Före detta kommer igen...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Hur går det med sjuklingarna och behandlingen?

    Kommentar

    • miiaoo
      • January 2006
      • 2815

      Ursprungligen postat av Nando
      Hur går det med sjuklingarna och behandlingen?
      Vad gulligt av dig at undra, Nando!
      Har beställt EshA NDX från akvarieimporten istället. Det är räkvänlig tydligen, och billigare. Det är ju knappast gratis att behandla 720 l. Plus ev 54liters eftersom jag idiotiskt nog hann flytta ett innerfilter dit.
      Medicinen kommer nog typ på tis-onsdag så jag hoppas att firren, som ser ut än så länge vara den enda drabbade, inte lider för mycket. Det är en liten ancistrushona. Men hon är pigg som en röd mört och äter och bajsar och äter lite mer. Men maskj-a hänger ut. Tre st äckliga strån bär hon på. Urk!!!
      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

      Kika gärna in i min dagbok!

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Då håller jag tummarna för att behandlingen lyckas så att du slipper de äckliga maskarna!

        Kommentar

        • miiaoo
          • January 2006
          • 2815

          Tack , Nando!
          Och WOW vilket läckert kar du har skapat! Släng gärna in bilden här också för min inspiration! Älskar när folk inreder med mossa, det ser så naturligt ut på direkten.

          Nu till en liten uppdatering runt min kar. 720t väntar på medicin men alla mår till synes bra, särskilt kiselalgerna!
          Nä, skämt åsido, har ju haft i 1a dosen pmdd för ett par dagar sen och ser redan att Pogestemon 'Kimberly' börjar slå mot rött i topparna, mycket läckert. Hoppas att kiselalgerna snart är utkonkurrerade för min lilla förhoppning m att mina nya ancistrusar skulle äta upp dom verkar falla platt. Visst äter dom! Hela tiden! Men inte på anubiasen som är brun av alger. :/
          Dom har nog inte läst sig till all info jag har hittat om att dom ska gilla kiselalger. Men dom är ju små än, klart att dom inte kan läsa!

          Annars växer alla fint häri. Tror att hajarna växer också. Svårt att se tycker jag. Och att fota eller mäta är stört omöjligt! Dom skyr mig som pesten så fort dom fattar att jag är där, vilket dom gör direkt!
          Å minne som elefanter verkar dom ha, fortfarande sura för upphåvningen för nån månad sen. Undrar just hur länge det håller i sig?!
          Dessutom håller rutorna p att gro igen av grönt. Men jag vill icke stoppa ner något med risk för sprida camalanus cotti. Inte ens om jag kokar skrapan efter. Fy bubblan!

          Kuben: en furcatus var sjuk igår. Fenklibb, ev?! El skada med svamp?! Drar mig lie för att salta där för det bor ju corys där i numera. Mår han lika kasst idag så åker han ur och i ett av småkaren i ställningen.
          Garrorna är runda som få! Och så pigga! Fattar verkligen varför dom rekommenderas av flera! Roliga knasbollar det där, å sociala utan att vara tiggiga!
          Mer är där nog inte att säga där. Förutom att jag inte är nöjd med inredningen. Ska klura vidare på det. Har ju en del windelöv flytande där i som behöver fästas. Så frågan är om jag ska lyfta ur hasseln och knyta eller om jag ska knyta på andra rötter som först måste köpas in. Det kluriga är dock hur jag kombinerar ormhassel med andra rötter utan att det ser skumt ut. Kanske har hasseln inte där att göra alls?! Mer växter behövs dock. Men jag vill nte falla i fällan att ha allt lika fördelat i alla kar. Då förlorar karen sin personlighet tycker jag. Det finns nu sagittaria subulata och lilla varianten av vallisneria. Plus vad jag tror är cryptocoryne wendtii 'Green'. Plus en del som flyter och ev ska rensar ur och windelöv dårå.
          Vad kan ha i mer där utan att få en känsla av att kopiera dom andra karen där det är en hel del anubias av olika sorter, cryptosar, de flesta på stjälk likt wendtii men mindre i storlek. Echinodorus finns också i dom andra och det har jag visserligen fått tag i 'Vesuvio' av som kan vara intressant här.
          Kanske är det i detta karet det ska planteras bucephalandra? Jag känner att jag inte vill ha mjuka ljusgröna växter här. Tipsa mig gärna!! Mossa är en idé också.

