20 liter räkor i köket!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Palmberg
    • May 2010
    • 164

    20 liter räkor i köket!

    Nu har det äntligen blivit dags för ett till akvarium! Ett litet sådant. Ett Aquael 20-liters Shrimpset för att vara mer precis. Detta är tänkt att stå i köket och inhysa räkor! Jag skall såga till en ekskiva till ett mörkt och tråkigt hörn i köket där det lilla karet förhoppningsvis kommer lysa upp fint!

    För någon vecka sedan inhandlade jag bottensubstrat till karet. Det blev 5 liter Ebi Gold Shrimp Soil.

    Idag inhandlade jag själva akvariet, en BTN Slimeline-bakgrund samt lite sten.

    Har inte så mycket att tillföra för tillfället, just nu sitter jag bara och väntar på att silikonet ska härda så jag kan ha i soil´en och testa lite olika layouter med stenarna!

    Sitter och klurar på om jag ska ha Körsbärsräkor eller Crystal Red... Svårt val! Jag är ju nybörjare, men är lite sugen på att gå direkt på Crystal Red ändå ... Tips och råd mottages tacksamt!

    Slänger in lite bilder som kanske inte är så intressanta, men blir lite av en dokumentation över projektet

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0458.jpg
Visningar: 1
Storlek: 102,1 KB
ID: 2184050

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0459.jpg
Visningar: 1
Storlek: 133,4 KB
ID: 2184051

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0461.jpg
Visningar: 1
Storlek: 156,6 KB
ID: 2184052

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0462.jpg
Visningar: 1
Storlek: 140,4 KB
ID: 2184053
    Ha det! /Henke
    Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor
  • KristianE
    • April 2012
    • 1443

    #2
    Jag har crystalred, är det dom du vill ha så kör på dom. Jag hade aldrig haft räkor förut och slängde ner dom i burken med lite växter å rötter sen började dom föröka sig. Gjorde inget speciellt utom att byta 10-15% vatten i veckan och göra rent filtret när det började bli dåligt flöde.
    Nu sköter jag dom knappt alls, dom förökar sig inte lika mycket men dom visar inget konstigt beteende.
    //Kristian
    Följ mitt 1440l SA projekt på
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

    Kommentar

    • Palmberg
      • May 2010
      • 164

      #3
      Tack, det var precis det jag ville höra!

      Känns som om jag kör på Körsbär i början så kommer det bli att det blir ett till akvarium till Crystal Red och så kommer det fortsätta för allt nytt man vill prova. Man sitter där med 20 kar och undrar vad f-n det var som hände?!

      Förresten - det dröjer ju ett tag till att det är vatten i räk-karet, är det en bra idé att sätta filtret i mitt nuvarande akvarium och låta det gå och bli nerskitat med lite bakteriekultur?
      Ha det! /Henke
      Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

      Kommentar

      • HWH
        • March 2013
        • 2310

        #4
        Nästan alla mina körsbär har dött, men CR växer och mår bra så jag tror inte de är svårare. Men jag hade en nyköpt fisk som dog och då dog många av räkorna också dagen efter.

        Jag gör typ ingenting. Byter lite vatten typ varje vecka.
        /Helena,
        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

        Kommentar

        • Palmberg
          • May 2010
          • 164

          #5
          Då är det bestämt, Crystal Red it is! Ska bara försöka mig på lite aqua scapeing först samt köra in karet

          Tror ni att jag måste silikona runt bakgrunden och glaset? Vill ju inte att några räkor ska krypa in där och fasta. Bakgrunden ligger hyfsat an mot glaset överallt, någon liten springa finns dock. Å andra sidan så har jag ju förseglat runt hela bakgrunden på baksidan, så små räklingar kommer ju inte in helt bakom bakgrunden.

          Testade silikona i botten (täcks u ändå med soil) med det transparenta silikonet, det kom lite på bakgrunden när jag "smetade ut"silikonet och blir orolig att det ser knäppt och glansigt ut under vattnet.
          Ha det! /Henke
          Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

          Kommentar

          • Palmberg
            • May 2010
            • 164

            #6
            Fortsätter att spamma på, sorry!

            Funderar lite på layouten...

