Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollapsa
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

Oj oj oj..... en sorgens dag denna.

kommer just från Stork Zoo. 300 hundra av Patrics fina diskus hade dött under helgen. Han har ju ett stort system med jätte sump så vattnet rör sig hela tiden och mellan dessa kar till sumpen och runt igen. Någon gång under helgen har det blivit stopp och vissa kar har blivit utan cirkulation och vattnet har runnit ut på golvet istället. Vilket medförde att 300 hundra diskus var döda i morse......hur kör van vidare efter det. Bara det ekonomiska bakslaget är ju fruktansvärt sedan att känslomässigt starta om. Sjutton

Kommentera

Fy f-n . Vad hemskt.

Kommentera

Hm....nu börjar första semesterdagen lida mot sitt slut och det har känts som en vanlig lördag.....när jag sa det till min son sa han " men det är ju så det skall kännas att ha semester" men detta är första gången som jag har semester utan att ha planerat in varje dag.....

Idag har det blivit långa promenader, akvarie pyssel och egentligen inget mer. Kommer inte skriva massor utan skicka iväg massor med foton....
        först. Mina smådiskusar som börjar färga ut.....älskar verkligen att ha smådiskus igen, nyfikna roliga och spännande att vara med i utvecklingen...

Klicka på bilden för större storlek

Namn:	        IMG_0165.JPG
Visningar:	46
Storlek:	860.5 kB
ID:     	2406896

Namn:	        IMG_0160.JPG
Visningar:	44
Storlek:	432.5 kB
ID:     	2406897

Namn:	        IMG_0153.JPG
Storlek:	467.3 kB
ID:     	2406898

Namn:	        IMG_0141.JPG
Visningar:	43
Storlek:	437.9 kB
ID:     	2406899

Namn:	        IMG_0138.JPG
Storlek:	544.0 kB
ID:     	2406900

Namn:	        IMG_0162.JPG
Storlek:	538.9 kB
ID:     	2406901

Namn:	        IMG_0148.JPG
Storlek:	595.6 kB
ID:     	2406902

Namn:	        IMG_0147.JPG
Storlek:	572.3 kB
ID:     	2406903

Namn:	        IMG_0159.JPG
Storlek:	437.5 kB
ID:     	2406904

Namn:	        IMG_0140.JPG
Visningar:	45
Storlek:	566.9 kB
ID:     	2406905

Namn:	        IMG_0152.JPG
Storlek:	500.4 kB
ID:     	2406906

Namn:	        IMG_0161.JPG
Storlek:	578.8 kB
ID:     	2406907

Namn:	        IMG_0164.JPG
Storlek:	407.3 kB
ID:     	2406908

Kommentera

Sedan har vi ju det gamla gänget. Ingen rom nu vilket är skönt.....

Namn:	        IMG_0137.JPG
Visningar:	47
Storlek:	546.5 kB
ID:     	2406911

Namn:	        IMG_0156.JPG
Storlek:	605.2 kB
ID:     	2406912

Namn:	        IMG_0163.JPG
Storlek:	399.0 kB
ID:     	2406913

Kommentera

Ursprungligen postat av Ekenberg Visa inlägg
            Oj oj oj..... en sorgens dag denna.

kommer just från Stork Zoo. 300 hundra av Patrics fina diskus hade dött under helgen. Han har ju ett stort system med jätte sump så vattnet rör sig hela tiden och mellan dessa kar till sumpen och runt igen. Någon gång under helgen har det blivit stopp och vissa kar har blivit utan cirkulation och vattnet har runnit ut på golvet istället. Vilket medförde att 300 hundra diskus var döda i morse......hur kör van vidare efter det. Bara det ekonomiska bakslaget är ju fruktansvärt sedan att känslomässigt starta om. Sjutton
            Delar olika kar vatten?

Kommentera

Ja, så har ju mina vildfångade goldstripe vågat sig fram, tyvärr är ljuset i detta karet inte så bra, led, föredrar ju lysrör....och botten är också väldigt ljus så riktigt rättvisa görs inte färgerna.....

