35 års uppehåll, men nu dags igen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #31
    När man äntligen lärt sig vat de heter, byter de namn.... igen.
    Ännu värre inom vissa fiskfamiljer, det finns ciklider som bytt namn tre-fyra gånger under tiden jag haft sådana, och då har jag ju bara haft akvarium sedan 1965...
    Eldstjäreten är ju visserligen ingen ciklid, men jag tyckte att den hade ett bra namn som låg fint i munnen och faktiskt förklarade hur den var tecknad, Lebelo bicolor, (felstavat kanske) tror jag det var, nu vete 17 vad den heter...

    Jo växter... Jag tänkte på det, att vissa växter som säljs som akvarieväxter passar bättre i en blomkruka på fönsterbrädan hemma hos svärmor. Man får se upp.
    Generellt är det så att växter som har en styv stjälk i själva verket är en sumpväxt, som tidvis bara skall stå ned rötterna i vattnet. Växter däremot som är ganska lealösa i stjälken måste ju ha vattnet runt ikring för att resa sig upp, då det finns litet flytkraft i bladen, dessa är generellt sett riktiga undervattensväxter.
    Men det finns undantag både åt det ena som det andra hållet.

    Kommentar

    • mats08
      • January 2006
      • 121

      #32
      Så, då har man varit iväg en vecka och hjälpt gamle farsan att för första gången under sina nästan 84 år flytta hemifrån. (Han t.o.m. föddes i vardagsrummet.) Medan jag varit iväg så har det hänt lite i akvariet:

      1. Det har fått besök av brunalger.
      2. Min C.T. har växt 1 dm på en vecka! Shit pommfritt... Den har dessutom tappat ett litet blad som nu flyter runt och har fått liv på egen hand, nu som flytväxt.
      3. Rötterna (framför allt den ena) kräker ur sig sin vita sörja.
      4. Vattenytan har fått en vitaktig hinna.

      Vad jag har läst mig till så är brunalger vanligt i nystartade akvarium som ännu inte fått balans, så det bekymrar mig inte. Att C.T. har växt som rackarns är ju bara positivt! Rötternas vita beläggning ska enligt uppgift försvinna av sig själv så småningom, så det bekymrar mig inte heller. Den nytillkomna hinnan på ytan är väl heller inget att bekymra sig över, så egentligen har jag inget alls att oroa mig för. Även om det känns nervöst att så mycket händer, och så fort! Jag börjar ångra mig att jag startade upp det redan nu och inte efter resorna i slutet på januari. Men men, nu är det som det är och på ett sätt är det väl positivt - jag har då ett "klart" akvarium för räkor och fler växter och eventuellt en och annan firre. Frågan är: Ska jag fortsätta göda växterna? Och ska jag låta filtrena vara eller ska jag skölja ur dem (i akvarievatten)? Borde jag redan nu skaffa något djur och släppa i, typ räka, fisk eller snigel?

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2893

        #33
        Jag hade låtit akvariet gå som det gör och t.ex. kompletterat med några Guppy för att få igång bakteriefloran i filtret. Foderautomat funkar ju ifall man är bortrest ett tag. Väldigt trevligt att ha ett fungerande filter när man sedan drar igång. Bara att krama ur filtermedia och lägga i en balja med akvarievatten när man tömmer karet och inreder.

        Kommentar

        • hivemindhermit
          • September 2017
          • 214

          #34
          Låt filtret vara, det har ju knappt nåt att göra ändå! Du kan gott flytta in nåt djur som kan få äta alger och bajsa gödning - amanoräkor och neritinasnäckor har fördelen att de inte ynglar av sig, så du slipper stå där och ångra dig med akvariet fullt av djur du inte vill ha... Men annars funkar ju de lättskötta levandefödarna bra som inkörning. Mollies ska visst vara hyfsade på att äta alger? Du har som du själv säger inget att oroa dig för just nu.

          ​​​
          /Alex
          375 + 112 liter drömmar

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #35
            Man säger ju ofta att levandefödare är bra nybörjarfiskar... en modifierad sanning.
            Mollys får lått vita pricken, svärdbärarna blir sneda, bleka och infertila. Platy får bukvattensot...
            Kan ju iofs bero på att en degenerering under flera decennier som akvariefiskar.
            Men om de är pigga äter de ju en del alger, om de nu inte får tillgång till föda var dag genom en snäll hand eller tidsinställd foderautomat.
            I alla fall platy och brevbärare äter fritt svävande alger i vattnet.

