Denna gång är det det sista?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ampe
    • August 2007
    • 1073

    Denna gång är det det sista?

    -"När vi flyttar till nya huset kan vi väl försöka hålla ner antalet akvarier till typ 2-3?"

    Så lät det för några månader sen när jag och min kille skulle flytta ihop. Från att jag haft 4 akvarier och ett terrarie i min lilla 2:a och han hade 5 kar plus ett stort terrarie i sin 3:a skulle vi nu minska ner antalet. Kar lades ner och såldes och fiskar o räkor omplacerades. Jag hade precis haft massdöd bland mina fina räkor pga värme och ohyra och kände ändå att jag tappat gnistan lite tillfälligt, men om vi höll oss till 3 kanske vi kunde hålla oss där. För att göra en lång historia kort så tog vi med 4 st från de gamla lyorna. Sen råkade jag visst se ett fluval edge som jag bara "var tvungen" att köpa. Ommöblering igen alltså… Räkor flyttades runt och edgen fick en plats i vardagsrummet tillsammans med våra sakuror.

    Sen kom auktionssäsongen igång. Och jag som vissa kanske läst på tidigare trådar här var väldans sugen på att spräcka min scalaroskuld. Med hem från Spångas auktion kom 5 scalarer. Ett lekpar mosaik diamant samt tre stycken som var märkta som blue honey (helt felaktigt dock). Säljaren är en kille vi känner sen innan och han berättade att dessa 5 gått i samma kar förut. Toppen tänkte vi! Problemet var bara att våra diamanter plötsligt var intryckta i ett hörn och genast började sambon snacka om att skaffa en egen kub till dessa godingar. Efter ett besök på Hornbach där vi bara skulle kolla lite så beställde vi plötsligt ett Juwel lido 200.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1333.jpg
Visningar: 1
Storlek: 103,3 KB
ID: 2185110Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1341.jpg
Visningar: 1
Storlek: 101,0 KB
ID: 2185111 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1344.jpg
Visningar: 1
Storlek: 97,3 KB
ID: 2185112

    Startade det med Easy life och "filterbös" från ett annat kar. Sen fick 5 kopparbarber vara testpiloter i dryga veckan innan vi flyttade över de småmobbade scalarerna. På Haninges auktion köptes fler växter och rötter in samt 2 L-134 för att sättas ihop med de två vi redan hade. Kan ha råkat ropa in ett lekpar av gula ancistrus med blå ögon oxå… Detta är alltså basen för vårt senaste tillskott som kanske är det sista karet som kommer in här (på ett tag iaf..)
    Återfallsakvarist.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Du får gå med i AA (Anonyma akvarister)
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • ampe
      • August 2007
      • 1073

      #3
      Haha! Ja, det borde jag gått med i för en herrans massa år sen! Speciellt eftersom det verkar smitta. Min sambo hade exakt noll akvarium när vi träffades...
      Återfallsakvarist.

      Kommentar

      • heba
        • September 2013
        • 847

        #4
        Så det kan gå
        Känner igen "syndromet" på pricken och AA hjälper inte
        Jag ser fram emot att höra vad du tycker om Juwelkaret - jag har varit sugen på 200-litern då jag tycker den är jättesnygg!
        Har du några bilder på mosaik diamant scalarerna?
        /Helene

        180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

        Kommentar

        • ampe
          • August 2007
          • 1073

          #5
          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1419.jpg
Visningar: 1
Storlek: 184,7 KB
ID: 2164577Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1418.jpg
Visningar: 1
Storlek: 122,8 KB
ID: 2164578Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1421.jpg
Visningar: 1
Storlek: 121,4 KB
ID: 2164579

          Några bilder från eftermiddagen. Kommer ändra i inredningen med tiden, men det har en tendens att hitta växter som man vill ha. Väntar även på att rötterna och eklöven ska sjunka . Scalarerna är fortfarande skygga och håller sig mest i ett hörn. Nån som har tips på hur de kan känna sig tryggare?
          Återfallsakvarist.

          Kommentar

          • ampe
            • August 2007
            • 1073

            #6
            Haha, skrev detta innan jag såg att du skrev heba. Men där hade du ju en bild
            Återfallsakvarist.

            Kommentar

            • heba
              • September 2013
              • 847

              #7
              Ursprungligen postat av ampe
              Haha, skrev detta innan jag såg att du skrev heba. Men där hade du ju en bild
              Haha!
              Snygga fiskar och visst är det roligt att inreda ett nytt kar Vad är det för skillnad på dessa scalare och koi-scalare?
              /Helene

              180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

              Kommentar

              • ampe
                • August 2007
                • 1073

                #8
                Har absolut ingen aning. Var som sagt scalaroskuld tills nyligen. Antar att det kan ha något med deras glittriga silverfjäll. Det är roligt, även om jag aldrig är nöjd med inredningen förrän det gått nåt år. Gillar tätbevuxna kar och det tar ju lite tid att få till .
                Återfallsakvarist.

