Diskusar och tokiga idéer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • LoGeek
    svarade
    Ursprungligen postat av KJE

    Jag brukar använda kraftig sytråd som inte går att slita av med händerna, men har läst att en del limmar fast dom med superlim också, fiskelina är ju annars ett populärt alternativ
    Lim är ett intressant tips. Det ska jag kolla upp. Någon som provat och varit nöjd med något lim?

    Jag har alltid varit rätt nöjd med Seachems produkter så detta kanske är värt att prova:
    freshwater, planted, glue, aquarium, cyanoacrylate
    Senast redigerad av LoGeek; 17 January 2017, 11:45.

    Lämna en kommentar:


  • KJE
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek
    Samlat cirka ett dussin sorter epifyter från mina växtakvarium som ska ligga i karantän med Cupramine ett tag. Ser inte fram emot att surra fast allihop på rötter....Vad använder ni? Sytråd?

    https://s26.postimg.org/83jakq595/20...6_22_08_26.jpg

    Jag brukar använda kraftig sytråd som inte går att slita av med händerna, men har läst att en del limmar fast dom med superlim också, fiskelina är ju annars ett populärt alternativ

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Samlat cirka ett dussin sorter epifyter från mina växtakvarium som ska ligga i karantän med Cupramine ett tag. Ser inte fram emot att surra fast allihop på rötter....Vad använder ni? Sytråd?

    https://s26.postimg.org/83jakq595/20...6_22_08_26.jpg

    Senast redigerad av LoGeek; 16 January 2017, 21:37.

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Det visade sig att dräneringen inte sväljer de 3000 l/h som pumpen ger. Denna pump ger verkligen det stora flöde den lovar. Våldsamt vilket flöde!

    Som tur är så betyder det bara att det som inte dräneringen sväljer flödar tillbaks till akvariet via det t-rör jag har i toppen på filterboxen (se tidigare bild).

    Däremot måste jag se till att min planerade automatiserade påfyllning har sådan strypning att den även vid fullt flöde aldrig kan överstiga dräneringens kapacitet.

    Prioritet nummer ett i detta projekt är nämligen säkerhet mot vattenskador. Det finns mycket enklare sätt att bygga ett automatiskt system på, men jag har uteslutit dem alla pga den lilla risken för STOR vattenskada. Jag hoppas minimera risken närmre noll, så att detta blir säkrare än alla andra permanenta vattenanslutningar i huset (toaletter, diskmaskin etc).

    Lämna en kommentar:


  • Krisping
    svarade
    Mycket intressant projekt du har påbörjat. Följs med stort intresse

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ursprungligen postat av Rufus
    Jag är så imponerad! Det är så långt från " bära hinkar systemet"
    Ha ha, ja bära med hinkar till mitt kar på 450l där jag byter 50% dagligen hade jag blivit vältränad på i alla fall!

    Och tack! Det är dock inga avancerade saker. Jag hoppas kunna inspirera fler till att våga installera liknande system.

    Provkörde dränpumpen för första gången och det är sagolikt skönt att efter en knapptryckning se hur vattenytan sjunker snabbt.

    Även om mitt projekt skulle stanna här så vore jag nöjd. Det går fort att dränera akvariet och jag behöver inte övervaka det varje sekund när jag återfyller eftersom akvariet bräddar över i dränröret när ytan överstiger maxnivån.

    De flesta som inte har diskus har kanske inte samma behov av ett automatiskt system. Men en permanent dränering med bräddning kanske jag kan inspirera någon till. Fantastiskt praktiskt!

    Jag har oavsett långt kvar på mitt projekt och hoppas få goda råd och tips av er under vägen. Jag tar projektet lite som det kommer och löser problemen när då dyker upp, även om jag givetvis planerat lite och gjort de viktigaste inköpen.

    Dränslang fastlimmad:


    Senast redigerad av LoGeek; 13 January 2017, 08:06.

    Lämna en kommentar:


  • Rufus
    svarade
    Jag är så imponerad! Det är så långt från " bära hinkar systemet"

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ikväll fäste jag dräneringsslangen som jag dragit genom väggen bakom akvariet. Den går på andra sidan väggen in under sockeln i köket och ca 7m till avloppet under vasken.

    Det blev pilligt med skruvdragaren eftersom jag precis nådde in till väggen med en hand om jag låg på rygg på golvet.

    "Taket" i bilden är alltså undersidan på en köksbänk.

    Nu är socklarna tillbaks på plats och slangen alltså osynlig hela vägen.

    https://s26.postimg.org/9pfk9du6x/20...3_00_09_52.jpg
    Senast redigerad av LoGeek; 12 January 2017, 23:18.

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Ser magnifikt ut!

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Att planera cirkulationen så att bottenskit hamnar vid dräneringens insug känns som en hit.



    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Barnen lagda och akvariet lyft på plats

    Jo ICC, bra gissningar där.

    Dräneringspumpens insug som jag gömt i hörnet under juwels filterbox vill jag inte ska sätta igen av något stort. Då tänker jag framförallt på diskusarna när jag drar igång den rätt så kraftiga pumpen (3000 l/h).

    Din tanke att fästa några växter på nätet ska jag nog utnyttja framöver!





    På bilden ser ni även hur botten blev efter fyra lager färg. Hade nog räckt, och kanske till och med blivit snyggare, med två lager (lite nyansskiftningar då).

    Skönt att ha det ordentligt gjort nu och kunna köra vidare med projektet, som egentligen bara börjat. Mycket kvar att fixa med!

    Lämna en kommentar:


  • Rufus
    svarade
    De kommer ju från Borneo som har ett tropiskt klimat med över 20 grader i genomsnitt året runt. Du får testa.

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ursprungligen postat av Rufus
    Finns ju grupp på FB för Bucephalandra intresserade, kolla med dom
    Jag har inte FB.... men kan nog googla om ingen här har erfarenhet . Av det jag läst förut så ska de bete sig rätt likt Anubias, men har aldrig provat hög temp själv.
    Senast redigerad av LoGeek; 11 January 2017, 17:46.

    Lämna en kommentar:


  • Rufus
    svarade
    Finns ju grupp på FB för Bucephalandra intresserade, kolla med dom

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    På tal om växter. Har ni tips på några fina epifyter (växter som fäster på rot/sten) som tål 28-29C?

    Åtminstone till en början kommer jag köra bar botten, men tänkte kanske piffa upp akvariet med någon rot.

    ​​​​​Tänker själv typ anubias, javaormbunkar och lite mossa. Någon som provat Bucephalandra i hög temp?

    Det kan inte vara några väldigt krävande växter. Kommer inte dra igång någon co2.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...