Projekt DIY droppfilter ovanpå akvariumet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    seran funkar bra , men kan vara en anings för kraftig för det jag tänkt mig. Jösses vad det är fart på bubblorna. Ska nog göra en kort film på bara bubblorna =)

    Kommentar

    • tanteva
      • September 2015
      • 1399

      Nu är den kopplad så här och bara för bubblor ... Tänkte haft bara bubblor ur nya skallen, men den lyfte ha ha så det bart inte nå bra. Kanske skulle jag ta en liten petflaska å vända upp å ner på ben med makaroner i

      Skickat från min LG-H440n via Tapatalk

      Kommentar

      • tanteva
        • September 2015
        • 1399

        video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          tror något med filtreringen sedan jag gått över på makaroner i det hangon filtret gör att mina växter inte växer alls like fort längre. Det som funkar mest är ju crypton och valle gräset... Resten verkar inte lika glatt längre till å med mossan verkar bli ledsen. Funderar på om man filtrerar bort lite sånt som växterna vill ha för man har sådant bio filter ist för skum. MEn å andra sidan är ju din jätte anubis hur fin som helst. Ser ju nästan ut som en kaffeplanta =D Kanske är det min sand...

          Ger du växterna näring ? i så fall vad ?

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13131

            Syrestenen som flyter upp kan du lösa med en sten som du lägger på slangen eller över syrestenen om du vill ha större bubblor, finns också små sugkoppar att sätta fast slangen med.
            Jag tror absolut inte filtermaterialet spelar nån roll för växterna, förövrigt växter mina mossor och alla andra växter mycket bra och jag tillsätter ingenting, all näring får dem från fiskmaten och fiskens avfall
            I dina mindre akvarier så behöver du ju filtrering och inte bara en syresten och då är ju en liten flaska typ plattare som en schampoflaska (petflaska är lite stor runt om så att säga och tr plats) med trevlig färg, typ svart fylld med biomakaroner eller eheim substrat pro och lite filtervadd högst upp en bra lösning för den tar inte just nån plats i karet.

            Du vet att om luftpumpen sitter ovanför akvariets vattennivå (såg att din satt på väggen) så behöver du inte backventilen.
            Senast redigerad av åheim; 25 September 2016, 15:07.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • tanteva
              • September 2015
              • 1399

              Backventilen sitter som säkerhet ändå =d den skulle sitta ovan sas det i instruktionen =D Nästan för bra kräm i den men å andra sidan tänker jag ju ha större om nåra år så det blir nog bra.

              Aha du tänker så att det är så litet , jag tänkte dock en 0,5 liters pet. Skall se vad jag kan rota fram, svart hade ju vart att föredra =) kanske inte ens blir nå dropp filter ha ha .

              Den pumpen jag köpte för det tänket, var ju inte genomtänkt då den inte har ett rör för insug utan ett raster på en kortsidan. Smartare med en pump som haft som runda hål för bägge ändar.

              Men det är kul å klura lite =D

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13131

                Ursprungligen postat av tanteva
                Backventilen sitter som säkerhet ändå =d den skulle sitta ovan sas det i instruktionen =D Nästan för bra kräm i den men å andra sidan tänker jag ju ha större om nåra år så det blir nog bra.
                Du skulle väl driva flera akvarier med luftpumpen? Då behövs det kräm i pumpen...

                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • tanteva
                  • September 2015
                  • 1399

                  ja bara det =D nu har jag ju förbrett för kommande lekar med kar .. skall bara fixa platsen åt dom =)

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13131

                    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

                    Jag har kopplat in den nya grenkopplingen i metall och den är mycket bättre! https://www.google.se/search?q=Visa+...E_RcJ8I1xaM%3A
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • tanteva
                      • September 2015
                      • 1399

                      ser bra ut det där , bra med den sladd grejen bra tips =D Jag har kommit på mitt dropp filter är ju för stort för mitt kar , eller onödigt stort. MEn jag fick ju med halva storleken med så jag kan byta till dem =D
                      Eftersom jag bara skall ha typ 2 lager med ena skum å andra makaroner så räcker materialet jag har så jag slipper hämta nytt . Troligen får jag såga av genomförningren, för det rinner väl inget ut om den är i vattnet, det tar ju liksom lite stopp. Men det är ju bra om den är nära ytan. så det plingar en å annan luma idag he he

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13131

                        Om filtret står ovanför karet så spelar det ingen roll om genomföringen går ända ner till botten om det är så, vattnet i filtret kommer tömmas ner i akvariet...
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • tanteva
                          • September 2015
                          • 1399

                          du menar farten blir nog att *rinna* trots motståndet, ja klart det är ju inget vakum bakom det är ju öppet....nu känner jag mig så där blond igen ha ha ha

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13131

                            Gjorde just en liten energikoll på min akvarier nu när jag gått över till Led och luftpumpar!

                            150L
                            aquael oxypro 2w
                            eheim 200 3,5w
                            Led lampa 11w
                            Tot: 16,5w

                            170L
                            Eheim 100 3,5w
                            led-ramp 20w (kör den på 50% = 10w)
                            Tot: 23,5w (Tot: 13,5w)

                            2 akvarier och en total förbrukning av 30w... Det är väl riktigt ekonomiskt !
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • tanteva
                              • September 2015
                              • 1399

                              ...

                              Kommentar

                              • tanteva
                                • September 2015
                                • 1399

                                Nu fick jag lite

                                Skickat från min LG-H440n via Tapatalk

                                Kommentar

                                Arbetssätt...