                Kommentar

                • HeidiH
                  • October 2014
                  • 629

                  #9
                  Ser ju jättefint ut ju! Men lummiga akvarier är så läckert. Håller helt med. Väntar ivrigt på att mitt nystartade ska växa upp.

                  Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                  Kommentar

                  • ampe
                    • August 2007
                    • 1073

                    #10
                    När ska egentligen rötterna sjunka? Suck… La i ett gäng eklöv som i alla fall sakta börjat dala ner mot botten.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1437.jpg
Visningar: 1
Storlek: 152,4 KB
ID: 2164634

                    Mina diamanter håller sig oftast som ni ser i ena hörnet… Hoppas de känner sig trygga nog snart att utnyttja hela utrymmet.

                    I de andra karen verkar livet rulla på som det ska. I 350 karet skedde ett dödsfall häromdagen på en av de svarta corysarna, men ser inga tecken på sjukdom eller liknande hos de andra individerna så jag avfärdar det som naturens gång bara.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1443.jpg
Visningar: 1
Storlek: 95,7 KB
ID: 2164635

                    Hos de rödaste körsbären råder total babyboom. Räknade i morse till över 20 synliga pytteyngel. Får se hur många som behåller föräldrarnas fina röda färg.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1440.jpg
Visningar: 1
Storlek: 196,9 KB
ID: 2164636

                    De som inte platsar där hamnar i grabbens 110 liters där det även går dåligt färgade CR, trådfenor, pandacorys, röda grenslar samt ett gult ancistruspar som för tillfället sprutar ut yngel!

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1444.jpg
Visningar: 1
Storlek: 130,1 KB
ID: 2164637

                    Sen hoppas jag att våra blå räkor som jag inte vet vad jag ska kalla snart är stora nog att börja föröka sig lite. Har faktiskt aldrig sett så djupt blå färg på körsbär som hos dem. Är mycket nöjd över dessa. Tyvärr är inte min mobil tillräckligt bra för att fånga färgen ordentligt!

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1447.jpg
Visningar: 1
Storlek: 84,1 KB
ID: 2164638

                    Där kom en liten uppdatering av vad som händer hemma i karen just nu.
                    Återfallsakvarist.

                    Kommentar

                    • HeidiH
                      • October 2014
                      • 629

                      #11
                      Så läckert med blå räkor! Är lite sugen att prova räkor och då gärna blå.

                      Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                      Kommentar

                      • heba
                        • September 2013
                        • 847

                        #12
                        Blå körsbär kanonfin!
                        Ang rötter så har jag haft flera stycken som tagit lång tid på sig att sjunka. Lägg något på dom som håller dom på botten, själv har jag haft stenar som tyngd (men akta så inte stenen åker in i rutan om flytkraften är för stor), alt. sandfylld strumpa.
                        /Helene

                        180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                        Kommentar

                        • ampe
                          • August 2007
                          • 1073

                          #13
                          Nu händer det saker! De gula blåögda ancistrusarna har roat sig i en grotta och scalarerna var inte sena att haka på. Efter att ha mätt varandras styrka och pustat sig halvt fördärvade så ligger det nu en stor samling ägg på ett blad i karet. Detta skedde igår eftermiddag innan jag åkte bort på ett dygns jobbresa. Gissa om jag sprang för att kolla hur äggen såg ut nu när jag kom hem. Men den är kvar! de griniga föräldrarna är dock tjuriga på varandra och kämpar för att visa sin egna styrka. Får se om det blir nåt av äggen… to be continued...
                          Återfallsakvarist.

                          Kommentar

                          • HeidiH
                            • October 2014
                            • 629

                            #14
                            Åh vad spännande med scalareägg! Hoppas de inte fightas så mkt sinsemellan att ge glömmer birt orsaker till det.

                            Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                            Kommentar

                            • ampe
                              • August 2007
                              • 1073

                              #15
                              Haha! Hoppas detsamma!

                              Sen är det väldigt spännande att vi hittar yngel både här och där. Såg precis nu att kopparbarberna måste ha lekt när de körde in burken. För plötsligt dök det upp ett yttepytte yngel i kuben samt att vi sen tidigare hittat ett yngel i ena räkkaret. Antagligen har väl ägg följt med när jag tagit dit växter. Det ynglet lever ensamt och säkert hos räkorna. Vart jag ska göra av det sen vette fan. Kanske i utsorteringskaret i grabbens rum tills det är säkert för de glupska firrarna i 350 karet.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1442.jpg
Visningar: 1
Storlek: 83,3 KB
ID: 2164710

                              Ser ni det? Tror iaf att det är en kopparbarb. Annars vette tusan vad det kan va.
                              Återfallsakvarist.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...