550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av c90368

    Glad för tetrorna, men ingen glädje eller stolthet i mina andra rekommendationer känns mer som att livserfarenhet bör och ska överföras, men den kan inte förankras förrän mottagaren är mottaglig. Har sett samma process hos flera här på Zoopet.
    Så är det ju, när man är mitt i det känner man inte riktigt var gränsen går..... gäller ju mycket. Men rätt har du haft.

    Kommentar

    • Hella 40
      • February 2021
      • 86

      Ursprungligen postat av Ekenberg
      Suck....

      ja det blev faktiskt inte mer än vattenbyten, sedan tog ork och lust slut. Men visst, det får bli foton från skitiga kar idag då.

      Först mina två i vardagsrummet som skall vara kvar men inredas på nytt. Så här går nu blandad fisk och växter av alla möjliga slag... i början hade jag problem med växter men nu har jag mer än vad jag behöver...

      Klicka på bilden för större version

Namn: 406DEBB5-B73B-4FE0-A26A-3FC2FA07DE54.jpeg
Visningar: 217
Storlek: 287,3 KB
ID: 2428426
      mina 540 väldigt skitiga, i de med mest alger går mina små diskus samt nyckelhål och lite tetror och corydoras nu, det hade jag tänkt tömma idag men han inte så långt.

      Klicka på bilden för större version

Namn: 7166518A-686B-4270-85F1-6A5F1A8C95E5.jpeg
Visningar: 218
Storlek: 618,3 KB
ID: 2428423
      Klicka på bilden för större version

Namn: 44C6988C-3532-421E-80BA-6B30B436502C.jpeg
Visningar: 200
Storlek: 587,9 KB
ID: 2428424
      Klicka på bilden för större version

Namn: 63020669-4EA0-4AD0-9D4F-30D497E79C6D.jpeg
Visningar: 206
Storlek: 590,5 KB
ID: 2428425
      Klicka på bilden för större version

Namn: F02F6C2F-A53A-4869-AA5F-96719EF2307B.jpeg
Visningar: 205
Storlek: 527,3 KB
ID: 2428427
      Klicka på bilden för större version

Namn: 1C5D674B-34FE-4C6F-B9E4-A81BF7F5DBBB.jpeg
Visningar: 203
Storlek: 643,6 KB
ID: 2428428
      Klicka på bilden för större version

Namn: 3BF38D0F-A674-4F42-AC36-29AE42EA7985.jpeg
Visningar: 202
Storlek: 615,2 KB
ID: 2428429
      i de andra går de stora diskusarna av olika färg samt tetror och corydoras. Diskusarna är lite randiga och bleka för jag är precis klar med vattenbytet här.

      Kommentar

      • Superpescado
        • March 2020
        • 715

        Karen ser jättefina ut! Vilken lyx att ha dom i vardagsrummet.
        hade jag sköljt över 100 kg sand och flyttat massor av akvarium, hade jag varit trött på akvarium i flera veckor frammåt. Tror att du kommer hitta tillbaka till det roliga igen när allt landat lite

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av Superpescado
          Karen ser jättefina ut! Vilken lyx att ha dom i vardagsrummet.
          hade jag sköljt över 100 kg sand och flyttat massor av akvarium, hade jag varit trött på akvarium i flera veckor frammåt. Tror att du kommer hitta tillbaka till det roliga igen när allt landat lite
          Känns bra nu, tror också lusten kommer tillbaka snart . Känns som sagt rätt skönt att ha landat och ha planen klar...

          Kommentar

          • Superpescado
            • March 2020
            • 715

            Ursprungligen postat av Ekenberg

            Känns bra nu, tror också lusten kommer tillbaka snart . Känns som sagt rätt skönt att ha landat och ha planen klar...
            Vad härligt att höra!

            Kommentar

            • Hella 40
              • February 2021
              • 86

              Älskar och läsa din tråd

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av Hella 40
                Älskar och läsa din tråd
                Roligt att höra, men sista tiden känns det ju mest som jag skrivit om barnbarn, hundvalp och smörgåstårta och väldigt lite om mina kar. Men det kommer att bli bättre. Jag lovar.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6059

                  Din tråd är alltid uppskattad, oavsett vad du för tillfället skriver mest om!

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Dag 73

                    ja ni som undrar över dag angivelsen, jag skall förklarar. Mitt diskusäventyr har gått lite upp och ner under de tre åren jag har hållit på, minst sagt.... och det som kunde vara spiken i kistan kom i höstas när jag en stor del av mina diskusar genom att slarva. Så efter att inte gjort mer än minsta möjliga fram till årsskiftet bestämde jag mig för att årskiftet även blev nystart och första projektet var att tömma lokalen.

                    Naturligtvis var det ju fel projekt att nystarta med, det skrek ju avslut över detta projekt och innebar ju mest hårt jobb. Nu trodde jag ju att jag klarat projektet till 28 februari dag 59. Nu fick jag ju besked om att jag glömt mitt fack i frysen.... så det får ju göras i dag och därmed är detta projekt avslutat ( 14 dagar försent ) så nu slutar jag att räkna dagar...

                    Klicka på bilden för större version

Namn: 6C489287-025C-4C13-BED1-E11483C7C0D0.jpeg
Visningar: 166
Storlek: 392,9 KB
ID: 2428500
                    nu ett minne blott....