            Har ju länge varit inställd på rötter i räkakvariet, inte minst för invånarnas skull, men börjar fundera i andra banor! Med inspiration från några andra användare på detta forum...

            Funderar på enbart sten, tillsammans med växter som Anubis, samt mossa och lite gräs. Lite eklöv för krabaterna att knapra på.

            Här kommer två grundidéer för utformningen på karet, kom gärna med kommentarer! Hur som haver skall det kompletteras med mer småsten, samt att jag vill ha någon typ av platå i karet.

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0465.jpg
Visningar: 1
Storlek: 155,6 KB
ID: 2147535 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0469.jpg
Visningar: 1
Storlek: 281,5 KB
ID: 2147536
            Ha det! /Henke
            Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              #7
              Ser riktigt fint ut! Skall bli spännande att se det sen när växterna har kommit i
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Palmberg
                • May 2010
                • 164

                #8
                Tack Pia! Längtar tills det finns, åtminstone, vatten och växter i den lilla burken.

                Blev lite fundersam angående att köra igång det nya filtret i mitt gamla kar. Jag göder ju med PMDD där, något som CR-räkor inte alls gillar. Är det risk att det fastnar "icke-bra-ämnen-från-PMDD" (nitrit/nitrat?) i filtret?

                Likaså kanske det är dumt att ta vatten från mitt nuvarande och ha i det nya akvariet? Är det möjligen bättre att ha nytt vatten, bakteriekultur på flaska (har en sen starten av förra akvariet), och låte en 3-4 Galaxy Rasborer pinka in karet?
                Ha det! /Henke
                Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

                Kommentar

                • KristianE
                  • April 2012
                  • 1443

                  #9
                  Jag körde med pmdd i mitt CR kar och det var när dom ynglade av sig som mest. Har för mig att det är nitratet dom är känsligast för så om du ska göda så kan du ta det lite lugnt med kno3.
                  //Kristian
                  Följ mitt 1440l SA projekt på
                  http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                  Kommentar

                  • Palmberg
                    • May 2010
                    • 164

                    #10
                    Nice! Men då borde det ju vara lugnt att låta nya filtret gå i gamla akvariet ett par veckor och insupa allsköns geggamojja och bassilusker?
                    Ha det! /Henke
                    Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

                    Kommentar

                    • Palmberg
                      • May 2010
                      • 164

                      #11
                      Nu händer det lite grejer!

                      Har läst runt lite på nätet och hittade något som kallas för DSM, Dry Start Method (mer info). Väldigt kortfattat: Man startar karet genom att plantera växter i fuktigt bottensubstrat och sedan duscha/spraya karet varje dag så det blir rejält fuktigt och mycket kondens i karet. Detta är tydligen bra för att växterna kan rota sig i lugn och ro.

                      Verkar vara en metod som är synnerligen bra för HC (Hemianthus callitrichoides 'Cuba') - en växt som jag verkligen gillar! I mitt andra akvarium köpte jag denna växt utan att egentligen veta var det var. Den har alltid varit grön och grann, även de ytters få bitarna (okej, den lilla biten ) som är kvar. Mitt största problem var att den inte satt fast i botten ordentligt. Dessutom förstod jag inte riktigt hur jag skulle plantera den, så jag tröck fast den med mycket utav stenullen kvar. Gick efter den här filmen när jag planterade HC´n
                      denna film


                      Överlag så har jag ju, som den totala nybörjaren jag är, inte lyckats så bra med växterna i mitt andra akvarium, men försöker insupa så mycket information som möjligt och ta åt mig av råd. Så vi får väl se hur det kommer att gå denna gång! Kul att testa denna start-metod, hur som haver. Någon förhoppning om en heltäckande matta av HC har jag inte, är på stadiet att jag blir lycklig bara den överlever och rotar sig så att den sitter fast.

