550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av Nando
    Så vackra bilder och fiskar!
    som sagt diskus..... kör igång med det, du kommer älska hobbyn ännu mer.

    Nu när jag sitter i min soffa framför tv, vrider jag huvudet vänster har jag de två 540, vrider jag huvudet något åt höger ser jag 600 i hallen ( ännu tomt dock ) och vrider jag lite mer åt höger har jag ett kar med gula diskus som man inte annat än blir lycklig av.....kunde inte vara bättre.

    Kommentar

    • ICC
      • November 2006
      • 1310

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2521.PNG
Visningar: 192
Storlek: 651,1 KB
ID: 2415866
      OBS, Fotot tillhör Webo som var aktiv här på Zoopet för något år sedan. Jag har hans skriftliga tillstånd att lägga upp det.

      Här kommer ett annat väldigt snyggt foto på ett akvarium. Tänkte att du kunde ha det lite som idékälla när du ska inreda ditt 600. Det talades ju lite om rötters placering och eventuell växlighet. Jag gillar denna scapen eftersom den innehåller mycket inredning och växtlighet. Men ändå erbjuder öppna ytor för discus att simma på i kombination med generös fri bottenyta. Snyggt med högt placerad växtlighet. Lite likt Nando´s mellankar.

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ja, vad säger man.....
        Upp som en sol och ner som en pannkaka ...
        Fiskarna lever dock men vilken förmiddag.

        10:15
        Klicka på bilden för större version

Namn: 5469269E-02E2-4DEE-AA5F-9A8450A4A0DB.jpeg
Visningar: 166
Storlek: 289,2 KB
ID: 2415880
        Bosse har just kommit till lokalen och i mitt 540 liters kar är bara 100 liter kvar... Jag åker direkt till lokalen och är där 10:30.

        så nu har all Mats fina inredning rivits ut. Fiskar fångade och flyttade och karet tömt. Golvet, ja hundra liter har jag , bosse och David samt två mattor väl lyckats få upp, resten står under det uppreglade frigolit isolerade golvet.... inte mycket att göra åt.

        Klicka på bilden för större version

Namn: 8764762D-C185-4863-A138-EECA02E0BB55.jpeg
Visningar: 149
Storlek: 492,0 KB
ID: 2415881
        men min förkylning är bättre , även om jag nu är helt utslagen......vad skall man säga. Just nu känns det tufft att mobilisera nya krafter.
        Bifogade filer

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Det var då själva Fan...
          Vet inte vad jag skall säga, Thomas, men vi får väl göra om en inredning längre fram...

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Fy f-n! Stackars er. Skickar tankar och medkänsla.

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av Nando
              Fy f-n! Stackars er. Skickar tankar och medkänsla.
              Tack. Ja sjutton...... på något sätt är det ju alltid något som kan hända, men detta var ju ett helt ny silikonat kar. Just nu känns det inte kul. Funderar på hur jag skall komma vidare nu.... känns lite som jag måste ta ett par dagar lugnt. Så får vi se , men det är väl bara att gå på det igen.... men just nu orkar jag helt enkelt inte.

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Det var då själva Fan...
                Vet inte vad jag skall säga, Thomas, men vi får väl göra om en inredning längre fram...
                Helt otroligt Mats , fattar inte hur eller varför. Ja..... som sagt, ibland har man inte flyt

                Hoppas på att du har lust att offra någon dag här igen. Just nu vet jag inte när, jag behöver nog några dagar för att samla lite kraft igen.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Ekenberg
                  Helt otroligt Mats , fattar inte hur eller varför. Ja..... som sagt, ibland har man inte flyt
                  Hoppas på att du har lust att offra någon dag här igen. Just nu vet jag inte när, jag behöver nog några dagar för att samla lite kraft igen.
                  Nej, det här var verkligen trista nyheter.
                  Självklart skall vi göra en ny inredning längre fram. Vi tar det när du har fått vila upp dig och känner att lusten återvänder!


                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Nej, det här var verkligen trista nyheter.
                    Självklart skall vi göra en ny inredning längre fram. Vi tar det när du har fått vila upp dig och känner att lusten återvänder!

                    Tyvärr är det ju just nu minus ett 600 minus ett 540 som ju behövs för fisken, detta gör ju att jag inte kan vänta särskilt länge. För all fisk finns ju redan där. Känns som alla kar är rätt överbefolkade just nu. Så imorgon blir den nog en vilopaus sedan är det dags att börja skära silikon fog..... nu kör jag vidare på vattenbyten i övriga kar, men imorgon får det bli en dags vila....

