Diskusar och tokiga idéer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • ICC
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek
    Har du fler bra idéer längs vägen så tas de tacksamt emot
    Då ska det troligen agera som ett grovfilter till dräneringen. Du vill ju inte ha stopp till vasken

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ursprungligen postat av ICC
    Jag skulle gissa på att gallret ska hänga på någon ruta och bekläs med mossa...eller?
    Nja, men du är inte så dum du. Har du fler bra idéer längs vägen så tas de tacksamt emot

    Ska se om jag får det på plats ikväll när barnen är lagda så får du se vart det hamnar.

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Jag skulle gissa på att gallret ska hänga på någon ruta och bekläs med mossa...eller?

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Den som spar den har. Lite gnagskydd från trädgården, överblivna sugproppar och buntband. Vad kan det bli tro...?



    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ursprungligen postat av Rufus

    Bucephalandra är en ny bekantskap för mig också, de är mkt trevliga!
    Det går framåt med det andra karet ser jag, blir ju hur bra som helst om det fungerar som tänkt, och det ska det väl göra. Tur att du inte har en liten tant som granne.
    Ja de är trevliga. Kanske borde bli några i detta kar så småningom?

    Grannar är bra att ha - ibland i alla fall

    Lämna en kommentar:


  • Rufus
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek
    Färdigmålat, men i brist på grannar ikväll så blir det att vänta till imorgon med att lyfta tillbaks det. Precisionslyft med tanke på genomföringen som ska träffa hålet i bänken medans man håller styrsel på 100kg.

    Nu fick jag ju däremot lite tid att kika i mina växtakvarium och hittade då denna Bucephalandra som har blommat. Kul, jag har inte så lång erfarenhet av dem men de verkar ju trivas då

    https://s26.postimg.org/jddsxmtjt/20...0_21_29_23.jpg

    Bucephalandra är en ny bekantskap för mig också, de är mkt trevliga!
    Det går framåt med det andra karet ser jag, blir ju hur bra som helst om det fungerar som tänkt, och det ska det väl göra. Tur att du inte har en liten tant som granne.

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Färdigmålat, men i brist på grannar ikväll så blir det att vänta till imorgon med att lyfta tillbaks det. Precisionslyft med tanke på genomföringen som ska träffa hålet i bänken medans man håller styrsel på 100kg.

    Nu fick jag ju däremot lite tid att kika i mina växtakvarium och hittade då denna Bucephalandra som har blommat. Kul, jag har inte så lång erfarenhet av dem men de verkar ju trivas då



    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Idag blev det dags att måla första lagret. Aldrig mer poster under glaset!

    Liksom med allt i detta projekt så rättar jag inköpen efter priset för att hålla totalbudgeten låg (nästan allt köpt på ebay etc). Det fick bli detta färgprov för några kronor på lokala färghandeln.





    Första lagret påkladdat. Svårt att få in färg under staget i mitten.




    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Sent igår kväll kom en snäll granne över och hjälpte mig att lyfta ner akvariet. Det behövde lyftas spikrakt upp eftersom glasgenomföringen sticker ner en bit genom ett hål i bänken.

    Fiskarna fick flytta tillbaks till sitt Lido 120l som jag temporärt satte upp intill.

    https://s26.postimg.org/tttgglbmh/20...8_23_04_26.jpg



    https://s26.postimg.org/fonnes2l5/20...9_00_15_57.jpg



    Det verkar som diskus färgar ut vid olika ålder. Mina pigeon blood hade ju i stort sett färg som yngel. De rödturkosa har börjat färja ut fint nu, medans Snake Skin inte har tillstymmelse till färg än.

    https://s26.postimg.org/pn8m19c0p/20...9_00_15_28.jpg

    Senast redigerad av LoGeek; 09 January 2017, 08:16.

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ursprungligen postat av ICC
    LoGeek... Zoopets egna DIY KUNG!!! Häftigt bygge. Kul också att Diskusarna ser pigga ut och mår bra. Det bevisar att de inte behöver mat och vattenbyte 28 gånger om dagen.
    Ha ha, tack!

    ​​​​​​Ja de behöver inte så mycket mat för att må bra. Däremot växer de mindre och kommer därför inte bli så jättestora. Helt ok för mig dock!

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ursprungligen postat av KJE

    Jag skulle ha tejpat fast en svart bakgrund på botten istället, mattsvart så gör det inte så mycket om den inte är kloss mot
    Problemet på botten är att det måste vara kloss mot eftersom det blir spegel-verkan överallt där det blir minsta lilla glapp.

    Svart är snyggt ja, men med diskus vill man helst ha ljust för att inte riskera att de mörknar i färgen.

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    LoGeek... Zoopets egna DIY KUNG!!! Häftigt bygge. Kul också att Diskusarna ser pigga ut och mår bra. Det bevisar att de inte behöver mat och vattenbyte 28 gånger om dagen.

    Lämna en kommentar:


  • KJE
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek
    Nu har min dokumentering av detta projekt hunnit fram till idag, dvs nu blir resten i realtid.

    Diskusarna simmade i sitt allt för lilla Lido 120l från mitten på aug till mitten på dec. I tisdags kom jag alltså hem från utlandsresa och alla mådde bra, även om de är små för din ålder pga för lite mat.

    MEN, förstå jobbiga motgången. Den vita juwel-poster jag klistrade på undersidan har släppt. Botten ser nu ut så här:

    https://s26.postimg.org/epowtivq1/20...3_22_34_24.jpg


    Typiskt! Jag som använde Juwels posterfix och deras egen poster. Ja ja, visste väl egentligen hela tiden att jag borde ha målat botten. Leva med eländet eller tömma och lyfta ner det?

    Är inte nöjd med hur deras bakgrundsposter sitter heller. Och jag var noggrann när jag fäste den.
    Jag skulle ha tejpat fast en svart bakgrund på botten istället, mattsvart så gör det inte så mycket om den inte är kloss mot

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Nu har min dokumentering av detta projekt hunnit fram till idag, dvs nu blir resten i realtid.

    Diskusarna simmade i sitt allt för lilla Lido 120l från mitten på aug till mitten på dec. I tisdags kom jag alltså hem från utlandsresa och alla mådde bra, även om de är små för din ålder pga för lite mat.

    MEN, förstå jobbiga motgången. Den vita juwel-poster jag klistrade på undersidan har släppt. Botten ser nu ut så här:

    https://s26.postimg.org/epowtivq1/20...3_22_34_24.jpg


    Typiskt! Jag som använde Juwels posterfix och deras egen poster. Ja ja, visste väl egentligen hela tiden att jag borde ha målat botten. Leva med eländet eller tömma och lyfta ner det?

    Är inte nöjd med hur deras bakgrundsposter sitter heller. Och jag var noggrann när jag fäste den.
    Senast redigerad av LoGeek; 08 January 2017, 22:02.

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Så här mycket vatten blev det när mitt Lido 120l pumpades över till mitt nya Rio. Betydligt bättre för diskus!

    ​​​​​Fiskarna flyttades över precis innan julsemestern. Dessvärre blev jag inte klar med vattenbytessystemet och fiskarna fick därför gå 2.5 veckor utan mat och vattenbyte. Det klarade de fint, men det är såklart förödande för tillväxtkurvan på diskus som är i sin snabbast växande period i livet...



    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...