          240t. Här ser alla friska ut. Fick dock ta bort en dvärgkardinal häromdagen. Troligen klämde jag honom när jag slet ur ekarna. Stackarn. Han var verkligen dålig med en stor skada i magen. Knalldog av en smäll med håven i diskbänken. Dåligt samvete för klämningen såklart. Jag var nog lite oförsiktig.
          Annars är dom pigga och färgglada. Men dom är för få!
          10 galaxyrasboror och 9 dvärkardinaler samt 5 corys 'Venezuelan black'. Fler corys vill jag ha. Sen är frågan med dom andra...
          Jo, en gång i tiden fick jag med ett par Endlers guppy yngel och nu har dom i sin tur fått sin första baby. Sötingar. Men jag vill egentligen inte ha dom där i men har inte mage att fiska ur dom och flytta till mindre nu när dom lever lyxliv.
          Jag har tankarna åt ett stim Iriatherina werneri. En favorit sen länge. Hade dom förr om åren och vill ha igen. sen var jag ju inne på en pseudomugil till ja. Det hade jag glömt.
          Jamen dåså, problemet löst. Haha.. Så går det när man har dåligt minne, då löses varje problem ett flertal gånger med samma resultat. Energikrävande, tröttsamt, irriterande, men ibland lite kul faktsikt. Det kräver en viss självdistans för att kunna skratta åt sig själv och inte gråta som är vanligt bland oss utbrända.

          Jo, jag köpte ju då den där ställningen. Jag stod och silade ur sandsnäckor och faktskt en död liten zebraciklid från tidiagre odling ur den vita ciklidsanden jag fick med. Ja, sanden har stått ute och var en isklump, därför silades snäckorna bort för att slippa ruttnande lik.
          Så understa våningen har nu vit sand och 1/3 vatten fyllt. Ramp ligger på den delen som är min och häromdagen när jag ändå slängde ur eken ur 240 så fick jag ett ryck och hatade min nyinköpta riccia fluitas. Så håvade ur den och slängde i en liten ½litershink med yttepyytelite vatten. Dock så fick jag syn på en räkling! Ok tänkte jag, och släppte i den. Dom svarta som går i det karet hade inte rom vid flytten och inga räklingar kom med då dom säkerligen blev mat i föra karet pga för lite gömställen. Så glömdes hinken av i flera dagar. Sen hittade jag en i förrgår och fyllde då upp med mer vatten. Den stod helmörkt dessutom och enda anledningen till att jag inte slängde direkt var att det kändes surt att jag nyligen lagt pengar på att köpa den.7
          Men så igår hällde jag mot bättre vetande, trodde jag, i den i min del av karet. Då simmade ett gäng små grå räklingar runt! i olika storlekar dessutom!! WTF?!

          EEhh.. mina egna räkor kan nästan omöjligen vara föräldrarna men hur stor är möjligheten att dom två säljarna som sålde riccian faktsikt har samma sorts räka som jag har, dvs svart sakura?!
          Tiden får utvisa om dom blir helsvarta eller hur det nu blir. Lite kul t det i alla fall. Så söta minisar!
          Dom har ljus och några löv samt en minikvist med 4 alkottar, men ingen pump än så länge. Kan dom leva i bara fukt i flera dagar så lär dom klara et lowtechkar utan problem ett tag.

          Till sist har jag en fundering kring mina gula svärdbärare. Är det någon som har haft dessa? Jag har läst en del om dom och får inte ihop ekvationen. Dom ska inte vara GULA egentligen, utan snarare blå med ränder. Se här: http://www.fishbase.org/summary/6222
          och här: https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1716
          Men mina är just GULA! Dock en svag ton av gult och med de sedvanliga ränderna i rött. Fast sen är även ryggfenan svagt röd. Själva kroppen är genomskinligt gul. Solgul. Urfint! Men det ser inte riktigt vanligt ut?! Tycker inte heller att deras beteende stämmer in på vanliga odlade utan de verkar ha mycket vilt kvar. Det är en dominerande hona som uppvaktas av en dominerande hane. Dom är milt aggressiva mot artfränderna av det egna könet och det är bra att dom har 2 meter akvarium att dela upp sig på när ilskan slår till. Hanen simmar ryckigt framåt och bakår i en uppvaktningsdans vid honans sida och b eter sig inte p parningssugna guppys vis alls. Han är artig och rörelserna liknar inget jag sett förut. Det känns helt enkelt som att ha vild fisk som är väldigt människopåverkad. Udda men väldigt roligt. Så jag har stora förhoppningar om att kunna rädda yngel från dessa då de klassas som en 4 av 5 i svårighetsgrad. Och 5 är i stort sett omöjligt läste jag på fishbase sida igår. Vore hemskt kul att lyckas då. Förutsatt att nu säljaren faktiskt hade rätt i sin märkning av dessa som just Gula svärdbärare.
          Är det en avelsvariant är utmaningen mindre, men dom är ändå udda så kul är det hur som.
          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

