Projekt DIY droppfilter ovanpå akvariumet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    Nu fick jag lite fart, fick ner det till halva storleken jag först tänkte. Har kryssat locket för genomförning av slangen dit. Det rinner igenom bra med kranen på hygglig fart snart dags att dra igång...

    det vart ju helkonstigt med tapatalk som skickade ej klara inslag.. å glömde bilderna...
    Senast redigerad av tanteva; 03 October 2016, 17:57.

    Kommentar

    • tanteva
      • September 2015
      • 1399



      Skickat från min LG-H440n via Tapatalk

      Kommentar

      • tanteva
        • September 2015
        • 1399




        Fick joxa lite så att lille guramipöjken har sin hörna, nu så får bägge filter gå ett tag

        Skickat från min LG-H440n via Tapatalk

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13131

          Ja sådär ja nu har du ditt lilla droppfilter på plats Jag vet inte hur mycket du bryr dig men man kan ju dölja det lite om man ställer det bakom lysrampen och sen sätter en böj över kanten på filtret så slangen kan gå rakt ner i akvariet... Ja nu är det bara att cycla in det nån månad
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • tanteva
            • September 2015
            • 1399

            ja det var första tanken... MEN.. där bakom håller lilla guramipöjken till... den andra jag hade har fått flytta in igen =) å han bygger sitt bo där. Därför står det i framkant, jag är inte så kinkig så länge fiskarna har det bra =)
            Jag har satt lilla pumpen uppå ner med ha ha , skulle helst vilja haft grå slang med, jag tror jag måste ha en spridar skiva till vadden med så det sprider sig, men å andra sidan så sprider det sig från makaronerna. Jag funderar lite på det där med syretillförsel med. Den skapar inte så mycket rörelse på vattnet, men öppnar jag upp locket lite så kommer det ju alltid vara syrerikt vatten som kommer i karet.... räcker det tros...

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13131

              Litet klipp på hur osynligt man kan göra ett luftdrivet filter samt hur du kan göra en skitbra akvarieanpassad termometer. https://www.youtube.com/watch?v=cfCYCU3P2lk
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Rufus
                • January 2005
                • 866

                Tack för tipsen!
                // Annicka

                Kommentar

                • flygrc
                  • June 2006
                  • 2755

                  Den här tråden inspirerade mig att också göra ett filter uppe på karet.
                  Jag tog en ca metern lång blomlåda och har fyllt med filtermatta och vadd som utloppet från ena ytterfiltret som matar med vatten via strilrör.
                  https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                  Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13131

                    Ja nu har jag kört luftfilter ett litet tag och det fungerade jättebra men som alltid blir jag uttråkad och vill testa nya saker och nu blev det en nygammal variant.... yes ett droppfilter men lite annorlunda mot sist! Kan vara lite meck att få till en bra återgång av det filtrerade vattnet och har ju tidigare kört med en genomföring i botten. Men den måste anpassas till pumpkapaciteten så den hinner svälja allt vatten och det kan också gurgla en del om den ligger under vattenytan och plaskar om den är ovan vattenyten... Mitt akvarium är ganska grunt och sanden virlade upp nå ofanligt och blev en stor krater. Men då kom jag på att jag kan borra en massa små hål i i stället så att vattnet fördelas över vattenytan och därmed inget hårt tryck på vattet och det blev en riktig fullträff till mitt akvarium! Kan säga att det plaskar eller bubblar inte ett dugg!

                    Jag fyllde hela filtret med alla spillbitar jag hade av gammal filtermatta och sen dropplattan uppepå med filtervadd och lyckades hitta en sketabra pump i gömmorna, kan säga att pumpar verkar inte må bra av att ligga och skrota för en startade inte alls och två hade impellern delat på sig så magneten inte fick med sig rotorbladen...

                    Jag tror man får en ganska klar bild av hur jag knåpat ihop det annars är det bara att fråga
                    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
                    Senast redigerad av åheim; 12 January 2017, 20:57.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • flygrc
                      • June 2006
                      • 2755

                      Extra bra lösning för tex Apistogramma som inte vill ha strömt.
                      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13131

                        Ursprungligen postat av flygrc
                        Extra bra lösning för tex Apistogramma som inte vill ha strömt.
                        Ja helt perfekt Men kommer man på att man vill köra tex malawi så är det bara att sätta i en streampump...

                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Rufus
                          • January 2005
                          • 866

                          Nå'n gång så..i ett mindre kar med växter som döljer, är så sugen på ett litet helglaskar. Men inte i vår för nu måste jag sätta chilin och senare annat kul
                          // Annicka

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13131

                            Nu har jag faktiskt tillverkat ett nytt droppfilter men efter exakt samma princip! Var på ikea och hittade lämpliga plastlådor (samla), en djup och en grund som man kunde stapla på varann så den grunda blev ju helt perfekt som dropp platta. Den jag har sen tidigare har lite för stora hål så jag var tvungen att ha en väldigt kraftig pump för att få ett jämnt droppflöde.
                            Den nya borrade jag massor av 1,5mm hål så det rinner jämt över hela den stora dropp plattan trots att pumpen bara ger 600L/t!
                            Borrade en rad med "emergency exit" hål bara som en säkerhet om dropp plattan skulle sätta igen (kommer ALDRIG hända men jag blir lugnare)


                            Kolla in det!
                            Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • tanteva
                              • September 2015
                              • 1399

                              jag har en ny pump nu , starkare än den jag hade innan och med bättre insug, sådant jag kan sätta grovfiltermatta över själva rastret eller vad det heter. Det var dock lite svårigheter få upp öppningen till att kunna trä filtret över rastret eller vad det nu heter. Jag är tillbaka till det ovanpå.. ett ytterfilter som står ovan, men som funkar hur bra som hellst till mina 114 liter . Dock vart utrinnet lite för starkt nu så jag försöker komma på en lösning att få det att strila mer med det jag har. Jag hade ju kunnat göra som du gjort öppna för stril i botten. Men borde ha några andra baljor helst svart på det som syns... framtiden får visa hur det blir =)

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13131

                                Har kollat hur mycket filtermaterial jag har i droppfiltret och det är 10L filtermattekuber, 2L biobollar och 2L biokeramisk media! 14L filtermaterial med droppande vatten över och det kan man ju typ driva ett 3000L med rockor
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...