Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Men ett tips är att öka gödningen bara lite i taget. Du märker direkt sedan när du ligger lite högt då vissa alger kommer snabbt. Då är det bara att backa tillbaka en aning.
    OK, toppen, tack!
    Proud member of Aquascapers of Sweden

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Men ett tips är att öka gödningen bara lite i taget. Du märker direkt sedan när du ligger lite högt då vissa alger kommer snabbt. Då är det bara att backa tillbaka en aning.
      Du föresten, en helt annan sak som jag kan noll och zipp om. Finns ju ett antal vackra snäckor man kan köpa. Hur pass effektiva är dem, hur många måste man i så fall ha, förökar sig alla som kaniner eller finns det sorter som håller sig någorlunda i schack, några sorter du skulle rekommendera över andra?
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Det där beror helt på typ av art. Har du en Zebrasnäcka t.ex. Så kommer de att översålla karet med små vita ägg som sitter som berget och som aldrig kläcks om du har fler än en men snäckor vill ju ha alger eller växtdelar. Du har ju ingetdera. Hur ska de få föda? Men Zebrorna äter kopiösa mängder alger (grönalger).
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Nu kanske det lät som om jag är negativ till snäckor. Det är jag inte. Har själv Zebrasnäckor, Anatome Helena (ursnygg) och skulle gärna ha några posthorn som jag tycker är riktigt vackra. Helenorna äter ju inte alger alls utan äter avfall och andra snäckor.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Tommy Vestlie
            • August 2014
            • 2097

            Måhända hade jag lite otur när jag tänkte men tänkte i första hand på ytterligare några städare som tillsammans med räkorna rensar avfall och matrester och inte alger men då kanske snäckor inte är grejen?
            Proud member of Aquascapers of Sweden

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Jodå de äter matrester också. Särskilt Helena. Den effektivaste som "städare" är ju annars malajisk sandsnäcka, men den ser du ju inte om du nu inte får för mycket avfall. Då får du miljoner av den.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Tommy Vestlie
                • August 2014
                • 2097

                OK, skulle vilja ha en snäcka som är effektiv men som inte försöker sig i miljontal. Låter som Helena alltså? Såg vid något besök på Hornback att de hade lite andra varianter också men minns tyvärr inte vad de hette.
                Proud member of Aquascapers of Sweden

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Kolla igenom först vad de har och läs in dig så kommer du nog att veta vilken som är ok för dig.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Tommy Vestlie
                    • August 2014
                    • 2097

                    Sitter med en koppa kaffe framför ett släckt kar och funderar på hur skruva på karets parametrar på bästa sätt för att möta den utvecklingen jag ser.

                    Ser en tendens till att vissa växters blad gulnar något. Har inte justerat mängden PMDD på ett tag utan ger full dos två ggr per vecka i samband med vattenbyte.

                    Utöver några gulnande blad så har jag även observerat att PH värdet sjunker något mer kvällstid än vad jag är van att se. PH kontrollern är ställd på ett PH-värde på 6,6 vilket innebär att den öppnar CO2 flödet vid 6,7 för att sedan strypa det igen vid 6,5. Har dock nu på senaste sätt att värdet gått ned till nästan 6,4 kvällstid.

                    Har några funderingar kring detta:

                    Proben kan sjunga på sista versen. Borde dock ha sex månader kvar i sig innan den kastar in handduken. Jag kalibrerar den minst en ggr per månad men den hängde ovanför vattenytan vid ett tillfälle i samband med ett vattenbyte, har inte litat på den hundra sedan dess.

                    Gödningen jag tillför karet räcker inte längre tid varpå växterna inte konsumerar som de tidigare gjort vilket ger effekten att PH värdet fortsätter sjunka något även efter det att kontrollern strypt CO2 flödet.

                    Tänkbart är ju att proben faktiskt visar fel värde varpå för lite CO2 ges vilket kan vara det jag ser konsekvensen av. Detta är ju relativt enkelt att kontrollera med ett PH test så det får bli en av dagens aktiviteter (inväntar att ljuset skall tändas). Kommer då även att byta vätska i dropcheckern.

                    Funderingar och analys fortgår
                    Proud member of Aquascapers of Sweden

                    Kommentar

                    • Tommy Vestlie
                      • August 2014
                      • 2097

                      Spännande att lära känna fjärilarnas beteendecykler.

