Akvarievrån

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • limaan
    • December 2011
    • 212

    #31
    Kanske ska ha Asien tema i akvariet med dvärggurami och något mer. Har alltid gillat guramis
    Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
    Följ mig i projekttråden Akvarievrån
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

    Kommentar

    • limaan
      • December 2011
      • 212

      #32
      Hmm! Har nu tittat igenom fiskar från asien som skulle kunna passa i det nya akvariet. Kommer nog att bli en sorts barb och en sorst danio. Barber har jag aldrig haft förut men fastnat för Indianbarb, Nätbarb och Kopparbarb. Av daniorna så gillar jag de prickiga Galaxys, ozelotten och prickiga varianten av sebrafiskarna. Vilka 2 skulle passa bäst tillsammans? Guramins passar nog inte tillsammans med någon av dessa.
      Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
      Följ mig i projekttråden Akvarievrån
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

      Kommentar

      • limaan
        • December 2011
        • 212

        #33
        Jag har nu börjat fundera på hur jag ska inreda det kommande akvariet. Är ju ganska nöjd med mitt 54 liters. Det är det akvariet jag lyckats bäst med hitintills. Det jag saknar är lite mer fart på växtligheten men den enda växtnäri g jag kört med är ju endast järngödning. Skulle nog behöva börja med pmdd eller easy carbo men har inte vågat mig på det än. Sedan har jag tyvärr haft väldig otur med att fiskar dött utan att jag har förstått varför. Vattenväderna har vart bra och det har inte synts nått specifikt på fiskarna. Alla guppyn jag köpt dog. Otocinclusarna gissar jag dog av värmen som blev under sommaren. Av mina 11 kolglödstetror jag köpte så lever endast 1, kanske beror på att ph ligger lite högre än vad det står att de gillar. Nu ligger hoppet på mina Endlers och så här långt ser det väldigt lovande ut. En hona har nyligen fått en kull. De enda som funnits med sedan start är amanoräkorna.

        I kommande akvariet ska det iallafall bli samma sorts sand som jag har 54 l. Jag gillar att ha ganska mycket växter och rötter gillar jag. Men det här akvariet blir ju väldigt smalt så jag kanske ska satsa på att ha grenar istället? Eller om jag istället ska satsa på sten istället? Har tänkt mig fiskar från asien så då passar det väll bättre med växter och grenar. Blir det fult att blanda trä och sten?

        Filtersystemet blir densamma som i 54 l men med en lite kraftigare pump. Baksidan kommer jag nog måla svart då jag inte vill stjäla plats inne i akvariet. Har inte bestämt vilken belysning jag ska välja. Det blir iallafall inte en vanlig ramp då den försvårar skötseln av akvariet. Vill ha något som sitter en bit ovanför akvariet.

        Ge mig gärna tips på både det ena och andra då jag fortfarande är nybörjare.
        Senast redigerad av limaan; 18 December 2013, 21:16.
        Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
        Följ mig i projekttråden Akvarievrån
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

        Kommentar

        • limaan
          • December 2011
          • 212

          #34
          Hm. Idag hittade jag endlershonan, som fick yngel för 2 dagar sedan, död �� Igår verkade hon precis som vanligt och var framme och åt. Vad kan det vara för fel!!! Ph 7.5, nitrit och nitrat på 0, kh 15. Temp 25-26 grader. Vattenbyte gjorde jag för 3 dagar sedan.
          Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
          Följ mig i projekttråden Akvarievrån
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

          Kommentar

          • Jesper Broman
            • November 2012
            • 3445

            #35
            Ja det låter skumt. Jag har tyvärr ingen aning om vad det kan va, men släng upp en tråd i kategorin sjukdomar så kanske någon kan hjälpa dig och fler kanske ser din fråga.

            Kommentar

            • Knax
              • November 2012
              • 1148

              #36
              När guppy dör hittar man inte alltid någon anledning, har jag fått lära mig. Endlers ska generellt sett vara tåligare än "vanliga", men särskilt långlivade blir de sällan.

              Jag har också hört (och sett) att de ofta tacklar av och dör efter yngling. Kanske behövs (finns?) lite forskning på det. Blir de känsligare efter yngling? Klarar de bara en kull?

              Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
              // Mats, a.k.a. Knax



              "All's well that ends." - Unknown

              Kommentar

              • limaan
                • December 2011
                • 212

                #37
                Hoppas det inte är så att de oftast tacklar av efter endast 1 kull. Har ju en annan hona som börjar bli allt tjockare och väntar troligen yngel. Kommer den också tackla av kort efter yngling ?? Bara att vänta och se antar jag. Guppyn verkar dö väldigt lätt och jag hoppades att endlers skulle vara tåligare. Men det kanske snart blir överbefolkat ändå om alla ynglen klarar sig.
                Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
                Följ mig i projekttråden Akvarievrån
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

                Kommentar

                • Jesper Broman
                  • November 2012
                  • 3445

                  #38
                  Ja jag känner också igen fenomenet.
                  Det blir inga fler guppy hos mig i framtiden, och mest för den anledningen.

                  Kommentar

                  • limaan
                    • December 2011
                    • 212

                    #39
                    Bilder från idag. Måste nog hitta på något med växtligheten. Även en bild på en amanoräka ;-)
                    Klicka på bilden för större version

Namn: 20131226_183443.jpg
Visningar: 1
Storlek: 117,2 KB
ID: 2155464 Klicka på bilden för större version

Namn: 20131226_183614.jpg
Visningar: 1
Storlek: 92,2 KB
ID: 2155465
                    Klicka på bilden för större version

Namn: 20131226_183551.jpg
Visningar: 1
Storlek: 134,4 KB
ID: 2155466
                    Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
                    Följ mig i projekttråden Akvarievrån
                    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

                    Kommentar

                    • limaan
                      • December 2011
                      • 212

                      #40
                      Var till djuraffären igår och inpulshandlade 3 nya växter till akvariet. Tog även bort grottan jag försökte gömma i sanden då den ändå inte används. Växterna är en anubia som jag bundit fast på roten. En rotala rotundifola och en Alternanthera cardinalis. Fick även med 2 olika flytväxter. Den ena påminner om spikblad men skulle inte vara det och den andra verkar vara någon form av ormbunke. Vet inte om jag är helt nöjd med placeringen av växterna men det blev iallafall lite mer liv i akvariet. Få se om ljuset räcker till för papegojväxten och rotalan. Har ju endast lysröret som följde med akvariet och ingen direkt reflektor. Har även bestämt mig för att skaffa pmdd.
                      Lite bilder.
                      Klicka på bilden för större version

Namn: 20131228_105405.jpg
Visningar: 2
Storlek: 140,2 KB
ID: 2155481 Klicka på bilden för större version

Namn: 20131228_105416.jpg
Visningar: 1
Storlek: 134,0 KB
ID: 2155482 Klicka på bilden för större version

Namn: 20131228_105428.jpg
Visningar: 1
Storlek: 157,1 KB
ID: 2155484 Klicka på bilden för större version

Namn: 20131228_105440.jpg
Visningar: 1
Storlek: 89,4 KB
ID: 2155485
                      Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
                      Följ mig i projekttråden Akvarievrån
                      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        #41
                        Mycket fint!
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • limaan
                          • December 2011
                          • 212

                          #42
                          Tack så mycket Jag kanske borde ha flyttat isär papegojväxtens skjälkar lite eller går det att ha dem som en klunga?
                          Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
                          Följ mig i projekttråden Akvarievrån
                          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            #43
                            Jag inte rätt person att fråga tyvärr, är totalt okunnig på detta :o
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • limaan
                              • December 2011
                              • 212

                              #44
                              Införskaffade 10 neontetror för 2 dagar sedan och de verkar livrädda. Ligger och trycker i skuggan av växter, roten eller en sten. Råkar någon komma ut lite där det är mer öppet så pilar de panikartat tillbaka till skuggan. Har aldrig vart med om detta förut. Är det vanligt att de gör så? Kolglödstetran som alltid vart trygg har också börja hänga på neonerna och börjat gömma sig i skuggan ibland.
                              Klicka på bilden för större version

Namn: 20140101_101758.jpg
Visningar: 1
Storlek: 133,1 KB
ID: 2155569
                              Senast redigerad av limaan; 01 January 2014, 09:14.
                              Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
                              Följ mig i projekttråden Akvarievrån
                              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13131

                                #45
                                Fiskar kan reagera på olämpliga saker i vattnet och instinktivt lämnar dem det området men i ett akvarium kan de inte det och det kan leda till oro, rädsla och panik. Du kan ju alltid byta en del vatten och använda vattenberedning och sen sätta pumpen så den slår vattnet på ytan och vädrar ut eventuell ammoniak...
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...