550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    I början av juni frågar en kompis om jag är intresserad av hans hantlar då han skall gå över tillvildfångade diskus. Jag har ju alltid tyckt om hantelciklider men aldrig ägt några så min vana trogen sa jag ja, jag har ju fortfarande tomma kar så varför inte test. De är F1 av två olika sorter. Så tanken är ju att skapa ett kar för dem och se vad som händer.

    7/6
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0716.JPG
Visningar: 126
Storlek: 400,6 KB
ID: 2405226

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0693.JPG
Visningar: 122
Storlek: 560,3 KB
ID: 2405227

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0707.JPG
Visningar: 116
Storlek: 626,7 KB
ID: 2405228

    Kommentar

    • ICC
      • November 2006
      • 1310

      Riktigt kul med denna uppdatering. Härligt att se tillbaka! Tråden är grym. Du får säga till dina lokal-kompanjoner att de också gärna får skriva lite om livet i lokalen och deras akvarium.

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        8/6 Fler och fler kar i lokalen blir fyllda, Målsättningen är att alla är klara vid årskiftet....får se hur det går. I den bortre delen av lokalen håller jag till. Bord och stolar har bytts mot fyra clubfoöljer i skin. Trotts hög luftfuktighet och en temperatur på 26 grader sitter men gärna kvar där. Jag stormtrivs i lokalen.

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0747.JPG
Visningar: 136
Storlek: 485,3 KB
ID: 2405258


        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Bord och stolar har bytts mot fyra clubfoöljer i skin.

          Lite klass på den här källaren
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Det här med att ha diskus är för mig som att balansera på slak lina.

            Ja, jag vet. Jag har sagt det förr, ungefär en vecka efter att en brun dog hemma dog den rödturkosa honan på exakt samma sät och kort därefter kobolt hanen. Jag vet inte varför.....jag vet inte vad jag gjorde fel. Den hemma har aldrig varit i kontakt med de i lokalen. Så varför, vad hände....
            vi har ju spekulerat och diskuterat men längre kommer vi inte, de som dog var stora och glömska diskusar som åt mycket. Det jag gjorde i alla karen var att sänka temperaturen två grader under två veckor. Från 30 till 28 framförallt med tanke på tetror och Corydoras , jag var lite rädd att om det blev varmt och temperaturen ökade skulle det bli för varm. Och jag hoppades på att temperatursänkningen skulle få slut på leken tillfälligt. Till i höst iallafall då jag gärna skulle ha flera kullar. Var det min sänkning av temperatur som gjorde att de inte lyckades förbränna oxhjärtat . Fick de helt enkelt förstoppning...
            Jag släpper det som sagt. Det hände jag är ledsen för det men nu kan jag inte göra mycket annat än gå vidare. Rödturkos och kobolt fick genomgå en tvåveckors medicinkur. De är friska och verkar ha klarat sig....så det är bara att köra vidare.

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0734.JPG
Visningar: 126
Storlek: 997,3 KB
ID: 2405267
            min rödturkos hane, kallas allmänt RT i brist på annat namn.

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0748.JPG
Visningar: 124
Storlek: 334,7 KB
ID: 2405268
            Hantlarna stortrivs i sitt kar och har fått sällskap av en grupp jordätare och tjugo pansarmalar.

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0724.JPG
Visningar: 116
Storlek: 464,7 KB
ID: 2405269
            så är det ju de ny smådiskusarna, om Patric lyckats skall det vara fyra greenspotted och åtta rödturkos . Tror att det kan bli en kanonfin grupp när de väl börjar färga ut.

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0728.JPG
Visningar: 143
Storlek: 318,4 KB
ID: 2405270
            De är otroligt nyfikna och följer mig vad jag än gör i lokalen. Jag älskar verkligen dess diskusar.

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ja,då så.....detta var mitt ett och ett halvt år som diskusägare. Naturligtvis finns det mycket mer som hänt, mer som kunde visats och mycket som glömts. Men i stora drag så är detta vad som hänt. Nu är det sommar. Så. Även om jag matar och byter vatten så blir det kanske inte så mycket mer. Det blir därför lite färre foton och färre inlägg på ett tag, nu känns det ju som jag har skrivit av mig för en stund iallafall .

              så dagens uppdatering så är vi tillbaka i nutid igen....

              allt är bra i yngelkaret. Men de är svårt att få dem att äta granulat fortfarande. Det känns bra att föräldrarna fortfarande går kvar. De verkar trivas med det och jag ser ingen irritation alls. De stora äter bra men tar aldrig mat från de små, kommer jag för nära ställer sig hanen mellan mig och ungarna och honan simmar bak i karet och ungarna hänger på. Allt detta får man ju aldrig se om man delar föräldrar och vuxna så snart de små börjar äta. Harmoni....

              I 375 funkar det bättre nu, delningen är borta Duke och Duckface har rom på sin kant och Snake och Lady håller till på sin. Duke och Snake kollar bara att ingen av dem passerar mitten. Bridget och Snoken har tagit ett revir mitt emellan pumparna och verkar nöjda med detta och bröderna blå glider runt utan annat att tänka på än att visa sig vackra....alltså fungerar reviren mycket bättre när det är fler fisk i karet och det blir mindre bråk.