                      Här kommer lite bilder kring projektet:

                      Klicka på bilden för större version

Namn: image-1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 159,9 KB
ID: 2147656 Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 133,8 KB
ID: 2147657 Klicka på bilden för större version

Namn: image-2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 111,3 KB
ID: 2147658

                      Så här blev hardscape´en. Blev lite mera sten! Har byggt två platåer, vi får väl se hur bra dessa kommer hålla sen när det blir vatten och lite aktivitet i karet. Det kanske tillkommer en rot av något slag, av varianten Red More. Men då ska det vara en liten rot med lite spret som passar bra in i "landskapet"


                      Klicka på bilden för större version

Namn: image-3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 119,4 KB
ID: 2147659

                      Här hackar jag grönsaker! Jäkla pillande med pincetten. Blev en hel del spill då jag inte fick till snitsen att med att få bort stenullen från rötterna.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: image-6.jpg
Visningar: 1
Storlek: 175,5 KB
ID: 2147660 Klicka på bilden för större version

Namn: image-4.jpg
Visningar: 1
Storlek: 146,9 KB
ID: 2147661

                      Så här blev det! HC längst fram och två Anubias (från mitt andra akvarium) där bak. Får se om Anubias´en gillar denna "terrarie-metod". Hittills är Anubias en av mina favoritväxter eftersom till och med jag lyckas hålla den fin, växande och grann! Hela alltet ska bli intressant att se hur det fortskrider de närmsta 4-5 veckorna. Om det blir soppa av allt får jag väl börja om igen, inga djur kommer till skada åtminstone!

                      Kom gärna med kommentarer, både ris och ros, eller varför inte bara lite trevlig OT
                      Senast redigerad av Palmberg; 13 May 2013, 21:59. Anledning: fellänkat.
                      Ha det! /Henke
                      Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

                      Kommentar

                      • Palmberg
                        • May 2010
                        • 164

                        #12
                        Statusrapport: Tja, händer inte så mycket, vilket jag inte heller hade trott efter en vecka. Eller jo, det har blivit lite mindre HC efter att jag har kört Operation Lambi och sugit upp överflödigt vatten ur substratet Får trösta mig med att dom förhoppningsvis har rotats lite i det fördolda.

                        I övrigt har jag fått kommentaren av min snart blivande fru:
                        "Dom där växterna vattnar/duschar du och gullar och pratar med varje dag, men några andra växter i huset har du aldrig vattnat under alla dessa år!!!"
                        Ha det! /Henke
                        Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

                        Kommentar

                        • Ryskbompa
                          • August 2012
                          • 930

                          #13
                          Ursprungligen postat av H@nky
                          Statusrapport: Tja, händer inte så mycket, vilket jag inte heller hade trott efter en vecka. Eller jo, det har blivit lite mindre HC efter att jag har kört Operation Lambi och sugit upp överflödigt vatten ur substratet Får trösta mig med att dom förhoppningsvis har rotats lite i det fördolda.

                          I övrigt har jag fått kommentaren av min snart blivande fru:
                          "Dom där växterna vattnar/duschar du och gullar och pratar med varje dag, men några andra växter i huset har du aldrig vattnat under alla dessa år!!!"
                          Hahaha visst är dom förstående :P

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #14
                            Jag tycker du fått till inredningen kanon i detta karet. Om jag tittar på bilderna när du satt ner stenarna så tycker jag det är en ren hit. Hade gärna gjort något liknande i mitt nano som just nu bäst kan beskrivas som en nano-djungel.

                            Sedan blir det intressant att se hur det går med din fukt-start med växterna. Du verkar ju ha tålamod så att det räcker och bli över när du har en plan. Se här skillnaden på nano med plan och 54 utan plan. Tror du liksom hittar inredningen i kuben direkt. Tänk om du kunde överföra den blicken på ditt 54. Detta karet berättar ju att du har det i dig. Lita på det nu och titta på ditt andra kar med samma ögon Den kända, vitt omtalade, Henke-blicken!!!
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Palmberg
                              • May 2010
                              • 164

                              #15
                              Tusen tack! Ja, här känns det som att jag planerade och gjorde rätt från början. Försökte följa linjerna och "flödet" från bakgrunden vidare ut i placeringen av sten och nivåskillnader i substratet. Planen var ungefär en biotop: grönskande klippskreva. Vi får se hur det blir med växter, eventuellt någon rot, vatten och framförallt invånare! Just nu är jag sugen på att fylla karet då min HC knappt växer något...
                              Ha det! /Henke
                              Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

                              Kommentar

                              Arbetssätt...