Räkakvarium 2x43 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oelendra
    • October 2012
    • 72

    Räkakvarium 2x43 liter

    Sååå... Efter att jag blev tvungen att göra mig av med mina amanoräkor pga fisksjukdom och räkdödande medicinering, så saknar jag räkorna något väldeliga. Därför har jag köpt mig två 43-liters Pacific-akvarium för räkodling. Ett för urvalsodling, och ett för de bortsorterade. Det blir någon sorts tigerräka i karen, och möjligen amanos.

    Räkor:
    Någon sorts tigerräka, det lutar åt blått.
    Kanske några amanoräkor.

    Växter:
    • Anubias av något slag. Vill väldigt gärna ha Anubias barteri "Angustifolia", men verkar svår att hitta, har sett den på Extraplant... Överväger den ändå. Vill väldigt gärna ha Anubias barteri var. nana 'Gold' också, för en ljusare men tålig accent i karen. 'Coffeefolia' är också snygg.
    • Hornsäv att starta upp karen med först och som den finbladiga växten i karen.
    • Mossor. Gärna några olika sorter. Ska fixa mossvägg i bägge karen, om jag hittar allt material jag behöver.
    • Frog bit. Gärna i mängder.
    • Några andra tåliga och ej ljuskrävande växter som jag ej beslutat mig om än.


    Hade velat försöka med vattenspikblad också, gillar deras utseende, men mina amanoräkor tyckte de smakade jättegott, så hoppar dem... De är inte lika snygga halvätna liksom.

    Teknik:
    • Glödlampsramper, med lågenergilampor med högt Kelvin/dagsljus.
    • Aquael Fan mini-filter med Sera billi-filter"filter". Dock fick jag hem fel varor från Pwss igår, trots att jag två gånger specificerade exakt vad jag skulle ha... Fick hela billi-filtret, trots att jag skulle ha refill-filter, trots att jag underströk art. nr. noggrant. Det blir att skicka tillbaka och hoppas att de skickar rätt sen.
    • Ingen doppvärmare, utan de får gå i rumstemperatur.


    Eftersom jag haft camallanus i mitt fiskakvarium, så kommer jag varken ta vatten eller inredning från det karet, för att vara helt säker på att ingen smitta förs vidare till eventuella räkköpare. Vet inte om räkor kan sprida parasiten, men dumt att ta risken om jag vill sälja räkor.

    Detta gör ju också att jag inte kan ta fiskar från det karet för att köra in de nya. Så därför får jag köpa några nya för detta ändamål(så trevligt ). Och eftersom jag inte kommer använda doppvärmare, så bör ju fiskarna tåla kallare vatten. Vilken tur att en av mina favoritfiskar(som jag ej haft, men gillar skarpt ändå) råkar trivas i kallare vatten! Och är så små att de utan problem kan gå kvar i mina små akvarium. Och är resonabelt billig också, verkar det som, om jag får tag i den(finns iaf på Fisklistan, hos Imazo). Jag talar om dvärgkardinalfisken.
    Kommer köra in karen med fyra-fem i varje, tror jag, och efter ca en månad flytta över alla i ett kar, det där de bortsorterade räkorna kommer gå. Där gör det inget om fiskarna skulle käka några småräkor. Vore snarare välkommet. Efter det kommer jag köpa räkorna.
    Har ett tag velat byta ut mina nuvarande fiskar mot dvärgkardinaler, men pga sjukdom så vill ju inga affärer ta tillbaka mina fiskar, och jag vill inte avliva dem bara för att jag vill ha en annan fiskart... Så jag slår två flugor i en smäll med detta upplägg.

    Hmm, detta är allt jag kommer på för tillfället. Har jag missat något, i min planering? Några stora fel som sticker er i ögonen? Jag är fortfarande nybörjare, så alla tips/råd/personliga åsikter uppskattas.
Arbetssätt...