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Ekenberg
                      Tyvärr är det ju just nu minus ett 600 minus ett 540 som ju behövs för fisken, detta gör ju att jag inte kan vänta särskilt länge. För all fisk finns ju redan där. Känns som alla kar är rätt överbefolkade just nu. Så imorgon blir den nog en vilopaus sedan är det dags att börja skära silikon fog..... nu kör jag vidare på vattenbyten i övriga kar, men imorgon får det bli en dags vila....
                      Ja, för fan, gör det du måste idag, och ta en rejäl vila imorgon!

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Ja, för fan, gör det du måste idag, och ta en rejäl vila imorgon!
                        Précis så . Lokalen är torr, iallafall det man ser. Under golvet är det nog dessvärre rätt blött. Fiskarna är räddade. Och nu kör jag helgens vattenbyten helt enkelt för att slippa i helgen. Så imorgon blir det bara att se till och mata. Så får vi se vad jag orkar på söndag. Kanske tumma sand och tvätta ur......

                        skönt att förkylningen är bättre iallafall

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Ekenberg
                          Précis så . Lokalen är torr, iallafall det man ser. Under golvet är det nog dessvärre rätt blött. Fiskarna är räddade. Och nu kör jag helgens vattenbyten helt enkelt för att slippa i helgen. Så imorgon blir det bara att se till och mata. Så får vi se vad jag orkar på söndag. Kanske tumma sand och tvätta ur......
                          skönt att förkylningen är bättre iallafall
                          Jag har också varit hemma några dagar. Blev hemskickad med rôva före i tisdags för att jag råkade hosta till ett par gånger...
                          Jaja, man får ta hänsyn till andra, så är det bara!
                          Se till att göra det mesta du kan av grovgöra nu idag i lokalen, så tar du en sjuhelvetes time out under helgen (hade det varit jag hade jag dratt till och tagit mig en rikstäckande rotblöta ).
                          Hur går adoketorna nu? Jag änna ömmar för dessa av någon anledning...



                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ja du, det var ju det största problemet. Basse hade ett tomt kar men det var ju hårt vatten och kallt lika så, och Johan hade ett tomt kar men samma förutsättningar.

                            Så jag fick tänka snabbt och åter igen är ju risken att det blev fel. Jag tog de två lekparen diskus jag hade i ett kar och flyttade ihop med mina smådiskus i ett annat.... så där får vi se hur det går. Men allt skulle ju gå så snabbt, bara medans jag stod och tänkte hade ju ytterligare fem centimeter vatten försvunnit.

                            Så nu riskerar jag 16 diskusar för sex adoketa ..... vet inte om det är smart direkt men så blev det. En stor rot alla adoketorna och alla goldstripe och kolglödstetror åkte ner i detta kar och jag kan säga att när sista tetran räddades var det inte mycket vatten kvar.....

                            ja, vad skall jag säga.... ännu så länge lever alla . De ser lite förvånande ut men de åt bra och nu simmar de lite oroligt omkring.

                            men de lever...

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 9A1AD45B-3837-4762-9EA1-27EEC9988B0C.jpeg
Visningar: 143
Storlek: 419,1 KB
ID: 2415895
                            Klicka på bilden för större version

Namn: FD833C23-6A8E-4752-A1C1-D31406C9DE35.jpeg
Visningar: 132
Storlek: 415,5 KB
ID: 2415896
                            Klicka på bilden för större version

Namn: 7AB289E0-9CFC-4EE2-A79E-B4F1DADD1954.jpeg
Visningar: 134
Storlek: 449,5 KB
ID: 2415897
                            Klicka på bilden för större version

Namn: 035078E1-32B2-4478-8479-2DFC75108942.jpeg
Visningar: 141
Storlek: 454,5 KB
ID: 2415898
                            Klicka på bilden för större version

Namn: A487D10A-23D6-4D68-92DF-0D0C9FBE3DF9.jpeg
Visningar: 141
Storlek: 357,8 KB
ID: 2415899

                            Kommentar

                            • ICC
                              • November 2006
                              • 1310

                              Brutalt tråkigt att läsa om incidenten med 540. Det var ju riktigt skit faktisk. Nu har du uppförsbacke igen. Gör som Mats säger, dra dig tillbaka, vila lite och samla energi. Sen når du toppen och återskapar 540 medans du glider ner för nedförsbacken.
                              Lider med dig Ekenberg.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ja, fan... Det ser ändå ut som att de kan gå där ett tag framöver. Jag var så jävla sugen på att få se dessa adoketor ta sig i burken vi hade fixat.
                                Hoppas att allt ordnar till sig!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...