Återfall 126 liter sällskapsakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kapten Zoom
    • January 2011
    • 814

    Återfall 126 liter sällskapsakvarium

    Efter ett uppehåll på några år från ciklid-mania, tyckte jag att jag saknade mina första sällskapsakvarium litet. Jag gillade alltid de prunkande växterna och det stillsamma fisklivet, till skillnad från de mer eller mindre tomma ciklidburkarna.

    I vilket fall, så gjorde jag slag i saken och beställde ett eheim Vivaline från PWSS. Otrolig smidig leverans med deras söndagsbuss.

    Baksidan klädde jag med svart Biltema solfilm modell nästan ogenomskinlig, sitter som berget utan någon bubbla någonstans. Skönt att slippa SeaView craplimmet som släppte i långa remsor när burken var up-n-running.

    Bottenmaterial svart grus, sen i med byst med växter och två konstgjorda inredningar.

    Filter det medföljande än så länge, men jag kompletterade med ett eheim 2075 ytterfilter. Så snart kan jag koppla ur innerfiltret.

    Fiskar:
    -Praktbotia
    -Silverhaj
    -Kardinaltetra
    -1 eldstjärt
    -ancistrus mal
    Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

  • Kapten Zoom
    • January 2011
    • 814

    #2
    Tyvärr är jag inte gold så ni får vackert klara er utan bild.
    Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #3
      Länka bild från någon bildsajt? Det är ju alltid så kul att få kolla in hur det ser ut!

      Kommentar

      • Kapten Zoom
        • January 2011
        • 814

        #4
        Okejrå, här kommer några bilder:






        Som sagt kommer jag montera bort det grå innerfiltret så fort ytterfiltret i skåpet är inkört.
        Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

        Kommentar

        • HeidiH
          • October 2014
          • 629

          #5
          Känns som botia, eldstjärt och silverhaj alla kommer växa ur karet fort?

          Kommentar

          • Kapten Zoom
            • January 2011
            • 814

            #6
            Anade att någon skulle reagera på det. Beror på hur man definierar fort. Inom några år kanske. Tur att Blocket finns då.
            Men du har rätt, det blir säkert bara skit av allting, ångrar att jag postade tråden.
            Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

            Kommentar

            • jozi81
              • January 2011
              • 917

              #7
              Ursprungligen postat av Kapten Zoom
              Anade att någon skulle reagera på det. Beror på hur man definierar fort. Inom några år kanske. Tur att Blocket finns då.
              Men du har rätt, det blir säkert bara skit av allting, ångrar att jag postade tråden.
              Äh, den dagen den sorgen, pwss har väl flera akvarium!
              Ser bra ut!


              Sent from my iPad using Tapatalk HD

              Kommentar

              • Kapten Zoom
                • January 2011
                • 814

                #8
                Tack!
                Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                Kommentar

                • blaze1337
                  • July 2014
                  • 646

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kapten Zoom
                  Anade att någon skulle reagera på det. Beror på hur man definierar fort. Inom några år kanske. Tur att Blocket finns då.
                  Men du har rätt, det blir säkert bara skit av allting, ångrar att jag postade tråden.
                  Du behöver ej bli så defensiv när någon lägger en kommentar om en fisk du har i 126 liter som egentligen ska ha 350++++ liter (silverhajarna/praktbotia) ~~ , måste tyvär vara den tråkiga som ska säga att stora silverhajar ej säljs så bra på blocket, inom några år? nja i slutet av detta året är nog silverhajarna / botian FÖR stora för akvariet om man matar dem rätt .

                  problemet med silverhajarna är att dem tycker om och simma runt myket och blir 30+ cm ~~ vilket gör att de behöver större akvarium ,

                  varför man kommenterar det är för ditt eget bästa och inte för att man tjänar något på detta =)

                  Annars var akvariet väldiiiiiigt fint ! lycka till med allt.
                  Senast redigerad av blaze1337; 30 March 2015, 11:04.

                  Kommentar

                  • Kapten Zoom
                    • January 2011
                    • 814

                    #10
                    Ursprungligen postat av blaze1337
                    Du behöver ej bli så defensiv när någon lägger en kommentar om en fisk du har i 126 liter som egentligen ska ha 350++++ liter (silverhajarna/praktbotia) ~~ , måste tyvär vara den tråkiga som ska säga att stora silverhajar ej säljs så bra på blocket, inom några år? nja i slutet av detta året är nog silverhajarna / botian FÖR stora för akvariet om man matar dem rätt .

                    problemet med silverhajarna är att dem tycker om och simma runt myket och blir 30+ cm ~~ vilket gör att de behöver större akvarium ,

                    varför man kommenterar det är för ditt eget bästa och inte för att man tjänar något på detta =)

                    Annars var akvariet väldiiiiiigt fint ! lycka till med allt.
                    Tack för beröm.

