Nåt nytt i köket

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Knax
    • November 2012
    • 1148

    Nåt nytt i köket

    Jahopp. Tråkigt höstväder, vad kan man göra..? Vända blicken inåt och försöka tackla de problem som finns i husdjurens värld, kanske...

    Vårt trivsamma köksakvarium (54-liters, 60×30×30) har förfallit under lång tid. Trots försök med mörkläggning och justering av PMDD-doseringen har de svarta tofsalgerna tagit över totalt. De växer på allt och tar livet av alla andra växter. När sedan cyanon började krypa in i karet i somras kändes det som färdigt. Nu gör jag om hela midevitten. Men jag sansade mig. Till nu.

    Problemet:
    Klicka på bilden för större version

Namn: 54_liter_igenväxt.jpg
Visningar: 2
Storlek: 124,1 KB
ID: 2184393 Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1383569257006.jpg
Visningar: 2
Storlek: 111,0 KB
ID: 2184386

    Vad jag under helgen skrapat ihop:

    Filter, litet ytterfilter från Fluval
    Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1383569403068.jpg
Visningar: 2
Storlek: 140,6 KB
ID: 2184387

    Fin blästersand
    Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1383569440638.jpg
Visningar: 2
Storlek: 81,4 KB
ID: 2184388

    Back to nature, Basalt/Gneiss, 2 moduler 60B och 60C
    Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1383569507044.jpg
Visningar: 2
Storlek: 283,1 KB
ID: 2184389

    Rot #1, redmoore
    Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1383569559862.jpg
Visningar: 2
Storlek: 82,1 KB
ID: 2184390 Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1383569585117.jpg
Visningar: 2
Storlek: 80,1 KB
ID: 2184391

    Rot #2, vet ej vad den kallas
    Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1383569619302.jpg
Visningar: 2
Storlek: 127,1 KB
ID: 2184392

    Tänkte plantera lite Anubias och Cryptocoryne kring detta och kanske någon snygg mossa på rötterna. Lite eklöv för stämningens skull.

    I karet ska gå ett Apistogramma viejita II-par och förhoppningsvis några Corydoras panda + lämplig "störfisk". Men vilken?

    Sedan funderar jag på filtreringen... Jag ville ha ett ytterfilter för att få bort det fula Eheim-innerfiltret, men lösningen med ett pumphuvud (har ett lämpligt liggande) och filter bakom 60C-modulen som bl.a. beskrivs på BTNs hemsida lockar samtidigt. Jag har åtminstone tänkt gömma doppvärmare och insug till filtret bakom den modulen, men vet inte hur jag ska hindra fisk (speciellt ev yngel) från att ta sig in där om jag kör med ytterfilter istället för filtervadd och pumphuvud.

    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
    Senast redigerad av Knax; 04 November 2013, 14:00. Anledning: Layout
    // Mats, a.k.a. Knax



    "All's well that ends." - Unknown
  • Knax
    • November 2012
    • 1148

    #2
    Om jag konkretiserar lite då: Hur ska jag gå tillväga för att bygga som i http://backtonature.se/sv/tips-tricks/slimline-filter/ men med insuget till ett ytterfilter bakom den "vänstra" delen? Hur spärrar jag ingången (där de sätter filtervadden på bilderna) för nyfikna fiskar? Jag tänkte sätta någon form av plastnät, insektsnät eller så... Är det en bra idé, eller vittrar sådant i vatten med tiden? Jag vill ju hålla ute blästersanden och större skräp, men ändå suga in smått skräp i filtret, menar jag.
    // Mats, a.k.a. Knax



    "All's well that ends." - Unknown

    Kommentar

    • Jesper Broman
      • November 2012
      • 3445

      #3
      Gör exakt som i länken och ha insuget bakom och utblåset i filtermattan, samma som utblåset på bilderna.
      Sen har du ett filter som du aldrig behöver rengöra

      Kommentar

      • Knax
        • November 2012
        • 1148

        #4
        Sv: Nåt nytt i köket

        Ursprungligen postat av Jesper Broman
        Gör exakt som i länken och ha insuget bakom och utblåset i filtermattan, samma som utblåset på bilderna.
        Sen har du ett filter som du aldrig behöver rengöra
        Tänkte lite på den varianten, men jag blev lite orolig att böset fastnar i filtermattan och att jag då har samma meck med rengöring som nu, när jag har innerfilter. Idén med ett ytterfilter var ju att få enklare underhåll (och mer plats i akvariet). Men du kanske har rätt i att det blir nästan underhållsfritt, om man nu är duktig med slamsugning i karet vid de veckovisa vattenbytena. Ju fler filter, desto bättre, n'est-ce pas?
        // Mats, a.k.a. Knax



        "All's well that ends." - Unknown

        Kommentar

        • Jesper Broman
          • November 2012
          • 3445

          #5
          Sv: Nåt nytt i köket

          Tar du bara en grov filtermatta så tror jag att det går bra.
          Eftersom det är så stor yta på filtermattan så borde det inte heller va några problem om det fastnar en del lite större skräbitar som växtdelar tex.
          Då gör du ju bara som du skrev, suger upp det med slangen vid vattenbyte

          Kommentar

          • Knax
            • November 2012
            • 1148

            #6
            Ursprungligen postat av Jesper Broman
            Tar du bara en grov filtermatta så tror jag att det går bra.
            Eftersom det är så stor yta på filtermattan så borde det inte heller va några problem om det fastnar en del lite större skräbitar som växtdelar tex.
            Då gör du ju bara som du skrev, suger upp det med slangen vid vattenbyte
            Sant. Ska försöka skaffa grov matta då. Större skräp fastnar ju utanpå, så där får man ju lätt tag i det.

