tips .....

                                Kommentar

                                Arbetssätt...