Försök till 250 liters budgetmalawiakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CiklidTorsk
    • September 2014
    • 16

    #16
    Jag har plockat sten på sommarstället mest nere vid vattnet på stranden. Jag läste att Malawisjön bestod av rundslipade granitblock och stenar, så jag tänkte att vår svenska kust på sätt och vis är ganska lik. Jag plockade mycket sten och kunde på så sätt välja ut sten för sten som passade och kändes stabil. I botten har jag lagt större granitstenar som naturligt kluvits av ras. Jag la dem med brottssidan nedåt så det ser ut som att de går djupt ner i sanden fastän den bara är en cm ner och vilar på liggunderlaget. Samtidigt blir det en väldigt stabil bas att stapla på. Jag har inte limmat. Men på grund av att de understa stenarna vilar mot botten så kan inte fiskarna underminera de största och mest bärande stenarna. Det finns ändå en del stenar de kan gräva under, men jag hoppas att just de inte orsakar ras

    Har försökt lägga dem i grupper om mörkare stenar, mer rödaktiga och gråaktiga. Målet var att hitta nyanser som funkade med BTN Rocky. Stenarna ser bättre och bättre ut dag för dag när de fått lite alger.

    Kommentar

    • CiklidTorsk
      • September 2014
      • 16

      #17
      Bukvattensotträsket?

      Jag har nu inte några synbart sjuka fiskar längre. Den som tidigare låg och tryckte i en grotta och inget åt på en vecka säkert började äta för drygt en vecka sedan. Först åt den en eller två NLS-pellets per matning. Ibland åt den inget. Nu en vecka senare glufsar den i sig som alla andra, svårt att uppfatta hur mycket eftersom det går så våldsamt fort. Jag ger ganska lite åt gången, ett drygt kryddmått som går åt på 20 sekunder ungefär. Matar två ggr per dag eller tre då jag är hemma dagtid ett par tre dagar i veckan. MEN fortfarande har Msobohannen vit avföring, nu med partier av brunt. Är det här normalt, eller har den kvar parasiter men i mindre utsträckning?

      I övrigt ser han väldigt pigg ut. Simmar omkring och verkar pigg och nöjd. Den är lite blek i färgerna, inte svart som min andra nu döda, mer gråblå men så var den även i butik.

      Kommentar

      • Hans.Lindaker
        • April 2006
        • 1837

        #18
        Riktigt snyggt kar!
        Har inte läst mer än till att du skrev adapter till kran för vattenbyte. Vad pratar du om för smart pryl då??
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

        Kommentar

        • Webo
          • August 2014
          • 1968

          #19
          Ursprungligen postat av CiklidTorsk
          Jag har plockat sten på sommarstället mest nere vid vattnet på stranden. Jag läste att Malawisjön bestod av rundslipade granitblock och stenar, så jag tänkte att vår svenska kust på sätt och vis är ganska lik. Jag plockade mycket sten och kunde på så sätt välja ut sten för sten som passade och kändes stabil. I botten har jag lagt större granitstenar som naturligt kluvits av ras. Jag la dem med brottssidan nedåt så det ser ut som att de går djupt ner i sanden fastän den bara är en cm ner och vilar på liggunderlaget. Samtidigt blir det en väldigt stabil bas att stapla på. Jag har inte limmat. Men på grund av att de understa stenarna vilar mot botten så kan inte fiskarna underminera de största och mest bärande stenarna. Det finns ändå en del stenar de kan gräva under, men jag hoppas att just de inte orsakar ras

          Har försökt lägga dem i grupper om mörkare stenar, mer rödaktiga och gråaktiga. Målet var att hitta nyanser som funkade med BTN Rocky. Stenarna ser bättre och bättre ut dag för dag när de fått lite alger.
          Ok. Samma tanke hade jag också när det gällde att få tag på sten. Vi var nere vid stranden i söndags och jag plockade ihop ca 100 kg sten som jag har sköljt ett par gånga och nu ligger de i vatten för att få bort så mycket salt som möjligt och sedan tänkte jag ett par gånga till med så varmt vatten som jag kan få.

          Hur gjorde du rent dina?