                    Angående varnande feed back så var jag själv ganska djupt nere i akvarieträsket förra rundan för några år sedan, med 5 akvarier igång från 30 till 530 liter, uteslutande afrikanska ciklider. Och det handlades ganska friskt, främst sålde jag de mängder av yngel som producerades. Tror jag fick fram ca 1000 yngel enligt en Excel jag hade.

                    Så ja, jag jag har viss koll. Ni som har synpunkter på min setup, redovisa gärna era egna akvarium. Så lovar jag att jag kan såga dem vid fotknölarna. ;-) Det brukar vara ganska lätt om man bara vill.
                    Senast redigerad av Kapten Zoom; 30 March 2015, 12:29.
                    Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                    Kommentar

                    • blaze1337
                      • July 2014
                      • 646

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kapten Zoom
                      Tack för beröm.

                      Angående varnande feed back så var jag själv ganska djupt nere i akvarieträsket förra rundan för några år sedan, med 5 akvarier igång från 30 till 530 liter, uteslutande afrikanska ciklider. Och det handlades ganska friskt, främst sålde jag de mängder av yngel som producerades. Tror jag fick fram ca 1000 yngel enligt en Excel jag hade.

                      Så ja, jag jag har viss koll. Ni som har synpunkter på min setup, redovisa gärna era egna akvarium. Så lovar jag att jag kan såga dem vid fotknölarna. ;-) Det brukar vara ganska lätt om man bara vill.

                      Hmm såga på

                      100 liters (yngel/mal akvarium)
                      26 grader
                      Guppys
                      platy
                      4 slöj ancistrus
                      6 pansar malar
                      snäckor
                      10 amanoräckor

                      massa växter jag ej kan namnet på
                      2 rötter~~ och 3 grottor
                      3 luftpumpar

                      innerfilter 800/h
                      innerfilter 600/h

                      matar D50plus(flakes) , Dr brassels~~
                      zucchini , maltabletter etc till malarna.



                      240 liters
                      26 grader
                      6 Scalarer
                      1 ellioti
                      6 långsträckta pansarmalar
                      6 pansarmalar
                      4 ancistrus
                      10 amanoräkor (dem överlever med ovan ingen rör dem )

                      inner filter 1200/h
                      ytterfilter 1000/h

                      2 luftstenar vet ej hur många liter/h

                      Matar d50 plus granulat , ciklid sticks , dr brassels ,
                      zucchini , maltabletter etc till malarna.

                      rötter,växter, och x antal grottor i form av skepp etc

                      såga på ^^

                      hittar du något som jag kan förbättra blir jag glad ej sur eller defensiv

                      gällande ditt 100 liters , säger det bara för att hjälpa jag gör det inte för vara besservisser lr för jag ska vara den som har rätt , jag har råkat kasta i fiskar som blir för stora i ett kar o det slutade illa för mig :P

                      kan ta bilder o skicka på akvarierna senare om du vill ^^

                      här på zoopet "sågar" folk varandras drömmar så man ej gör misstag man själv gjort och ångrat xD
                      Senast redigerad av blaze1337; 30 March 2015, 12:59.

                      Kommentar

                      • Kapten Zoom
                        • January 2011
                        • 814

                        #12
                        Blaze, det ser jättebra ut med dina akvarier. Jag föreslår vi försöker hålla en mer trevlig och öppen ton i fortsättningen.

                        Alla som hållit på ett tag med akvarier vet att man stuvar runt en hel del mellan olika kar och andra akvarister.

                        Det ordnar sig säkert. Ville mest lägga ut en bild på akvariet. Hoppas det gladde någon. Om inte får admin gärna radera hela tråden, inga problem för min del.

                        mvh
                        Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                        Kommentar

                        • blaze1337
                          • July 2014
                          • 646

                          #13
                          ber om ursäkt ifall jag var otrevlig försökte bara förklara varför folk ofta kommenterar varför fiskar ej ska vara i x akvarium .

                          Jag hoppas inte du tar ner tråden då det är fint akvarie och hoppas du lägger upp fler bilder i framtiden ^^

                          Kommentar

                          • HeidiH
                            • October 2014
                            • 629

                            #14
                            Trist stämning det blev.. Var då rakt inte meningen... Blir säkert bra. Du får gärna såga mina kar Två 200 men svärdbärare. Ena med 5 vuxna honor en hane samt yngel samt två överlevande ottosar... De sista två får gå till de försvinner. Andra 200 med tio corys och tre vuxna svärdbärarhonor och en hane. Och skämskaret, ett svärdbärarpar på 63 liter Med ca tre en vecka gamla yngel. Alla där får flytta till 375 då jag får hem det.
                            Lycka till med ditt akvarium!

                            Kommentar

                            • Kapten Zoom
                              • January 2011
                              • 814

                              #15
                              Låter bra Heidi, jag kikade litet i din projekttråd. Blir säkert bra det med.

                              Här kommer mer bilder i alla fall. Ha're!


                              Senast redigerad av Kapten Zoom; 30 March 2015, 18:56.
                              Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...