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6059

                      Men lokalen var (tråd)trevlig så länge den varade! Jag är glad att jag fick se den i verkligheten och sitta i de bekväma fåtöljerna

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ja, det var kul att få besöka lokalen - och även röja runt i ett av karen.
                        Gôtt att du, Thomas, kan landa i något som ger dig lugn, ro och tillfredsställelse.

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ja, då var jag här igen. Söndagsmorgon framför ett kar, första kaffekoppen tillbringades på trappan i solen så en bra start på dagen.

                          Tänk det är redan mitten av mars och snart är det dags att köra igång utvändiga projekt. Av erfarenhet vet jag ju att april med påskhelgen brukar bli startskottet för sommarstuga och sedan båt och då är inte akvarium prioritet. Men även årets semester är lagd i veckopass med tvåveckors mellan rum som funkade bra för fiskarna förra året.

                          Men nu är nu och fram till påsk har jag nu på mig att få tre kar klara. Och fördelen med detta projekt är ju att karen är igång, bakterie floran finns och jag har rötter och växter i ett överflöd, dessutom allt är hemma.

                          Så nu är det ju bara att sätta igång eller hur?

                          Ja, men även om det nu är så har jag tack och lov ingen stress utan det får ta den tid jag behöver för att inte bli en belastning utan bara ett nöje.

                          Ett skönt upplägg, eller hur.

                          Men visst skall jag hålla er uppdaterade, och när det inte sker något i karen ja då kommer säkert en eller annan iakttagelse eller någon fundering...

                          Just nu funderar jag på om mina stora fina brun/röda diskus verkligen skall vara i hallen och om det inte skulle var i vardagsrummet i stället. Det är ju dessa kar jag tittar mest på.
                          Tål att tänkas på...

                          Tidigare kallade jag ju vissa för mina stordiskusarna och vissa för mina små, det funkar ju inte längre när de flesta ändå är runt och över 15 cm. Så det får bli de bruna och de färgade tror jag när jag beskriver de olika karen.

                          De färgade så, där har det ju hänt massor, karet består ju av sex av mina äldsta samt fyra av de nyaste och så ett par köpta av en kompis. Det har varit ett spännande kar att följa eftersom alla strukturer , rangordningar och par har testats. Det har inte varit mycket bråk, troligen för att det var många nya individer för alla och det har tagit tid att lära känna och pröva. Men jag tänker ändå ge mig på att försöka beskriva vad som hänt och hur det ser ut nu.

                          Av mina första köpta finns ju Snake, Kaa, Lady och Lea kvar. Snake var ju en topp rankad hane innan han blev sjuk och han har ännu inte tagit sig upp utan det är han och Kaa, som alltid varit låg i rang som håller ihop med Lea, de har lagt beslag på mitten bak där de håller sig . Men de äter bra och kanske kan Snake nå sin tidigare glans. Sedan har vi de stora jättarna Big Boy och RT (röd turkos ) som har området mitten fram ibland även med Lady. Dessa hanar har ju alltid varit störst men aldrig dominanta och aldrig direkt kämpat för revir har inte förändrats påtagligt , det har nog varit mest Lady som försökt hitta en ny partner i dom nu när Snake är lite lägre i rang, I det högra hörnet har vi White och Pricken, White butterfly hanen och gul Pidgeon blood , White är en av de dominanta hanarna i karet och hans hona och Lady slåss lite om att vara ”the first lady” White och Pricken har regelbundet rom men det blir inte något mer, men om paret håller blir de ett av paren som får flytta till lek kar i höst. I andra hörnet har vi paret Blue Diamond ( de har inte fått namn ännu) BD hanen håller stenhårt på sitt revir men annars inte bråkig. Lady är mycket intresserad av denna vackra pojke men ännu håller han fast vid sin hona. De har också regelbundet rom. Sedan har vi en Redspotted green hane och en Cobolt hona som rör sig i hela karet men som är låga i rang och troligen inte ses som hot mot någon av topparna och därför kan hålla sig under radarn.

                          Jag funderar lite på att återanvända namn och om jag kommer fram till att det är möjligt så skulle cobolt honan få överta namnet Bridgit eftersom hon känns lite som en hona med samma position som Bridgit hade. Cobolthonan hade en cobolt hane och det var ett troget par men tyvärr var han en av dem som gick bort när jag blandade diskus från två kar . Och den stora BD hanen skulle ju få namnet Blue. Ja vi får väl se.....

                          Nå, en uppdatering på flera nivåer, men nu tar vi tag i dagen innan den är slut. Måste ut i det fina vårvädret innan akvarie arbete körs igång..... kram på er

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av Nando
                            Din tråd är alltid uppskattad, oavsett vad du för tillfället skriver mest om!
                            Hahaha, ja kanske skulle jag helt enkelt söka ett forum där jag skriver om allt istället för att skriva i flera olika forum om allt

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ursprungligen postat av Nando
                              Men lokalen var (tråd)trevlig så länge den varade! Jag är glad att jag fick se den i verkligheten och sitta i de bekväma fåtöljerna
                              Vi får inte glömma att lokalen finns kvar och även fotöljerna.... det är bara jag som flyttat

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Ja, det var kul att få besöka lokalen - och även röja runt i ett av karen.
                                Gôtt att du, Thomas, kan landa i något som ger dig lugn, ro och tillfredsställelse.
                                En ära att ha dig där. Och fler tillfällen blir det väl får vi hoppas, att röka runt i karen...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...