            Den bästa algätaren, alla kategorier, är den Siamensiska algätaren, Crossocheilus oblongus.
            Men den äter inte fullt utvecklade pensel- och trådalger, men betar av dem när de är små.
            Och små exemplar av Crossocheilus oblongus äter algerna bättre än halvuxna tonårslynglar i 15 cm klassen.
            Det brukar stå i artbeskrivningarna att de blir max 15 cm långa, och det kanske stämmer för det mesta, men jag har bevisligen just nu tre exemplar som är nästan 20 cm långa, Långa Molva molva har vi däremot slutat att ha på julbordet. Däremot såg jag att någon av misstag lagt in en annons om en annan karpfisk under "djur" på Blocket, Cyprinus carpio den såg inte alls pigg ut på bilden, var väl mer lämpad för julbordet än akvariet...http://www.blocket.se/stockholm/KARP....htm?ca=15&w=3

            Edit:
            Jäkla felstavningsprogran... svårt att värja sig...
            Senast redigerad av Björn J.; 14 December 2017, 14:54.

            Kommentar

            • mats08
              • January 2006
              • 121

              #36
              Ursprungligen postat av Björn J.
              Edit:
              Jäkla felstavningsprogran... svårt att värja sig...
              Vadå, brevbärare är nog jättefina i akvarium! :-)

              Kommentar

              • mats08
                • January 2006
                • 121

                #37
                Nu kunde jag inte hålla mig längre, jag bara var tvungen att inreda. Så det gjorde jag. Först gjorde jag bara en "slät" sluttning med stenar som stack fram (bild 1), men sen ville jag ha någon slags grotta så då gjorde jag om lite (bild 2).

                Nu ska jag bara hitta rätt växter som jag egentligen vill ha, för de nuvarande är bara tänkt tillfälligt för att få igång bakteriekulturen lite. Håller på att fundera på vilka växter jag vill ha... Vet bara Vallisneria än så länge. Och så vill jag definitivt ha en som går i rött. Och nån mossa på en och annan rotdel. Och en lotus. Och Pogostemon Helferi. Och Gälört. Och röd Ludwigia. Okej, jag behöver snart inte fundera längre. :-)

                Blev förresten väldigt nöjd med hur rötterna kommer uppifrån och ned, precis som jag ville ha det.

                Kommentar

                • Rufus
                  • January 2005
                  • 866

                  #38
                  Visst är det roligt att greja och planera! Blir nog bra det.
                  // Annicka

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2893

                    #39
                    Blir ju bra detta! Blir ju grymt med rötterna. Det man kan tänka på är det blir snyggast och mest naturligt är om amn använder stenar av samma sort.

                    Kommentar

                    • Björn J.
                      • November 2017
                      • 1049

                      #40
                      Den där sluttningen är så brant att den kommer att glida framåt mot frontrutan inom några månader.
                      Om naturlagarna får verka fritt så vill de att allt grus i akvariet ligger i ett jämntjockt lager över hela bottnen.
                      Jag silikonade fast Juvels "mellanväggar" eller "stödmurar" eller vad de nu heter för att få litet trappstegsformation på min botten.
                      För många år sedan byggde hag ett avancerat akvarium där jag limmade i lister av glas i olika bredder för att på samma sätt bilda terasser i olka höjd.
                      Detta var även ett bak-kammarakvarum, där den bakre delan var ett biologiskt och mekaniskt filter. Funkade bra i många år, men så renoverade vi hemma och gjorde omdisponerinar i huset, då fick det inte plats längre och byttes mot hörnakvarium.

                      Kommentar

                      • mats08
                        • January 2006
                        • 121

                        #41
                        Ursprungligen postat av Rufus
                        Visst är det roligt att greja och planera! Blir nog bra det.
                        Ja, faran är att man blir för ivrig och vill ändra hela tiden… :-/

                        Ursprungligen postat av Sleaper
                        Blir ju bra detta! Blir ju grymt med rötterna. Det man kan tänka på är det blir snyggast och mest naturligt är om amn använder stenar av samma sort.
                        Yes, har redan tänkt på det. Jag hade inga fler av de mörka stenarna, så jag tog andra så länge. Ska ut på landet till "stenlagret" hos min kompis och hämta mer så fort det blir barmark.

