Diskusar och tokiga idéer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • LoGeek
    svarade
    Ytavrinning med flera intag (silkorg samt två ändar på t-rör). Det klena röret är från dränpumpen.

    Anpassade slangens längd så att ytavrinningen tar in vatten precis vid akvariets markerade max-nivå.

    Trots alla saker i filterboxen fick all filtervadd från mitt Lido 120l plats.




    Senast redigerad av LoGeek; 08 January 2017, 20:34.

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Dräneringspump och dränslang upp till ytan. Gott om plats kvar

    Slangen är i PVC och kunde därför limmas med tangit i muffen. Det håller tätt



    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Dräneringspump på 3000 l/h. Juwels filterbox är så stor att pumpen och två doppvärmare lätt fick plats.




    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Jag hålsågade ett hål i botten på filterboxen, med samma diameter som muffen, och monterade tillbaks filtret i akvariet igen.

    ​​​Denna bild visar utrymmet under Juwelfiltret när det återmonterats. I hörnet syns också insuget för dräneringspumpen. Två små timerstyrda vågskapare har justerats in så att de några gånger per dygn kan trycka in allt skit på botten in i detta utrymme.




    Lämna en kommentar:


  • Rufus
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek

    Min är också äkta vara och alltid placerad rätt framför sällskapskaret i vardagsrummet. Har inte ALLA en sådan? Borde nästan ingå i köpet av akvariet. Både jag, barnen och gäster sitter ofta och gungar framför akvariet.

    Lördag morgon, ledig, sovmorgon och sedan glida ner i gungstolen med en stor kopp kaffe, mmm....

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Hela gänget har nyfiket följt processen med deras nya hem.

    Skönt när diskusar följer ens varje steg. Då vet man liksom att de trivs. När mina tre barn hoppar och lever rövare så tittar de oftast bara nyfiket. Det verkar som att de känner igen folk. När vi får besök så kan de gömma sig. Och när dottern kom ner i tomtedräkt och luva häromdagen fick de total panik!

    https://s26.postimg.org/3mwef01sp/20...8_00_17_16.jpg

    ​​​​​
    På en pigeon blood längst ner och näst längst till vänster kan man ana det böjda huvudet efter att ha suttit fast i ett filter. Den hänger glatt med men har knappt vuxit. De andra är väl nästan dubbla storleken vid det här laget.

    Senast redigerad av LoGeek; 08 January 2017, 16:17.

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ursprungligen postat av Rufus

    Hit är jag med för gungstol har jag också, men din kanske var symbolisk? Min är äkta vara .
    Min är också äkta vara och alltid placerad rätt framför sällskapskaret i vardagsrummet. Har inte ALLA en sådan? Borde nästan ingå i köpet av akvariet. Både jag, barnen och gäster sitter ofta och gungar framför akvariet.

    Lördag morgon, ledig, sovmorgon och sedan glida ner i gungstolen med en stor kopp kaffe, mmm....

    Lämna en kommentar:


  • KJE
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek
    Jag har funderat rätt mycket över säkerheten i alla steg i systemet. För genomföringen kom jag på denna idé.
    Utanpå genomföringen har jag silikonat fast en stor muff, och inuti den limmat en reducering till 32mm. Tanken är att minska risken för vattenläcka ner i möbeln. Om packningen i genomföringen börjar läcka kan bara vattenvolymen i muffen och röret upp till ytan läcka ut.

    https://s26.postimg.org/5c5hn2hi1/20...2_00_02_10.jpg

    Det låter som en bra lösning

    Lämna en kommentar:


  • Rufus
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek

    Ja, det är alltid extra roligt med den här hobbyn när man är mitt inne i ett tycker jag. När man väl är klar och lutat sig tillbaks i gungstolen tar det inte lång stund förrän tankarna på nästa projekt börjar födas
    Hit är jag med för gungstol har jag också, men din kanske var symbolisk? Min är äkta vara . Sedan faller hakan ner och du fixar med ett projekt som jag knappt vågar drömma om. Men jag kollar gärna och hejar på

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Jag har funderat rätt mycket över säkerheten i alla steg i systemet. För genomföringen kom jag på denna idé.
    Utanpå genomföringen har jag silikonat fast en stor muff, och inuti den limmat en reducering till 32mm. Tanken är att minska risken för vattenläcka ner i möbeln. Om packningen i genomföringen börjar läcka kan bara vattenvolymen i muffen och röret upp till ytan läcka ut.

    Senast redigerad av LoGeek; 01 May 2018, 23:05.

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ursprungligen postat av ICC
    Vad häftigt du dokumenterar LoGeek. Jag läser med nyfikenhet. Coolt att du tar mod till dig och börjar borra i ett nytt akvarium. Var köpte du glasborret. Jag är också nyfiken på att borra. Skulle underlätta i ett av mina akvarium.
    Det var läskigt att borra, men efter att ha spenderat några timmar på Youtube och olika forum så kände jag mig trygg. Borrade från båda hållen och med en trämall så att borren hölls rak.​​

    Köpte ett 7-pack med diamanthålsågar från ebay för typ 100sek. Fungerade hur bra som helst.

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Vad häftigt du dokumenterar LoGeek. Jag läser med nyfikenhet. Coolt att du tar mod till dig och börjar borra i ett nytt akvarium. Var köpte du glasborret. Jag är också nyfiken på att borra. Skulle underlätta i ett av mina akvarium.

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ursprungligen postat av flygrc
    Har du räknat med det omvända, stopp i köket och det rinner baklänges
    Ha ha... akvariet är så högt att diskhon i köket måste svämma över innan det kommer något vatten till karet

    Lämna en kommentar:


  • flygrc
    svarade
    Har du räknat med det omvända, stopp i köket och det rinner baklänges
    Denna har jag funderat mycket på att göra i kombo med ytavrinning ut genom i botten borrad balja som du har nu.
    Smidiga kontinuerliga vattenbyte och det kunde kombinerats med doseringspump för PMDD.

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Dräneringsslangen går genom väggen in till köket och sedan under sockeln bort till diskstället. Ca 7m slang, Dy 32mm.

    Anslutning med t-rör i PVC under diskställ:

    https://s26.postimg.org/l7gjl53x5/20...8_13_59_28.jpg



    Jag har räknat på flödena och dräneringskapaciteten med tillgänglig fallhöjd är större än max flöde i påfyllning. Dvs överrinningen kommer fungera om allt skulle haverera och påfyllningen stå i öppet läge. Mer om tekniken senare när jag kommit så långt...
    Senast redigerad av LoGeek; 08 January 2017, 13:07.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...