Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

Diskusar och tokiga idéer

Kollapsa
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

Ursprungligen postat av åheim Visa inlägg
    Va 0 i KH? Hur fungerar nitrifikationsprocessen om det inte finns karbonater? Hur instabilt är vattnet?
    saltet jag använder höjer bara gh värdet
    och inte påverkar kh med mycket liten mängd ratsio kh 0,06 gh 1

så mitt gjort som ligger på 6,0 betyder att kh inte är mer en 0,36 som mest.

det går inte att mäta med dropptesterna jag har.

Klicka på bilden för större storlek

Namn:	        D32F2CB8-6910-46D4-80AC-0E8704C755F4.jpeg
Visningar:	154
Storlek:	1.04 MB
ID:     	2410972

Bee-Shrimp Mineral GH+ has especially been developed for the keeping and breeding of bee shrimp, bumblebee shrimp and tiger shrimp in an aquarium, to mineralise RO water, rainwater, fully desalinated water etc. It raises the total hardness (°dH) without significantly influencing the carbonate hardness (KH). This is especially important for shrimp originating from softwater habitats (ratio of KH/°dH: 0.06/1.0).

Bee-Shrimp Mineral GH+ contains all the important minerals and trace elements your shrimp need for their well-being, an intensive colouration, successful breeding and healthy growth. It also furthers plant growth and the microbial regeneration of biological filter substrates. The danger of noxious bacteria is reduced, as these salts especially further the growth of antagonistic (beneficial) microflora.

Bee Shrimp Mineral GH+ does not influence the pH directly.
    For keeping and breeding bee shrimp, aim for a pH of under 7. As soon as biological biodegradation processes start in your tank this may happen all by itself. However, if the pH remains higher, the low carbonate hardness (KH) enables you to influence the pH very easily, e.g. by the use of black alder cones or peat (both containing fulvic acids), or with pH-reducing additives.

Kommentera

För er som förlorat sömn över livets stora fråga; "Har den stora ek-roten sjunkit?", så kan jag nu meddela att den äntligen förlorat mot mitt tålamod! Det tog ett drygt år men nu sjunker den

Kommentera

Bra jobbat! Måste erkänna att rotens eventuellt kvarvarande flytkraft inte hållit mig vaken alls . Däremot tänkte jag faktiskt på dig i förrgår och funderade på hur det går med dina fina fiskar! Kul att du uppdaterar

Kommentera

Gôtt att se dig här LoGeek!
          Ja, vissa trädetaljer kan vara redigt envisa.
          Nu blir det ju spännande att se hur roten kommer att inredas. Kan tänka mig att du har en hel del idéer.

Kommentera

Att roten nu sjunker utan att tyngas ner upptäckte jag i samband med att sonens 240l akvarium skulle tömmas och avyttras. Han ska istället få ett 120l så det blir mer plats till andra saker.

Roten som jag och sonen plockade förra sommaren är underbar, men den kommer inte få plats i ett 120l... Han är lite förtvivlad över det och vill såklart att hans rot kommer till användning. Han har väl frågat typ varannan vecka "Sjunker den nu?". Så jag lär nog använda den i mitt 450l för att glädja honom, även om den egentligen inte passar in såsom jag tänkte inreda det. Men det blir nog fint! Ska nämligen starta om det karet också om några veckor. Jag tömde det häromdagen då det var dags att bland annat byta golv i vardagsrummet.

Med mitt 450l tömt och sonens 240l sålt så trängs nu kvarvarande fiskar och växter i småakvarium så länge. Alla diskusar (både vuxna och yngel) är sålda för rätt länge sedan. Nu blir det nya äventyr och tokiga idéer, utan diskus (får se hur länge jag håller ut).

Kommentera

Det låter spännande! Snällt av dig att använda sonens rot också! Roligt att han är intresserad. Mina tjejer kan tycka att karen är fina men inte på det sättet att de själva vill ha ett.

Kommentera

Ursprungligen postat av Nando Visa inlägg
                Det låter spännande! Snällt av dig att använda sonens rot också! Roligt att han är intresserad. Mina tjejer kan tycka att karen är fina men inte på det sättet att de själva vill ha ett.
                Ja, alla barnen är rätt intresserade vilket är jättekul. Kanske dina trillar dit också så småningom! De måste ju inte ha egna utan kan få vara med och tycka och påverka ett gemensamt kar.

Kommentera

Ursprungligen postat av LoGeek Visa inlägg

Ja, alla barnen är rätt intresserade vilket är jättekul. Kanske dina trillar dit också så småningom! De måste ju inte ha egna utan kan få vara med och tycka och påverka ett gemensamt kar.
                  Kul när man lyckas föra intressen vidare. Jag har fyra söner och har försökt men absolut inte lyckats. De är fortfarande helt ointresserade .

Kommentera

Ursprungligen postat av Ekenberg Visa inlägg

Kul när man lyckas föra intressen vidare. Jag har fyra söner och har försökt men absolut inte lyckats. De är fortfarande helt ointresserade .
                    Undrar ibland om jag lyckats eller om jag gjort något fel... alla tre håller på med samma sporter som jag lirat, älskar akvarium plus mina andra hobbys... Jag som tycker jag gett dem valfrihet och låtit dem testa allt. Så det kan bli!

Men tänk om alla dina fyra skulle ärva ditt intresse och gå lika "all in". Då skulle det inte bli fisk över till oss andra!

Kommentera

Undrar ibland om jag lyckats eller om jag gjort något fel... alla tre håller på med samma sporter som jag lirat, älskar akvarium plus mina andra hobbys... Jag som tycker jag gett dem valfrihet och låtit dem testa allt. Så det kan bli!

Men tänk om alla dina fyra skulle ärva ditt intresse och gå lika "all in". Då skulle det inte bli fisk över till oss andra!
                      Hahahaha....ett sätt att se det.
                      De har sina intressen och går all in så de har de ju efter far sin

Kommentera

Det låter jättekul! Jag tror tyvärr inte att mina tjejer kommer bli några akvarienördar men vi delar vissa andra intressen så det får jag nog ta!

Kommentera

Sparar...
                        X