Diskusar och tokiga idéer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #91
    Fast man kan ju ställa in doseringen på en foderautomat och bara ge lite mat så det inte behöver bli totalsvält! Har du sen bra filter, vilket jag antar så ska det inte vara mer problem än någon annan fiskart!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      #92
      Ursprungligen postat av åheim
      Fast man kan ju ställa in doseringen på en foderautomat och bara ge lite mat så det inte behöver bli totalsvält! Har du sen bra filter, vilket jag antar så ska det inte vara mer problem än någon annan fiskart!
      Ja precis. Jag har gjort det också. Jag har dock tyckt att fiskarna varit piggare och finare utan mat. Kan bero på att diskus faktiskt är känsligare än andra arter för bakterietillväxt i vattnet.

      Att jag inte kör foderautomat på alla mina akvarium är delvis lathet och att det blir dyrt att köpa automater till alla. Dessutom har det gått fint alla semestrar jag varit på sista 25 åren.

      Men foderautomater är kanon. Använder till diskus på dagarna när jag är på jobbet.

      Kommentar

      • Totmes
        • December 2007
        • 181

        #93
        Ursprungligen postat av LoGeek

        Diskus klarar sig många veckor utan mat. Jag lämnade dem (och alla mina andra fiskar) utan mat i 2.5v över jul.

        Mina Snakeskins är de som är nästan gråa på bilden. De är för unga för att ha färgat ut än (alla är ca 8 mån). Om du tänkte på de som färgat ut så är de rödturkosa.
        Jag syftade på närbilden du la upp. Mycket fin bild!

        Angående matning av fisk.... Med detta filtersystem du nu har byggt, borde det inte bli dålig vattenkvalitet pga matning. Förstår att det gått bra i många år. Men tror nog att om fisken kunde tala för sig, så hade de nog föredragit att slippa hungern.

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          #94
          Ursprungligen postat av Totmes

          Jag syftade på närbilden du la upp. Mycket fin bild!

          Angående matning av fisk.... Med detta filtersystem du nu har byggt, borde det inte bli dålig vattenkvalitet pga matning. Förstår att det gått bra i många år. Men tror nog att om fisken kunde tala för sig, så hade de nog föredragit att slippa hungern.
          Ja när systemet för vattenbyte är klart så kommer jag köra med foderautomat under resor. Då ska de slippa hungra
          Men just nu är det knappt halvfärdigt. Har endast permanent dränering till avlopp än så länge.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13131

            #95
            Kan dock vara nåt att ha i åtanke när barnen inte vill följa med på semestern, de klarar sig utan mat i upp till 8 veckor så det är bara att åka utan att oroa sig
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • LoGeek
              • September 2008
              • 1651

              #96
              Ursprungligen postat av Totmes

              Jag syftade på närbilden du la upp. Mycket fin bild!
              Då var det nog en rödturkos som denna. Jag har flest sådana, 5st - en av de första framodlade varianterna som blivit en klassiker.
              https://s26.postimg.org/4zjsphcih/20...2_20_14_29.jpg




              Mina 3st Snakeskin kan man bara ana lite färg på än så länge, trots samma ålder som de rödturkosa.
              https://s26.postimg.org/nt5lmhaqh/20...2_20_16_10.jpg



              Sedan har jag 2st Pigeon Blood varav en är lillen som fastnade i filtret efter ankomst, och har svårt att få in mat pga krökt huvud och mun. Men den är glad och frisk i övrigt. Dessa två hade färg redan efter några veckor. Så stor skillnad mellan sorterna.

              De är syskon men det är redan enorm storleksskillnad eftersom den ena får i sig mindre mat:


              Senast redigerad av LoGeek; 02 February 2017, 19:44.

              Kommentar

              • Totmes
                • December 2007
                • 181

                #97
                Ursprungligen postat av LoGeek
                Skönt när diskusarna efter några månader börjar färga ut! Bara mina Snakeskins som inte fått färg än.



                Kommentar

                • Rufus
                  • January 2005
                  • 866

                  #98
                  Här har det hänt saker sedan sist jag kollade! Vilka härliga fiskar! Ser verkligen fint ut
                  // Annicka

                  Kommentar

                  • LoGeek
                    • September 2008
                    • 1651

                    #99
                    Ursprungligen postat av Rufus
                    Här har det hänt saker sedan sist jag kollade! Vilka härliga fiskar! Ser verkligen fint ut
                    Tack

                    Vattenbytessystemet står lite på vänt då andra projekt såsom att måla barnrum mm har prioriterats upp. Men igång igen om någon vecka. Under tiden passade jag på att få i lite rötter och växter. Är rätt nöjd med resultatet.

