Planer på ett strömakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roosterboy
    • September 2010
    • 1094

    Planer på ett strömakvarium

    Efter ett långt år av om och men angående den alltid lika uppenbara verkligheten om platsbrist så kommer jag på fredag att inhandla akvarium nr.5! Efter 222-liter slöjstjärt/mal-kar, 200-liter comet och 2x 54 liter sällskap så kommer det jag längtat efter allra mest, nämligen ett strömkar! Det blir ett alukar på 250 liter.
    Invånarna blir till en början endast befintliga invånare från de övriga akvarierna, dock ska någon form av stimfisk till vid ett senare skede.
    De hyresgäster som väntar på inflyttning är:
    2 Acantopsis dialuzona
    4 Crossocheilus latius
    1 Garra cambodgiensis

    Inredningen kommer att bestå av grusblandad blästersand, en hyffsad mängd av de drygt 700 stora stenarna jag har liggandes på hög efter en dammgrävning, mossa, eklöv och 2-3 längsgående och medflytande växter, t.ex. skruvvallisneria.

    De 3 frågor jag ännu inte riktigt har svar på är dels vilka växter som funkar bra med bra blås, vilken stimfisk som skulle kunna funka vid ett senare skede och hur man på bästa sätt får till blåset. Borde man köra med powerheads i plural eller vad funkar bäst?
    All we are, we are.
  • simpson
    • July 2012
    • 666

    #2
    Ursprungligen postat av roosterboy
    Efter ett långt år av om och men angående den alltid lika uppenbara verkligheten om platsbrist så kommer jag på fredag att inhandla akvarium nr.5! Efter 222-liter slöjstjärt/mal-kar, 200-liter comet och 2x 54 liter sällskap så kommer det jag längtat efter allra mest, nämligen ett strömkar! Det blir ett alukar på 250 liter.
    Invånarna blir till en början endast befintliga invånare från de övriga akvarierna, dock ska någon form av stimfisk till vid ett senare skede.
    De hyresgäster som väntar på inflyttning är:
    2 Acantopsis dialuzona
    4 Crossocheilus latius
    1 Garra cambodgiensis

    Inredningen kommer att bestå av grusblandad blästersand, en hyffsad mängd av de drygt 700 stora stenarna jag har liggandes på hög efter en dammgrävning, mossa, eklöv och 2-3 längsgående och medflytande växter, t.ex. skruvvallisneria.

    De 3 frågor jag ännu inte riktigt har svar på är dels vilka växter som funkar bra med bra blås, vilken stimfisk som skulle kunna funka vid ett senare skede och hur man på bästa sätt får till blåset. Borde man köra med powerheads i plural eller vad funkar bäst?
    Inga direkta svar, mer lite funderingar.

    Borde inte alla växter fungera i ett strömkar, växterna brukar väl i en ström växa i 'bakvattnet' där det är relativt lugnt? De växer inte på en ovansidan av en sten där allt vatten strömmar.

    Ska du få till någon vettig riktig ström tror jag du får gå upp på 'riktiga' pumpar för att få tillräckligt flöde. Akvariegrejor är nog leksaker i sammantaget.

    Kommentar

    • Joakim Lundgren
      • August 2006
      • 631

      #3
      Kul projekt som jag själv har spånat en hel del kring men med kongo-tema. Här är en länk till en användbar artikel. http://www.loaches.com/articles/wate...loach-aquarium
      AKA: Lizardking

      Kommentar

      • roosterboy
        • September 2010
        • 1094

        #4
        Ursprungligen postat av Joakim Lundgren
        Kul projekt som jag själv har spånat en hel del kring men med kongo-tema. Här är en länk till en användbar artikel. http://www.loaches.com/articles/wate...loach-aquarium
        Den var ju riktigt intressant, såpass intressant att jag redan inhandlat och börjat passa ihop allting! :>
        All we are, we are.

