375 liter drömmar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Nando
    svarade
    Nystarter är kul! Kör på!

    Lämna en kommentar:


  • hivemindhermit
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Kul att du är tillbaka!
    Tack, och sorry att jag försvann igen xD

    Jag tror jag ska starta en ny projekttråd för alla mina akvarieprojekt, faktiskt - det stör mig lite att den här är uppkallad efter ett specifikt akvarium för att sedan mest handla om helt andra akvarier... Plus att det är lättare för mig att komma igång om jag får börja på ny kula.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Kul att du är tillbaka!

    Lämna en kommentar:


  • hivemindhermit
    svarade
    JAG LEVER ÄN! Ja om det var någon som undrade alltså. Skolan har varit något hiskeligt intensiv den här terminen, men nu lugnar det sig förhoppningsvis lite... Hoppas ha tid och ork att posta nån slags uppdatering om vad som händer på akvaristikfronten snart. Saknar att babbla akvarier med er! Dock måste jag nog hålla mig från att försöka ha koll på hela forumet som jag hade ett tag... får nog inskränka mig till mina egna trådar, kanske med ett inhopp här eller där.

    Hoppas alla har det fint och att era akvarier mår prima!

    Lämna en kommentar:


  • Björn J.
    svarade
    Svart bakgrund?
    Jag hade några gånger tagit en svart sopsäck som jag rynkat till litet granna och teplade fast med dubbelhäftande mattape mot baksidan...
    Sedan har jag använt en tidig svart bakgrund, från Juwel, tror jag, som tejpades på samma sått mot baksidan. Även moderna bakgrunder från Juvel borde man ju kunna placera även på akvariets utsida.
    Bi-näringar... bin har jag aldrig haft, men en och annan binäring utöver det. Hyrde ett tag ut diverse akvarium med skötsel, men så kom ju Akvarieleasing... och de hade ju större resurser att hantera marknadsandelarna...

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Spännande förklaring till ditt namn här på forumet, har allt undrat.....men mina biologiska kunskaper är inte av den skolade graden...är själv vad jag kallar social erimit.....trivs väldigt bra själv men kan vid speciella tillfällen vara lite social......fast trivs väldigt bra i mitt eget sällskap . Räkor var ju också något jag skulle studera lite live imorgon var tanken, grymt snygga kar har du. Lägger inte min ribba lika högt....

    Lämna en kommentar:


  • hivemindhermit
    svarade
    Ursprungligen postat av miiaoo
    Jag är en person som är oerhört intresserad av etologi, dvs läran om djurs beteende. För mig sträcker den sig även till vattenlevande varelser och kanske till viss del insekter också. I alla fall till pollinerare och spindlar.
    Det gör också att jag blir väldigt nyfiken på ditt alias här på Zoopet. Hive mind hermit. Vill du förklara vad som ligger bakom, Alex? Jag gillar tanken som det ger mig för jag känner mig så också, som den översättningen säger. Hivemind definitivt men också osocial irl, därför hermit också. himla roligt alias i alla fall.
    Själv har jag ju pluggat biologi en gång i tiden så det där med etologiintresset känner jag igen mig i! Faktum är att mitt namn är delvis baserat på just biologiintresset... "Hivemind" är ju en vanligt förekommande företeelse i diverse scifi och liknande, där författare och andra skapar utomjordingar som inspirerats av bin. Jag är förutom biolog även f.d. biodlare, och gillar spekulativ literatur, och älskar därtill att kommunicera. Samtidigt är jag lite av en eremit, då jag har en del aspiga drag och ofta finner social interaktion väldigt tröttande. Vill hellre vara hemma och pyssla med mitt än att vara ute och festa. Därav hivemind hermit!



    Hur som helst - har kommit hem från Malaga nu, och försöker finna nån slags balans i vardagen... Jag hade hoppats på en mjukstart på terminen men i stället har vi en extremt intensiv tvåveckorskurs i narrativ design. Så jag sitter mest och stirrar på mina akvarier och önskade jag hade tid och energi att pyssla med dem. De har i alla fall klarat sig utmärkt under min frånvaro! Det var lite syrebrist i det stora karet, då andmat och andra flytväxter spridit sig något helt otroligt och täckt hela ytan så att cirkulationen inte fixat att flytta dem, men det mesta i akvariet verkar ha klarat sig utmärkt.

    Visstja, har ju inte ens sagt vad jag gjort där än! Jag tror jag nämnde tidigare att jag tänkte starta upp det med växter planterade i krukor, samt tillfälliga fiskar som ren- och underhållning medan jag planerar och samlar material till det scape jag vill göra så småningom. Det är vad jag har gjort nu! Eller håller på med, snarare. En hel massa växter av olika slag står planterade i terrakottakrukor - något jag egentligen inte alls är ett fan av i akvarier, men jag tänkte ta tillfället i akt att jobba lite på diverse hang-ups jag har...