Namn:	        IMG_0149.JPG
Storlek:	359.3 kB
ID:     	2406919

Namn:	        IMG_0146.JPG
Storlek:	400.2 kB
ID:     	2406920

Namn:	        IMG_0145.JPG
Visningar:	48
Storlek:	485.9 kB
ID:     	2406921

Kommentera

sedan är det ju ynglen.....som fortfarande känns väldigt bra. Inne på sjunde dagens behandling och har hopp om att detta nog funkar....

Namn:	        IMG_0170.JPG
Storlek:	410.4 kB
ID:     	2406923

Namn:	        IMG_0169.JPG
Storlek:	355.2 kB
ID:     	2406924

Namn:	        IMG_0168.JPG
Storlek:	514.2 kB
ID:     	2406925

Namn:	        IMG_0171.JPG
Storlek:	382.6 kB
ID:     	2406926

Namn:	        IMG_0167.JPG
Storlek:	342.5 kB
ID:     	2406927

Namn:	        IMG_0172.JPG
Storlek:	445.1 kB
ID:     	2406928

Kommentera

Ursprungligen postat av Malawi_forever Visa inlägg

Delar olika kar vatten?
                  Ja, säkert inte optimalt men så är det gjort. Har förstått att det är rätt vanligt. Har varit hos flera uppfödare som har det så. Tycker ju det känns ganska reskapelt om man får sjukdom i ett kar....

Kommentera

Ingen direkt fototur i hela lokalen, men som sagt det kommer....nu står karen på kö som skall in. Johan håller på med sitt sista, ett 720, sedan skall jag ha in mitt 600 och efter det har Bosse två 720 och ett 540 som skall in. Och sedan har jag ytterligare ett 450 och nu är det ju så fullt så det går ju liksom bara att få in ett i taget.

Namn:	        IMG_0139.JPG
Storlek:	395.2 kB
ID:     	2406938

Kommentera

Ja, säkert inte optimalt men så är det gjort. Har förstått att det är rätt vanligt. Har varit hos flera uppfödare som har det så. Tycker ju det känns ganska reskapelt om man får sjukdom i ett kar....
                      Låter mycket riskabelt. Jag har alltid haft separata system per kar även när jag odlade i större volym. Idag har jag även reservsystem och om strömmen går hemma får jag SMS i min telefon. Kan ta en halvtimme till timme att ta mig hem. Men det räcker. Kyl och frys går också över samma SMS varning. Men en separat kod som visar om det är fiskarna eller kyl/frys som strömmen gått. Jag kan även få temperaturstatus. Men den funktionen använder jag inte idag.
                      Senast ändrad av Malawi_forever; 2019-08-13, 22:00.

Kommentera

Ursprungligen postat av Malawi_forever Visa inlägg

Låter mycket riskabelt. Jag har alltid haft separata system per kar även när jag odlade i större volym. Idag har jag även reservsystem och om strömmen går hemma får jag SMS i min telefon. Kan ta en halvtimme till timme att ta mig hem. Men det räcker. Kyl och frys går också över samma SMS varning. Men en separat kod som visar om det är fiskarna eller kyl/frys som strömmen gått.
                        Du, jag håller med dig. Jag förstår verkligen inte att man vågar. Jag har ju inget säkerhets system. Men vi är ju fem i lokalen och även om man är borta är det ju tillräckligt med ögon som håller koll.... Jag är verkligen förvånad . Men för några månader sedan fick ju Piwowarski (en av de största diskusodlarna i Tyskland ) strömavbrott och alla hans yngel och fiskar på tillväxt dog....där pratar vi tusentals diskus. Inget backup system trott att det hade varit så enkelt. Som tur var hade inte Piwowarski sina lekpar i samma lokal men ändå. För Patric och stork zoo misstänker jag att detta kan vara förödande......risken är stor att Göteborg förlorar sin äldsta zoo butik...