            En annan sak är ju det här med PH. Läser i artbeskrivningen för Ap. viejita att PH 5.5-6.5 är idealiskt. De går just nu i 7.2 och jag har kört på den gamla goda devisen att ett jämnt och något för högt PH är bättre än ett lagom, men svajigt PH. Jag vet inte om jag klarar att hålla det stabilt, så därför har jag kört med kranvattnets PH. Ska jag börja labba med det? Jag har funderingar på att sätta till CO2 i detta lilla kar också, visst sänker det PH litegrand?
            // Mats, a.k.a. Knax



            "All's well that ends." - Unknown

            Kommentar

            • Jesper Broman
              • November 2012
              • 3445

              #7
              Japp helt rätt, det sänker PH

              Kommentar

              • Jojje_
                • January 2013
                • 335

                #8
                Tänk på att Cryptocoryner kan vara rejält känsliga vid stora vattenändringar..
                Mina Cryptocoryne Parva smälte i princip på hela botten och jag var tvungen att byta ut stora delar, samt andra delar som kom tillbaka av sig självt men efter kanske 2 månader.

                Ett tips är att be akvariebutiken som du köper dessa ifrån, att hälla i lite av deras vatten sen när du kommer hem så gör du som med fiskar/räkor, dvs för över lite eget vatten, dock mkt mkt segare, kanske över 1-2 dagar så att Cryptocorynerna blir "vana" vid vattenvärdena.

                Om du annars tänkt köra bottentäckare så kan jag av egen erfarenhet tipsa dig om Marsilea Hirsuta. Jättefin som bottentäckare och extremt mkt mer tålig än samtliga Cryptocoryner.
                Fluval Edge 46L
                Projekt - Ciklidhörna

                Kommentar

                • Knax
                  • November 2012
                  • 1148

                  #9
                  Sv: Nåt nytt i köket

                  Ursprungligen postat av Jojje_
                  Tänk på att Cryptocoryner kan vara rejält känsliga vid stora vattenändringar..
                  Mina Cryptocoryne Parva smälte i princip på hela botten och jag var tvungen att byta ut stora delar, samt andra delar som kom tillbaka av sig självt men efter kanske 2 månader.

                  Ett tips är att be akvariebutiken som du köper dessa ifrån, att hälla i lite av deras vatten sen när du kommer hem så gör du som med fiskar/räkor, dvs för över lite eget vatten, dock mkt mkt segare, kanske över 1-2 dagar så att Cryptocorynerna blir "vana" vid vattenvärdena.

                  Om du annars tänkt köra bottentäckare så kan jag av egen erfarenhet tipsa dig om Marsilea Hirsuta. Jättefin som bottentäckare och extremt mkt mer tålig än samtliga Cryptocoryner.
                  Koppa in växter är ju ingen dum idé. Jag har ju hört att Cryptocoryner "smälter" när man flyttar dem, men att de sedan repar sig och tänkt att det nog är något man får leva med. Ditt tips är ju inte alls dumt. Nästa gång, så...

                  Jag är inte säker på att jag vill ha bottentäckare, men vill gärna veta mer. Det är väldigt snyggt med aquascapes med småbladiga bottentäckare...
                  Minskar behovet av slamsugning om man har växter som täcker bottnen? Kommer pansarmalar att trivas trots att det inte finns så mycket grus "i dagen"?
                  // Mats, a.k.a. Knax



                  "All's well that ends." - Unknown

                  Kommentar

                  • Jesper Broman
                    • November 2012
                    • 3445

                    #10
                    Kolla min tråd så får ni se vad som händer när man har ett 660lfullproppat med storvuxna crypto, och alla smälter bort
                    Jag hade lite att göra det dygnet haha

                    Kommentar

                    • Knax
                      • November 2012
                      • 1148

                      #11
                      Sv: Nåt nytt i köket

                      Ursprungligen postat av Jesper Broman
                      Kolla min tråd så får ni se vad som händer när man har ett 660lfullproppat med storvuxna crypto, och alla smälter bort
                      Jag hade lite att göra det dygnet haha
                      Shit... Nu vill jag inte ha dem längre! :P
                      // Mats, a.k.a. Knax



                      "All's well that ends." - Unknown

                      Kommentar

                      • Jesper Broman
                        • November 2012
                        • 3445

                        #12
                        Det ville inte jag heller efter det, men dom är ju så fina växter så bli inte förvånade om mitt akvarie är fullt av dom snart igen

                        Kommentar

                        • Jojje_
                          • January 2013
                          • 335

                          #13
                          Kolla min signatur på hur det dock kan se ut när det är FINT =D
                          Fluval Edge 46L
                          Projekt - Ciklidhörna

                          Kommentar

                          • Knax
                            • November 2012
                            • 1148

                            #14
                            Grymmesnyggt. Fluval Edge kanske kan vara något för lilltjejen, som äntligen börjar be om ett eget akvarium.
                            // Mats, a.k.a. Knax



                            "All's well that ends." - Unknown

                            Kommentar

                            • Jesper Broman
                              • November 2012
                              • 3445

                              #15
                              Sv: Nåt nytt i köket

                              Ursprungligen postat av Knax
                              Grymmesnyggt. Fluval Edge kanske kan vara något för lilltjejen, som äntligen börjar be om ett eget akvarium.
                              Visst är det roligt när barnen börjar visa intresse
                              En av mina tre söner har sen ett tag tillbaka ett litet aquaterrarium med ett litet vattenfall som vi byggde tillsammans.
                              Där bor det två albinoklogrodor som han tar väl hand om fortfarande.
                              Och igårkväll när jag skulle se på tv så satt jag istället och lyssnade på två kväkande grodor

                              Sorry för att det blev lite OT

                              Kommentar

                              Arbetssätt...