              RT och Kobolt har rom, det är andra gången nu.....så de sörjde inte sina partners särskillt länge utan kör helt enkelt vidare med första bästa....
              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0754.JPG
Visningar: 123
Storlek: 435,4 KB
ID: 2405275

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0753.JPG
Visningar: 112
Storlek: 529,6 KB
ID: 2405277

              och hör och häpna, äntligen även Kaa och Randy har fått till det, rom även här, jättekul verkligen

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0751.JPG
Visningar: 115
Storlek: 461,1 KB
ID: 2405276

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0752.JPG
Visningar: 127
Storlek: 267,3 KB
ID: 2405278

              sedan kan man ju säga att nyfikenheten hos smådiskusarna har smittat av sig, nu har jag inte bara de som hungrig äter mig med blicken utan också nästan hela gänget Corydoras kommer fram till rutan och vill hälsa.....

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0750.JPG
Visningar: 119
Storlek: 451,4 KB
ID: 2405279

              grymt söta är de.........

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0749.JPG
Visningar: 119
Storlek: 395,6 KB
ID: 2405274
              Ja gott folk, det var alla mina minnen från året och en snabb uppdatering till idag, men nu får det räcka. Dags att gå ut med vovven och sedan i säng....
              God natt , hoppas jag roat någon...

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av c90368
                Bord och stolar har bytts mot fyra clubfoöljer i skin.

                Lite klass på den här källaren
                Klart det är, här sitter man bra.....

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ursprungligen postat av ICC
                  Riktigt kul med denna uppdatering. Härligt att se tillbaka! Tråden är grym. Du får säga till dina lokal-kompanjoner att de också gärna får skriva lite om livet i lokalen och deras akvarium.
                  Jag försöker allt. Hoppas det kommer lite mer nu framemot hösten. Både jag , Johan och David sa ju att vi skulle starta på riktigt efter sommaren.... så än så länge har vi ju inte börjat på riktigt

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6059

                    Stort tack för resumén! Önskar dig en fortsatt trevlig sommar!

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Hantlarna stortrivs i sitt kar och har fått sällskap av en grupp jordätare och tjugo pansarmalar

                      Dina Biotodoma cupido har smugit lite under radarn...
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • smajlet
                        • January 2018
                        • 1374

                        Ursprungligen postat av Ekenberg

                        Gör ett försök, främst för mig själv men även för de som känner att de vill få en liten resumé .
                        Hur går det för dig, funkar det med mat och automat. Hos mig fungerar det dåligt med torrfoder tyvärr. Känns som det bara blir liggande och försämrar vartnet.
                        Grymt roligt att se dina bilder och läsa om alla projekt du har igån samt den fina lokalen ni fått till

                        Det går bättre med mina diskus men i små steg.
                        Det är mest tetrorna som står och vaktar där maten släps i.

                        Matarmaskinen är långsam på att släppa i matten.
                        Och diskusen är inte på plats för att ta del av den.

                        Mvh

                        Kommentar

                        • Manado
                          • August 2013
                          • 144

                          Vilken bra idé att skriva en resumé. Jag har följt dina trådar och fått mycket inspiration och kunskap genom dom. Tack för det:-)

                          Startade ju själv mitt diskusäventyr för åtta månader sedan och det har gått hur smidigt som helst.
                          Mina 12 diskusar har växt och va jättefina fram till för två veckor sedan när jag åkte på semester och pumpen som syresätter la av, alla dog
                          Min fru som aldrig intresserat sig överhuvudtaget fick ta tag i saneringen och VB för att få bort lukten och rädda de få tetror som va kvar. Tack frugan!
                          När nu sorgen börjar lägga sig så börjar jag planera för omstart med en ny grupp diskus.
                          Jag har precis som du haft mycket att göra och inte ens hunnit läsa här på forumet på länge. Men nu börjar inspirationen komma tillbaka och tre veckors semester framför mig ska nog få fart på funderandet.

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av Manado
                            Vilken bra idé att skriva en resumé. Jag har följt dina trådar och fått mycket inspiration och kunskap genom dom. Tack för det:-)

                            Startade ju själv mitt diskusäventyr för åtta månader sedan och det har gått hur smidigt som helst.
                            Mina 12 diskusar har växt och va jättefina fram till för två veckor sedan när jag åkte på semester och pumpen som syresätter la av, alla dog
                            Min fru som aldrig intresserat sig överhuvudtaget fick ta tag i saneringen och VB för att få bort lukten och rädda de få tetror som va kvar. Tack frugan!
                            När nu sorgen börjar lägga sig så börjar jag planera för omstart med en ny grupp diskus.
                            Jag har precis som du haft mycket att göra och inte ens hunnit läsa här på forumet på länge. Men nu börjar inspirationen komma tillbaka och tre veckors semester framför mig ska nog få fart på funderandet.
                            Läste just det i din tråd. Lider med dig. Men det är ju med så mycket annat, lyckas man att se framåt och orkar köra igång igen så har man övervunnit massor. Önskar dig en riktigt skön semester, så att du kan komma tillbaka med ny kraft i höst. Jättekul att höra att mina funderingar och betraktelser ger dig något.
                            Jag följer din tråd fast jag inte alltid kommenterar .

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ursprungligen postat av smajlet

                              Grymt roligt att se dina bilder och läsa om alla projekt du har igån samt den fina lokalen ni fått till

                              Det går bättre med mina diskus men i små steg.
                              Det är mest tetrorna som står och vaktar där maten släps i.

                              Matarmaskinen är långsam på att släppa i matten.
                              Och diskusen är inte på plats för att ta del av den.

                              Mvh
                              Fina foton på lugna trygga diskusar iallafall. Resten kommer säkert med tiden. Hoppas nu du slipper problemen.

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av c90368
                                Hantlarna stortrivs i sitt kar och har fått sällskap av en grupp jordätare och tjugo pansarmalar

                                Dina Biotodoma cupido har smugit lite under radarn...
                                så är det nog, allt skrivs det inte lika mycket om......

                                Kommentar

                                Arbetssätt...