        Kommentar

        • Wilhelm
          • October 2002
          • 604

          #5
          Här finns en artikel som jag skrivit när jag gjorde mitt strömkakvarium!
          Wilhelm
          Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
          www.ciklid.org www.aquafish.info

          Kommentar

          • roosterboy
            • September 2010
            • 1094

            #6
            Ursprungligen postat av Wilhelm
            Här finns en artikel som jag skrivit när jag gjorde mitt strömkakvarium!
            http://www.ciklider.se/artiklar/wl_stromvatten.shtml
            Jaså är det din skapelse? Jag har sett den otaliga gånger och är helt förälskad! När jag har bättre finanser och en ny lägenhet så blir det nästan helt säkert ett försök att kopiera dig! Så förbaskat snyggt att det inte finns ord! Men nu får det bli något simplare...
            All we are, we are.

            Kommentar

            • stefanr72
              • November 2010
              • 1027

              #7
              Ursprungligen postat av Wilhelm
              Här finns en artikel som jag skrivit när jag gjorde mitt strömkakvarium!
              http://www.ciklider.se/artiklar/wl_stromvatten.shtml
              När får vi se en ny film på detta underbara kar?

              Kommentar

              • Wilhelm
                • October 2002
                • 604

                #8
                När får vi se en ny film på detta underbara kar?
                Om någon/några månader, då mina botior har flyttat in i det karet.
                Wilhelm
                Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
                www.ciklid.org www.aquafish.info

                Kommentar

                • roosterboy
                  • September 2010
                  • 1094

                  #9
                  Bra akvarierengöring sökes!
                  Har fått hem karet nu, men det är helt igenkalkat, de översta 15cm är helt igentjockat med intorkad algmat och en hel kortsida är fullständigt täckt med stenhårt torkade alger.

                  SÅ om någon vet ett bra, skonsamt medel som jag kan använda för at skrubba ut det ordentligt innan jag gör iordning det så tar jag tacksamt emot era råd!
                  All we are, we are.

                  Kommentar

                  • Robert Kane
                    • December 2012
                    • 52

                    #10
                    klorin funkar bra men man måste se till o skölja karet rikligt efteråt! vill man inte det så borde man väll kunna skrapa bort det mesta med ett rakblad

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Ang. strömfisk: jag vet inte om du tänkt dig nåt visst område i Asien, men vad gäller stimfisk är en personlig favorit är Danio dangila, som jag anser borde heta öringdanio på svenska: den påminner lite om en öring och lever i samma typ av miljö. En liknande men något mindre och färgstarkare art är Danio meghalayensis. Bägge kan nog vara lite knepiga att hitta i handeln.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • HWH
                        • March 2013
                        • 2310

                        #12
                        Ursprungligen postat av roosterboy
                        Bra akvarierengöring sökes!
                        Har fått hem karet nu, men det är helt igenkalkat, de översta 15cm är helt igentjockat med intorkad algmat och en hel kortsida är fullständigt täckt med stenhårt torkade alger.

                        SÅ om någon vet ett bra, skonsamt medel som jag kan använda för at skrubba ut det ordentligt innan jag gör iordning det så tar jag tacksamt emot era råd!
                        SALT! Vanligt salt är grymt och helt ofarligt. Man fuktar saltet lätt och gnuggar med en trasa. Blir som en kombination av rengöring- och slipmedel
                        /Helena,
                        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                        Kommentar

                        • simpson
                          • July 2012
                          • 666

                          #13
                          Ursprungligen postat av HWH
                          SALT! Vanligt salt är grymt och helt ofarligt. Man fuktar saltet lätt och gnuggar med en trasa. Blir som en kombination av rengöring- och slipmedel
                          citron är nog inte heller dumt, skär en citron i två halvor, strö lite salt på ena halvan och använd som en tvättsvamp.

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            Kalklösningsmedel för kaffebryggare. Awesome
                            Finns på ÖoB. Häll i ett par flaskor o fyll karet. Låt stå ett dygn eller två. Putsa bort o Töm. Helt rent.

                            Sent from my C6903 using Tapatalk

                            Kommentar

                            Arbetssätt...