    Som första invånare skaffade jag zebrafiskar, samt några svärdbärare. Sen snubblade jag över glödbandsrasbora/chopras danio, och råkade köpa några såna också... det kommer troligen sluta med att jag säljer av zebrafiskarna och köper fler glödbandsrasboror. Aldrig sett maken till snyggt stimmande fisk, och sen ser de ju helt urflippade ut - som små simmande rejvfester. Så de lär bli kvar när jag väl gör om akvariet så småningom.

    Utöver dessa har en liten ancistrus fått flytta in, samt några amanoräkor och yellow neon stripe från det mindre karet. En amano dog medan jag var borta, men annars verkar allt ha gått alldeles utmärkt. Nu har jag dessutom fått igång mitt Fluval 306, efter många om och men...

    Trots att det är lite kaosigt och temporärt allting så är det väldigt trevligt att titta på. Katterna håller med, uppenbarligen är danios mycket roligare än kolglödstetror! Jag är inte förvånad...

    Bilder kommer, lovar!



    I 112L-baljan har otosarna blivit runda om magen och verkar väldigt nöjda med tillvaron. Ett par av räkorna har definitivt fött vid det här laget, och jag såg två små räkbebisar första kvällen jag kom hem. Ingenting sedan dess, men de är ju så otroligt små och det finns rätt mycket ställen att gömma sig på, så förhoppningsvis kommer de börja synas om ett par veckor eller så!

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Ursprungligen postat av hivemindhermit
    miiaoo - återkommer om mitt nick etc!

    Kan meddela att Malaga är väldigt trevligt just nu... 21 grader och strålande sol, och helt utan måsten och borden och skullen... Precis vad jag behövde!

    Kunde dock inte helt lämna akvaristiken i Sverige, utan har suttit och lärt mig en ny (för mig) app för att redigera bilder i mobilen. Kan rekommendera Snapseed! Hyfsat enkel att använda och många bra funktioner.

    Här är 112L-karet som det såg ut innan jag åkte:



    (Hade tagit bort planschen som stod bakom för att använda till annat så jag ställde dit en bit av ett gammalt liggunderlag. Nån gång ska jag fixa svart bakgrund...)

    Kolglödstetra hälsar på gravid räka:

    Ååååå, vilken FIN räka!!! Citrongul! Ursnygg!
    Gillar verkligen kolglödstetror också. Kanske behöver jag ett gäng sen i mitt tomma 240. Hmmm, det var ingen dum idé alls!! ​​​​​​​

    Lämna en kommentar:


  • hivemindhermit
    svarade
    miiaoo - återkommer om mitt nick etc!

    ​​​​​​​Kan meddela att Malaga är väldigt trevligt just nu... 21 grader och strålande sol, och helt utan måsten och borden och skullen... Precis vad jag behövde!

    Kunde dock inte helt lämna akvaristiken i Sverige, utan har suttit och lärt mig en ny (för mig) app för att redigera bilder i mobilen. Kan rekommendera Snapseed! Hyfsat enkel att använda och många bra funktioner.

    Här är 112L-karet som det såg ut innan jag åkte:



    (Hade tagit bort planschen som stod bakom för att använda till annat så jag ställde dit en bit av ett gammalt liggunderlag. Nån gång ska jag fixa svart bakgrund...)

    Kolglödstetra hälsar på gravid räka:

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Men visst är det häftigt när man verkligen fastnar sådär för en speciell sort?! För mig är det för det mesta de riktigt små firrarna som gör att det klickar för mig. Dotterns stänktetror, pseudomugilerna, dvärgkardinalfisk, galaxyrasbororna med flera. Fast samtidigt kan jag ligga på sängen i en evighet och studera silverhajarna också. Dom har en festlig mun som liksom är utfällbar neråt. Den blir dels enorm men också lik en sugtratt när de "gäspar" eller äter förbiflytade mat. Dock är dom rätt värdelösa på att äta från ytan pga detta. De ser dels inte uppåt och sk dom ta något från ytan måste de stå minst lodrätt för att komma åt. Då får dom också in rätt mkt luft som de sen bubblar ut genom gälarna och så smäller det om dom när de äter.
    Jag är en person som är oerhört intresserad av etologi, dvs läran om djurs beteende. För mig sträcker den sig även till vattenlevande varelser och kanske till viss del insekter också. I alla fall till pollinerare och spindlar.
    Det gör också att jag blir väldigt nyfiken på ditt alias här på Zoopet. Hive mind hermit. Vill du förklara vad som ligger bakom, Alex? Jag gillar tanken som det ger mig för jag känner mig så också, som den översättningen säger. Hivemind definitivt men också osocial irl, därför hermit också. himla roligt alias i alla fall.
    Mitt är inte lika kul, det är gammalt som gatan och har väl hängt med i snart 20 år av surfande. Det bygger givetvis på kattintresset, det säger sig självt.