          Kika gärna in i min dagbok!

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Tack Miiaoo för din snälla kommentar! Angående att binda växter på rötter så ”fuskar” jag och kör med något sorts växtlim som ska vara ofarligt för fiskarna. Köpte det på Akvarielagret och det har funkat jättebra. Man får passa sig bara så man inte råkar limma fast ett finger på en rot i stället!

            Tack också för informationen om stänktetror i Mats tråd samt förslag på sätt att fånga siameser!

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Jättekul med uppdateringar av karen, men jag vill ju se lite foton också....gör inget om det är alger eller på små räker i ett lowtech kar....snälla

              Kommentar

              • miiaoo
                • January 2006
                • 2815

                Ursprungligen postat av Ekenberg
                Jättekul med uppdateringar av karen, men jag vill ju se lite foton också....gör inget om det är alger eller på små räker i ett lowtech kar....snälla
                Som du vill: Stökigt, smutsiga rutor, alger, usel fotograf haha
                Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                Kika gärna in i min dagbok!

                Kommentar

                • miiaoo
                  • January 2006
                  • 2815

                  Ursprungligen postat av miiaoo

                  Som du vill: Stökigt, smutsiga rutor, alger, usel fotograf haha
                  Ja, jisses vilken röra. Kunde tydligen inte ladda upp ett helt gäng av dom jag försökte med och orkar inte modda och prova igen. Dom första är på coryyngel som kläcktes för några v sen. Dom är ytterligare större idag ett par dagar efter fotograferingen. Inte klokt vad utrymme kan göra.
                  Karen är i ordningen: 240t, sen 12åringens och sist 8åringens, kuben och sist 720t
                  Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                  Kika gärna in i min dagbok!

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Kul med bilder! Heja, heja! Gillar kuben med ormhassel bäst!

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Kanon, precis så, vad gör det om det är lite smuts på rutan. Stämningen är fin och du har lyckats få den där härliga lite stökiga känslan som det är om man sticker ner huvudet i någon skogstjärn . Tycker ditt 240 känns väldigt spännande lika så 720.....där jag antar att silverhajarna gömmer sig.

                      Kommentar

                      • miiaoo
                        • January 2006
                        • 2815

                        Ursprungligen postat av Nando
                        Kul med bilder! Heja, heja! Gillar kuben med ormhassel bäst!
                        Ursprungligen postat av Ekenberg
                        Kanon, precis så, vad gör det om det är lite smuts på rutan. Stämningen är fin och du har lyckats få den där härliga lite stökiga känslan som det är om man sticker ner huvudet i någon skogstjärn . Tycker ditt 240 känns väldigt spännande lika så 720.....där jag antar att silverhajarna gömmer sig.
                        Tack, ni är snälla. Själv tycker jag att det är rätt hög skämsfaktor i karen just nu. 240t där jag slet ut halva inredningen utan att fixa eftråt, kuben som är så kal så kal och 720 som jag är nöjd med egentligen men det ligger ju en megahärva med nya växter och flyter här och jag rör inget förrän det är färdigbehandlat där. Plus att sikten är usel och bladen bruna av alger och en massa anubias och windelöv har släppt från sina placeringar för att jag bara "klämt" fast dom. Funkar inte med dom firrarna och katter som halvt om halvt badar i karet varje dag. För det finns inget täckglas. Men ingen hoppar, pepparpeppar. Jo, hajarna bor till vänster men är mycket noga med att försvinna när hemska hajätandesvartasaken med tanten dyker upp.
                        Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                        Kika gärna in i min dagbok!

                        Kommentar

                        • miiaoo
                          • January 2006
                          • 2815

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Hur går det med sjuklingarna och behandlingen?
                          Så, nu är medicin ihälld. En hel flaska, 20 ml, och 170 droppar ur flaska 2.