                        Ursprungligen postat av Björn J.
                        Den där sluttningen är så brant att den kommer att glida framåt mot frontrutan inom några månader.
                        Om naturlagarna får verka fritt så vill de att allt grus i akvariet ligger i ett jämntjockt lager över hela bottnen.
                        Jag silikonade fast Juvels "mellanväggar" eller "stödmurar" eller vad de nu heter för att få litet trappstegsformation på min botten.
                        För många år sedan byggde hag ett avancerat akvarium där jag limmade i lister av glas i olika bredder för att på samma sätt bilda terasser i olka höjd.
                        Detta var även ett bak-kammarakvarum, där den bakre delan var ett biologiskt och mekaniskt filter. Funkade bra i många år, men så renoverade vi hemma och gjorde omdisponerinar i huset, då fick det inte plats längre och byttes mot hörnakvarium.
                        Vattnet i det hörnet är relativt lugnt och stenarna är inte helt runda heller, så det kan nog ändå hålla sig kvar hyfsat bra ändå. Nåja, vi får se hur det blir. Glider den ner får jag väl glida tillbaka den. Eller kanske göra en cellplastsluttning och limma fast i bottnen och sen limma dit sanden på den. J

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          #42
                          Ursprungligen postat av mats08
                          Nu kunde jag inte hålla mig längre, jag bara var tvungen att inreda. Så det gjorde jag. Först gjorde jag bara en "slät" sluttning med stenar som stack fram (bild 1), men sen ville jag ha någon slags grotta så då gjorde jag om lite (bild 2).

                          Nu ska jag bara hitta rätt växter som jag egentligen vill ha, för de nuvarande är bara tänkt tillfälligt för att få igång bakteriekulturen lite. Håller på att fundera på vilka växter jag vill ha... Vet bara Vallisneria än så länge. Och så vill jag definitivt ha en som går i rött. Och nån mossa på en och annan rotdel. Och en lotus. Och Pogostemon Helferi. Och Gälört. Och röd Ludwigia. Okej, jag behöver snart inte fundera längre. :-)

                          Blev förresten väldigt nöjd med hur rötterna kommer uppifrån och ned, precis som jag ville ha det.
                          ... har läst allt i din tråd mats (tror jag), men för att få till en bra bakteriekultur så behövs fiskar - inte bara växter (bajs + mat), men jag har förmodligen missat något i tråden ang. fiskar?

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • miiaoo
                            • January 2006
                            • 2815

                            #43
                            Snyggt! Gillar också hur du fick till rötterna ovanifrån!
                            Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                            Kika gärna in i min dagbok!

                            Kommentar

                            • Björn J.
                              • November 2017
                              • 1049

                              #44
                              Ursprungligen postat av Inger H

                              ... har läst allt i din tråd mats (tror jag), men för att få till en bra bakteriekultur så behövs fiskar - inte bara växter (bajs + mat), men jag har förmodligen missat något i tråden ang. fiskar?

                              //Inger
                              Nejdå, du har inte missta något!
                              Så är det! Jag visste det inte innan, men lärde mig det här, och fann faktiskt en förpackning med en startkultur i en papplåda med gamla akvariegrejer som kom från GAFs kvarlåtenskap.... Det finns alltså startkultur att köpa.

                              Har du någon kompis som också har akvarium? I så fall be hen att då krama ur en filtersvamp i ditt akvarium.
                              Eller som jag gjort, tvättat filter i en 10-liters spann, låtit den stå så skiten sedimenterar sig, hällt av det rena vattnet och hällt bottensatsen i en liten PET-flaska, att sedan hälla i filtret i ett nystartat akvarium.
                              Sedan kanske du kan be din lokale zoohandlare om litet bôs från ett etablerat akvariefilter...?

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                #45
                                Skulle vara intressant Björn hur du har tänkt det ang. bakteriekulturen?

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...