                    Kommentar

                    • LoGeek
                      • September 2008
                      • 1651

                      Min dränpump har ibland en fördröjning vid start. När strömmen slås på så kan det ta allt från 5s till 2min innan den går igång. Och under tiden är den knäpptyst, dvs knappast luft eller skit i den. Någon som upplevt detta?

                      Kommentar

                      • LoGeek
                        • September 2008
                        • 1651

                        Med 28C i diskuskaret så går doppvärmarna nästan hela tiden. Värmen behövs ju, men delar av den kan ju lika gärna produceras av ett filter som också gör lite nytta. Effekten till pumpen blir ju i slutändan värme så doppvärmarna kan minska motsvarande mängd.

                        Beställde ett riktigt stort ytterfilter, Sunsun HW-704A. Bara 750 kr inkl frakt från Tyskland, så det var en no-brainer! Finns samma modell med en UV-lampa men jag körde utan. 9W UV är allt för klent.

                        Kom på tre dagar och idag öppnade jag lådan, med låga förväntningar. Har annars mest bara klassiska filtermärken, där ett i denna storlek går på 3500+ kr.

                        Men jag är GRYMT imponerad. Konstruktionen är helt klart i nivå med Eheim pro.

                        Drog igång det idag och det blåser på bra med sina 2000 l/h.

                        +Tjocka rejäla slangar. Fick värma ändarna med hetluft för att få på dem.
                        +Smart slanganslutning på filtret. Delen som slangarna sitter i kan tas loss. Då stängs automatiskt kulventiler i den del som slangarna sitter i. Så det går blixtsnabbt att koppla loss filtret utan ytterligare avstängningar.
                        +Slanganslutningarna är roterbara.
                        +Handpump på toppen för att evakuera luft. Fungerade klockrent. Fyllde och startade filtret helt utan att suga, hålla ner slang i hink etc.
                        +Insuget har liten flytande ytrenare som faktiskt fungerar bra. Den hinna jag haft på ytan från all diskusmat försvann på 1h.
                        +All plast är tjock och känns gedigen.
                        +Fyra bra filterkorgar.
                        +Reservdelar såsom packningar och impeller finns på nätet såg jag.
                        +Det har låg ljudnivå.

                        - Det filtermedia som följer med räcker till två av de fyra filterkorgarna om man kastar de värdelösa biobollarna. Fyllde dessa två med filtermatta i kuber istället.

                        https://s26.postimg.org/z2tterfdl/20...3_15_33_38.jpg
                        Senast redigerad av LoGeek; 23 February 2017, 21:59.

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          Efter att ha lött ett trettiotal kopplingar och isolerat fint med krympslang så var äntligen styrningen till mina ventiler klar - trodde jag! Men icke sa nicke, ventilerna öppnade inte en millimeter när strömmen slogs på.

                          Så jag spenderade en hel kväll med att ta isär massor med kopplingar och löda om. Mina fina kabeldragningar blev bara fulare och fulare i takt med att irritationen steg.

                          Till sist slog det mig att kolla de 12V-adaptrar jag köpt. Mycket riktigt, de är märkta 2A men ger drygt 1A.

                          Beställde nya på 3A för säkerhets skull som kom idag. Nu lödda på plats och allt fungerar fint

                          https://s26.postimg.org/sc6y9mjkp/20...7_22_19_03.jpg


                          Så nu är jag ett steg närmre mållinjen. "Bara" rördragningen för påfyllnad samt flottörer kvar att fixa.

                          I akvariet inget nytt annat än lite diatomer som dök upp när jag dubblerade ljusstyrkan (den ena rampen var trasig och fick en ny förra veckan). Hoppas algerna ger med sig efter några veckor, annars blir det motåtgärder.

                          Kommentar

                          • ICC
                            • November 2006
                            • 1310

                            Du har då tokiga och spännande grejor för dig

                            Du får köra en recension av Sunsun pumpen om ett tag.

                            Kommentar

                            • LoGeek
                              • September 2008
                              • 1651

                              Sneak peek




                              Diskusarna trycker sig nyfiket mot rutan och undrar vad som sker där nere i skåpet. De undrar väl varför det inte kommer någon mat ur grejerna...

                              Kommentar

                              • LoGeek
                                • September 2008
                                • 1651

                                Nu har mitt automatiska vattenbytessystem varit igång ett tag och jag är verkligen nöjd. I nuläget låter jag det byta ca 50% per dag. Jag har knappt haft händerna i akvariet sista veckorna. Istället kan jag från gungstolen njuta av gladare fiskar än någonsin. Så skönt!

                                Under diskbänken:




                                I akvarieskåpet:




                                Dränering, påfyllning och nivågivare gömda i filterbox:



                                Jag har prioriterat säkerhet mot läckage/översvämning framför alla andra aspekter, och kan nu med god nattsömn lämna mina diskusar under en månads semester

                                Kommentar

                                Arbetssätt...