                      Från att ha umgåtts mer eller mindre endast med ens partner bevakandes en grop inne i det höga gräset så är man åter en grupp som syns betydligt mer i karet. Visst håller man sig fortsatt närmast sin respektive men att umgås med de övriga är helt OK det med.
                      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1707.jpg
Visningar: 1
Storlek: 143,9 KB
ID: 2165407
                      Proud member of Aquascapers of Sweden

                      Kommentar

                      • woodlund
                        • December 2011
                        • 666

                        Hur många fjärilar var det du hade i ditt akvarium, var det 6st ?
                        Anledningen till frågan är att jag efter nyåret tänkte plocka ur tetrorna ur 450 liters karet där de vildfångade går och ersätta med fjärilar
                        1900Liter Diskusvatten


                        Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                        Kommentar

                        • Tommy Vestlie
                          • August 2014
                          • 2097

                          Ursprungligen postat av woodlund
                          Hur många fjärilar var det du hade i ditt akvarium, var det 6st ?
                          Anledningen till frågan är att jag efter nyåret tänkte plocka ur tetrorna ur 450 liters karet där de vildfångade går och ersätta med fjärilar
                          Jag har 4 par i karet vilket troligen är både ett och två par för mycket om man ser till antal individer kontra storlek på kar men valde detta antal efter att ha läst på om deras beteenden etc. Då kändes det helt enkelt som att 8 individer kommer ha betydligt större möjligheter att trivas i mitt kar än vad tex fyra skulle ha. Med anledning av vad jag läste så ville jag heller ej starta och testa med ett mindre antal eftersom ett påbörjat negativt beteende kan vara väldigt svårt att bryta.

                          Än så länge så har det visat sig vara ett klokt beslut då fiskarna verkar trivas utmärkt. Jag tror även att karets inredning har varit gynnsamma för fjärilarna eftersom alla verkar ha hittat sin plats där de kan få domdera lite som dem själva vill. Att gräva gripar i det höga gräset är en riktig favorit sysselsättning

                          En stor inspiration och kunskapsförmedlare när det gäller fjärilarnas beteende var även denna gång Herr Bryzel som precis i samband med att jag funderade på att införskaffa mina (eller om jag redan hade gjort det) skrev ett antal långa inlägg i en annan tråd. Om du är intresserad så skall jag se om jag kan leta reda på dem?

                          Oavsett vad; Att byta ut tetrorna mot fjärilars är INTE något jag ångrar, karet fick en helt annan karaktär, blev helt enkelt kanon.
                          Proud member of Aquascapers of Sweden

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            Tar kurvan med en sladd för att kicka igång ett vattenbyte. Lägger man nyårsafton på en onsdag så får man faktiskt acceptera att akvarievård får prio före matlagning, onsdagar och söndagar är faktiskt vattenbytesdagar i först hand

                            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1692.jpg
Visningar: 1
Storlek: 108,7 KB
ID: 2165409
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Jag vilade mig lite från matlagning och piffining av yttre mig själv till att göra vattenbyte, då blir det lugt och stilla en stund
                              Senast redigerad av PiaJo; 31 December 2014, 16:44.
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Tommy Vestlie
                                • August 2014
                                • 2097

                                Sådär då var årets sista akvarieskötsel genomförd och det är dags för undertecknad att förpassa sig själv till köket för att där utöva den ädla konsten matlagning. En konst som nästan, men givetvis inte fullt ut, kan mäta sig med den nobla konsten akvaristik.

                                Kvällens sällskap i köket har landat i var sina två baljor på fot och väntar nu på att avnjutas.

                                Dock innan denna ansvarsfulla uppgift påbörjas så är det onekligen på sin plats att även jag önskar eder alla ett gott nytt år men dessförinnan så bör det repeteras det jag sagt och skrivet ett antal gånger under dagen (och även tidigare) i ett antal trådar här på Zoopet. Det tål nämligen att repeteras ofantligt antal gånger:

                                Ett stort tack till såväl grundare, underhållare som deltagare i detta forum. Ni har alla verkligen varit till stor hjälp under året som gått, året då jag tog till mods och faktiskt startade upp mitt diskuskar. Tack för all kunskap ni förmedlat, all stöttning, peppning och ibland tillrättavisning ni gett. Tack för att ni stått ut med alla mina konstiga frågor, funderingar och knepiga inlägg.

                                Stort tack och ett Gott Nytt år!

                                PS man behöver inte skämmas om man väljer att titta in här lite då och då även om det nu råkar vara nyårsafton

                                Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1712.jpg
Visningar: 1
Storlek: 121,0 KB
ID: 2165410
                                Proud member of Aquascapers of Sweden

                                Kommentar

                                Arbetssätt...