                          Resultat direkt är att planarier kommer fram lite här och var. uppenbart stressade av medicinen. De flesta firrar tar detta bra. Mest orolig är jag för hajarna som är älskade familjemedlemmar och för mina gula svärdbärare. Dessa för att dom också redan är favoriter hos familjen. Självklart vill jag behålla alla! Men mest dom nämnda om jag måste välja.
                          Dock mår ett par barber dåligt och hoppar och skvätter ovanför ytan och försöker komma ur "giftet". Eftersom det normalt är utan täckglas är detta tillfälligt åtgärdat både för fiskarna men också för mina katter som gärna sitter och badar tassarna. Skrällen! Kan bara ha ena halvan tänd pga av brädlocket som ligger på andra delen. Det ligger plexi på den upplysta sidan då jag gärna vill ha lite koll på vad som händer.
                          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                          Kika gärna in i min dagbok!

                          Kommentar

                          • miiaoo
                            • January 2006
                            • 2815

                            Round and around we go.... Ja, en mask släppte taget när ancisrusen satt på rutan. Den hamnade i sanden och såklart var en barbracka där och käkade upp den. Men rimligen måste ju ändå medicinen döda masken+?! Eller??
                            Medicinen ska vara kvar 24 h innan vattenbyte på 20% plus aktivt kol alt 50% VB. Så det är ju minst sagt några timmar kvar innan den slutar verka.
                            Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                            Kika gärna in i min dagbok!

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Vad äckligt med maskar som släpper och blir uppätna men skönt att du är igång med medicinering. Nu är maskarna snart väck!

                              Kommentar

                              • miiaoo
                                • January 2006
                                • 2815

                                mors alla där ute i vintervärlden!

                                Jag sitter som vanligt efter jobbet i min favvofåtölj framför 720t. Igår avslutades kuren mot maskarna. 60 % VB och en hel massa plantering och en eller annan sten och rot bytte plats. En hel hög plantor åkte ur också och har tillbringat ett dygn i medicinerad hink för att inget skit ska leva vidare i nya kar.
                                På det hela taget är jag nu väldigt nöjd med det mycket ljusare 720t. Ska fota sen.
                                Som en bieffekt är hajjarna framme typ hela tiden så kanske kanske kan man få med dom på bild?!

                                peppar peppar så har INGEN strukit med av medicinen fast det var allt några som försökte hoppa ur. Karet täcktes därför helt och det släpptes bara ner lite ljus under det dygnet medicinen var i. Ingen mat gavs heller pga av ljusbristen och brädlocket.
                                Det ledde till att dom var überlyckliga igår när dom fick mat precis före VB.
                                Dom verkar helnöjda allihop, möjligen med undantag för svärdbärarna som verkligen gillade att ha mängder med växter flytande överallt.

                                Annars tror jag att det rullar på i alla kar. Har inte riktigt tagit mig tid att kolla allt. Corysynglen är stora! Dom har femdubblat i storlek, dom största. Helt galet vad snabbt dom växer. Å då är karen ändå rätt kalla. Kanske 23 grader eller så..

                                Kuben är kristallklar. Hade ju infusorier där i ett tag men nu är det klart som korvspad. Garrorna fortsätter att frodas och jag undrar just hur lång tid det tar fö dom att bli fullstora. Dom växer fort dom också nämligen. Åtminstone 4 orange räkor går med rom och inte en fisk rör dom intressant nog. Till och med daniosarna låter bli dom! Trodde knappt att det var möjligt!

                                Sköljde rådasand häromdagen och fyllde upp våning två i ställningen.Dock saknar jag fortfarande lysrör så det finns varken ljus, pump eller täckglas där än. Men de medicinerade växterna har sköljts av och hällts i. Får se om jag har råd att fixa i alla fall ett lysrör imorron. Vill ju inte tå kol på plantorna i onödan.

                                Jo, sen en fundering. Om jag tar å fotar 720t och kuben, kan ni tänka er att komma med input på inredningen då?
                                720t gillar jag på ett ungefär nu. Det är inte bra i vänstra kanten, där behövs tips.
                                Kuben gillar jag faktiskt inte alls. Där vill jag har massor med förslag på hur jag kan fixa det fint. Fotar om en stund!
                                Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                                Kika gärna in i min dagbok!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...