    Tvivlar på att dina kolglödteror kommer att ta många räklingar.Kanske nån enstaka, men dom små är grymma på att gömma sig och kolglödisarna är ju rätt små själva också och är väl inte världens mesta rovfisk. visst kommer de säkert tt försöka med räklingar är sjukt snabba på att sprätta iväg.

    Lämna en kommentar:


  • hivemindhermit
    svarade
    Hade absolut tänkt uppdatera med bilder och filmer och allt innan jag åkte, men som vanligt hann jag inte. Var för upptagen med att plantera om en massa akvarieväxter... Och nu är jag på väg till Arlanda!

    Kanske att jag har nån bild i mobilen jag kan slänga upp oredigerad medan jag väntar på planet...

    Hur som helst har otosarna flyttat in i 112L-karet, och jisses bad underbart det var att se! Lugna och harmoniska från första simtag, de nosade runt och smakade på allt, började äta zucchini på en gång... Alltså jag är verkligen omåttligt förtjust i de fiskarna. Blir definitivt fler!

    Flyttade däremot inte ut några räkmammor. Får helt enkelt hoppas att det går bra för bebisarna, och gör det inte det så kommer jag väl åtminstone hem till ett gäng väldigt nöjda och välgödda kolglödstetror...
    ​​​

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av hivemindhermit
    Så var min första termin på utbildningen till speldesigner över, julen likaså, och igår firade jag min födelsedag tillsammans med de närmast sörjande. Varför tänker jag alltid att jag ska få så himla mycket gjort under mellandagarna, när jag VET att det är cirka den stressigaste tiden på året? Nu ska jag snart åka bort en vecka, till Malaga med min polyfamilj, och har väl knappt betat av en bråkdel av alla göromål på önskelistan. För att inte tala om att jag haft absolut noll tid och energi till att hänga på forum...

    ...men på akvariefronten har det faktiskt hänt en hel del. Jag fick pengar i julklapp, som jag bl.a. lagt på att köpa in diverse växter och fiskar till 375-literskaret. Så där är det livat numer, må ni tro! Och ja, jag ska berätta vad och posta bilder. Snart, lovar...

    De tre otosarna mår fortsatt bra, äter massor med paprika, och ska få flytta över till 112L-tanken idag. Har under de senaste dagarna gradvis bytt ut vattnet i deras balja mot vatten från akvariet, så förhoppningsvis blir flytten odramatisk, men tänker ändå droppacklimatisera för säkerhets skull. Sen tänker jag att jag ska göra samma sak åt "andra hållet" med en av de gravida räkorna, för att se om den pallar flytten eller släpper rommen direkt. Om en klarar det testar jag med nästa... Jag ska ju som sagt resa bort, och detta precis när ynglen förväntas födas, så det vore skönt att veta att de hamnar i en fiskfri miljö.

    Nu har jag massor att pyssla med, men ser fram emot att återkomma och babbla mer om min favorithobby! ^^
    Så spännande! Du vet det där med att ta bilder? "Blink-blink!"

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Oohh, nyfiken!!! Skriv snart om vad det har blivit för nåt kuligt!

    Lämna en kommentar:


  • hivemindhermit
    svarade
    Så var min första termin på utbildningen till speldesigner över, julen likaså, och igår firade jag min födelsedag tillsammans med de närmast sörjande. Varför tänker jag alltid att jag ska få så himla mycket gjort under mellandagarna, när jag VET att det är cirka den stressigaste tiden på året? Nu ska jag snart åka bort en vecka, till Malaga med min polyfamilj, och har väl knappt betat av en bråkdel av alla göromål på önskelistan. För att inte tala om att jag haft absolut noll tid och energi till att hänga på forum...

    ...men på akvariefronten har det faktiskt hänt en hel del. Jag fick pengar i julklapp, som jag bl.a. lagt på att köpa in diverse växter och fiskar till 375-literskaret. Så där är det livat numer, må ni tro! Och ja, jag ska berätta vad och posta bilder. Snart, lovar...

    De tre otosarna mår fortsatt bra, äter massor med paprika, och ska få flytta över till 112L-tanken idag. Har under de senaste dagarna gradvis bytt ut vattnet i deras balja mot vatten från akvariet, så förhoppningsvis blir flytten odramatisk, men tänker ändå droppacklimatisera för säkerhets skull. Sen tänker jag att jag ska göra samma sak åt "andra hållet" med en av de gravida räkorna, för att se om den pallar flytten eller släpper rommen direkt. Om en klarar det testar jag med nästa... Jag ska ju som sagt resa bort, och detta precis när ynglen förväntas födas, så det vore skönt att veta att de hamnar i en fiskfri miljö.

    Nu har jag massor att pyssla med, men ser fram emot att återkomma och babbla mer om min favorithobby! ^^

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Så trist när nya fiskar blir sjuka. Körde du medicinering i det stora karet? Om ja, vad körde du med?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...