          Såhär ser de ut just nu:


          Skickat med Tapatalk från min mobil.
          Senast redigerad av Webo; 12 November 2014, 20:51.
          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

          Kommentar

          • CiklidTorsk
            • September 2014
            • 16

            #20
            Ursprungligen postat av battalionP
            Riktigt snyggt kar!
            Har inte läst mer än till att du skrev adapter till kran för vattenbyte. Vad pratar du om för smart pryl då??
            GARDENA har en omfattande serie med slangkopplingar. Hitta en som passar just din slang. Alla slangar är tillförlitliga, hållbara och håller högsta kvalitet.

            Kommentar

            • CiklidTorsk
              • September 2014
              • 16

              #21
              Ursprungligen postat av Webo
              Ok. Samma tanke hade jag också när det gällde att få tag på sten. Vi var nere vid stranden i söndags och jag plockade ihop ca 100 kg sten som jag har sköljt ett par gånga och nu ligger de i vatten för att få bort så mycket salt som möjligt och sedan tänkte jag ett par gånga till med så varmt vatten som jag kan få.

              Hur gjorde du rent dina?

              Såhär ser de ut just nu:


              Skickat med Tapatalk från min mobil.
              Alltså jag är ju nybörjare så jag skulle inte be mig om råd Men jag sköljde dem i duschen först för att få bort allt skräp, skrubbade med scotch brite sådant som inte gick bort med vatten. Sedan lät jag dem stå i rinnande kallvatten ganska länge. Jag tycker dina stenar ser väldigt rena ut.

              Kommentar

              • CiklidTorsk
                • September 2014
                • 16

                #22
                ...och tusen tack för allt beröm allihop!

                Kommentar

                • Webo
                  • August 2014
                  • 1968

                  #23
                  Såg på en sida i utlande att de hade typ samma men denna drog man bara över befintlig munstycke och spånde fast. Alltrå en gummiadapter som man trycker upp över kranens munstycker och sen en klämma man bara skruver in så gummiet sitter helt fast över munstycket. Så slipper man skruva på och av hela tiden. En sån skulle jag också vilja ha.

                  Skickat med Tapatalk från min mobil.

                  EDIT:

                  Blev tvungen att söka lite då jag inte kunde släppa det och hittade dessa:



                  Senast redigerad av Webo; 13 November 2014, 10:38.
                  Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                  Kommentar

                  • CiklidTorsk
                    • September 2014
                    • 16

                    #24
                    Ursprungligen postat av Webo
                    Såg på en sida i utlande att de hade typ samma men denna drog man bara över befintlig munstycke och spånde fast. Alltrå en gummiadapter som man trycker upp över kranens munstycker och sen en klämma man bara skruver in så gummiet sitter helt fast över munstycket. Så slipper man skruva på och av hela tiden. En sån skulle jag också vilja ha.

                    Skickat med Tapatalk från min mobil.

                    EDIT:

                    Blev tvungen att söka lite då jag inte kunde släppa det och hittade dessa:



                    http://www.amazon.com/Claber-8583-In...ion/B000BPFYG4
                    Alltså den här Gardenaprylen är inget man skruvar på och av. Du skruvar loss din toa- eller kökskransstril och ersätter med Gardenas stril permanent. Sedan sätter du Gardenas snabbkoppling på slangen du fyller och tömmer akvariet med. Sedan styr du bara på din slang på den nya strilen varje gång du behöver fylla akvariet eller starta hävert. Tar 0,3 sekunder Snabbkopplingen sitter alltid på slangen.

                    För att tömma vatten ur akvariet styr jag fast slangkopplingen på toakranen, stoppar ner slangen i akvariet, spolar vatten tills det inte kommer luft längre, stänger av kranen, tar loss snabbkopplingen och lägger ner slangen mot golvbrunnen. Hävert igång på 30 sekunder, ta en kaffe!