Kommentera

Du, jag håller med dig. Jag förstår verkligen inte att man vågar. Jag har ju inget säkerhets system. Men vi är ju fem i lokalen och även om man är borta är det ju tillräckligt med ögon som håller koll.... Jag är verkligen förvånad . Men för några månader sedan fick ju Piwowarski (en av de största diskusodlarna i Tyskland ) strömavbrott och alla hans yngel och fiskar på tillväxt dog....där pratar vi tusentals diskus. Inget backup system trott att det hade varit så enkelt. Som tur var hade inte Piwowarski sina lekpar i samma lokal men ändå. För Patric och stork zoo misstänker jag att detta kan vara förödande......risken är stor att Göteborg förlorar sin äldsta zoo butik...
                          Billig försäkring:
                          Länk

Behöver sen inte vara något dyrt abbonnemang. Krävs inte massa data för skicka SMS. Har ett för 99 kr månaden. (Finns kanske billigare)

Den här lådan kostar 895 kronor. Vad kostar 300 Diskus?
                          Senast ändrad av Malawi_forever; 2019-08-13, 22:15.

Kommentera

Sedan har vi ju det gamla gänget. Ingen rom nu vilket är skönt.....

Namn:	        IMG_0137.JPG
Storlek:	546.5 kB
ID:     	2406911

Namn:	        IMG_0156.JPG
Storlek:	605.2 kB
ID:     	2406912

Namn:	        IMG_0163.JPG
Storlek:	399.0 kB
ID:     	2406913
                            Fina bilder och fiskar. Samma färg på BTN som jag hade innan jag gjorde rent med EC.

Kommentera

Jaha, då gjorde han det igen.....den där Ekenberg .....

Inhandlade ett 720 idag, men med hämtning om först en månad. Ja om jag inte vill ha det fortare. Med akvariumet kommer ju ett gäng enastående vackra Aulonocara av olika slag, ja så blev man med malawiciklider igen då. jag får fundera lite på detta nu, göra som jag brukar, hitta på planen efter utfört dåd..

Annars inget nytt, hade bara kort besök i lokalen med matning, men allt såg bra ut. Hemma ja där gör jag vattenbyte nu. Fortfarande inga Ivanacara Adoketa i sikte, tredje dagen de ej synts till. Hoppas de kommer fram efter vattenbytet annars blir jag kanske tvungen att börja leta. Nå väl....
                              egentligen var det inte vattenbytardag idag, men eftersom jag tänkt mig att åka till sommarstugan imorgon och vara borta några dagar så kör jag lite i förebyggande syfte så att säga.

Skall ta en liten paus nu så att säga, och ta mig en funderare på vad jag skall ha 720 till... Kanske skall det få vara Malawi kar till jag bestämt mig.....eller skall det få simma runt smådiskus i hela 720 , eller är det där hantlarna skall få husera.

Rätt sköna problem dock

Kommentera

Jaha, då gjorde han det igen.....den där Ekenberg .....

Inhandlade ett 720 idag, men med hämtning om först en månad. Ja om jag inte vill ha det fortare. Med akvariumet kommer ju ett gäng enastående vackra Aulonocara av olika slag, ja så blev man med malawiciklider igen då. jag får fundera lite på detta nu, göra som jag brukar, hitta på planen efter utfört dåd..

Annars inget nytt, hade bara kort besök i lokalen med matning, men allt såg bra ut. Hemma ja där gör jag vattenbyte nu. Fortfarande inga Ivanacara Adoketa i sikte, tredje dagen de ej synts till. Hoppas de kommer fram efter vattenbytet annars blir jag kanske tvungen att börja leta. Nå väl....
                                egentligen var det inte vattenbytardag idag, men eftersom jag tänkt mig att åka till sommarstugan imorgon och vara borta några dagar så kör jag lite i förebyggande syfte så att säga.

Skall ta en liten paus nu så att säga, och ta mig en funderare på vad jag skall ha 720 till... Kanske skall det få vara Malawi kar till jag bestämt mig.....eller skall det få simma runt smådiskus i hela 720 , eller är det där hantlarna skall få husera.

Rätt sköna problem dock
                                Det var bara en tidsfråga. Så du trilla dit. Välkommen till "Mörka sidan".

Nästa steg är F1:or eller vilda (Vilda går dock inte få tag på nu av Aulonocara. Nästan tvärstopp). Men det finns en som har väldigt fina F1:or.

/May the force be with you

Kommentera

Sparar...
                                X