                    Kommentar

                    • CiklidTorsk
                      • September 2014
                      • 16

                      #25
                      Bukvattensot

                      Ja, nu tror jag nästan att jag kan säga att jag är av med bukvattensoteländet. Av de sex Msobo Magunga dog tre och åtminstone två av de som överlevde var drabbade också. Det var först när jag mångdubblade dosen av Octozin som det verkligen funkade. Nu är mina Msobo helt normala och verkar må bra. Så i slutändan måste jag säga att det enda som funkar av det jag testade är att minst fyrdubbla dosen. Jag medicinerade två gånger på en vecka. först 10 ggr rekommenderad dos. Sedan läste jag alla möjliga artiklar i ämnet och kom till slut fram till att fyrdubbel dos skulle räcka, så jag körde på det andra gången efter ett vattenbyte. De friska fiskarna verkade inte bekymras alls av medicinen. Jag matade också normalt under medicineringen eftersom resten är ungfiskar som jag tror behöver käka ofta. Efter en vecka bytte jag kanske 70% vatten och la i aquastart. Då hade alla fiskar börjat äta igen.

                      Kommentar

                      • Anne Gisela
                        • October 2012
                        • 425

                        #26
                        Supersnyggt! Blir självklart sugen trots att jag aldrig lockats av Malawi.
                        Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                        Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                        Kommentar

                        • CiklidTorsk
                          • September 2014
                          • 16

                          #27
                          Nu har jag haft akvariet i nio månader och tänkte fråga lite saker, och se om någon kan tänkas ha några svar. När jag fått bort sjukdomen från akvariet helt tog jag in lite yngel från en uppfödare. Han trodde att nog inte att alla skulle överleva eftersom jag fick med mig över 40 st små fiskar hem. Men alla överlevde och blev stora så jag fick lov att minska ner beståndet lite genom att ge bort uppemot 20 st. Nu har jag fortfarande lite för många eftersom de var extremt svårfångade. Fiskarna leker och verkar må bra, men är ganska skygga. Och inte blev de modigare av att jag fångade nästan hälften av dem.

                          Mina frågor:
                          Jag har väldigt mycket brunröda alger. De täcker nästan varenda sten och BTN. På glaset blir det mest ett tunt lager gröna alger och sanden är helt algfri. Först tänkte jag att det var sådana brunalger jag läst att man kan få i början, men de försvinner inte. Jag har börjat fundera på om jag byter för mycket vatten. Har bytt ca hälften tidigare och har nu dragit ned till en tredjedels vattenbyte. Lägger i 1/2 msk bikarbonat, 1/2 dl salt och nyligen börjat med en halv kapsyl prime. Ville egentligen inte köpa någon mal, men gjorde det tillslut p g a algerna. Ser dock ingen direkt skillnad. Har tänt ca 9 timmar, T5 kallt dagsljus och något blåaktigt rör. Är det brunalger? Jag skulle säga att mina alger är mer åt det vinröda hållet jämfört med de vanligaste googleträffarna på brunalger? Vad gör man åt denna typ av alger?

                          Jag tycker mitt vatten är ganska rent. Har två Eheim ytterfilter. Ett med makaroner, biomech, biosubstrat och filtermatta, alltså "original". Och ett med makaroner, filtervadd och filtermatta. Men det lätta flytande skräpet snurrar ju bara runt. Det sugs liksom inte ned till hålet för filtren i min BTN. Inget stort problem direkt. Ska man bara strunta i det eller kan man göra något åt det?

                          Om man ska åka på semester, klarar sig firrarna själv? Ska man köra matningsmaskin, men dra ned på portionerna? Kan man lägga i lite extra Prime för att förebygga sämre vattenvärden, eller funkar det inte så? Tänkte dra ned på ljustid till sju timmar. Anledningen är att maskinen matar var sjätte timme, tänkte de får frukost och kvällsfika. Är nästan mest orolig för strömavbrott och värmebölja, men det har man inte mycket kontroll över.
                          Senast redigerad av CiklidTorsk; 07 June 2015, 18:12.

                          Kommentar

                          • Webo
                            • August 2014
                            • 1968

                            #28
                            Hur går det med ditt snygga kar? Har du fortfarande problem med alger?

                            Jag ser där fanns lite frågor i ditt sista inlägg men dessa har jag (och tydligen övriga också) helt missat då det var nog då jag hade semester.
                            Det hade varit kul att höra av dig och se hur det har gått med ditt kar.
                            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...