Akvariekällaren

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Yadina
    svarade
    Du verkar vara otroligt duktig på att skapa miljöer och förutsättningar för att dina fiskar ska kunna yngla av sig och växa upp. Imponerande!
    Trist att du ska lägga av.

    Lämna en kommentar:


  • LAncer
    svarade
    Så nu börjar jag snart på ett avslut på detta .
    men tänkte iallafall skriva hur det gått för mina sewellia lineolata.
    Jag har ju sett inte yngel då och då. Men idagrev jag hela karet bort med alla stenar och så och har kunnat räkna till 50st yngel/ungdjur. Så det var ju iallafall ett lyckat försök.

    Lämna en kommentar:


  • admin
    svarade
    Jag håller med dig om att det inte ligger till grund för verksamhet, men det kan vara en viktig faktor när man förklarar att det är en hobby.

    Lämna en kommentar:


  • Christer5
    svarade
    Det är väl inte lönsamhet som ligger till grund för att klassas som hobby eller verksamhet.

    Lämna en kommentar:


  • LAncer
    svarade
    Ursprungligen postat av admin
    Det är otroligt svårt att få ekonomi i en odling med uppvärmning, el och vatten. Räkna på det och bevisa att det bara är en hobby. Inget du tjänar på.
    Jag har visa och förklarat detta.men dom vill fortfarande att jag ska ha utbildning och tillstånd för att bedriva detta. Men pratar jag med skatte verket så klassar dom mig som hobby.

    Lämna en kommentar:


  • admin
    svarade
    Det är otroligt svårt att få ekonomi i en odling med uppvärmning, el och vatten. Räkna på det och bevisa att det bara är en hobby. Inget du tjänar på.

    Lämna en kommentar:


  • stefanr72
    svarade
    Ursprungligen postat av Christer5

    Det är väl det som är haken i det här fallet när man vill ha så många akvarier för odling och en även vill sälja för att finansiera sin stora hobby,det blir som en verksamhet då.
    Men så länge som utgifterna är större än inkomsterna ska det ju vara lugnt.

    Lämna en kommentar:


  • Christer5
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    Ja men man får ju ha hur mycket fisk man vill i sin hobby så länge man inte ägnar sig åt föda upp och ditribuera fisk.
    Det är väl det som är haken i det här fallet när man vill ha så många akvarier för odling och en även vill sälja för att finansiera sin stora hobby,det blir som en verksamhet då.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ja men man får ju ha hur mycket fisk man vill i sin hobby så länge man inte ägnar sig åt föda upp och ditribuera fisk.

    Lämna en kommentar:


  • Fanbyalperna
    svarade
    Jag förstår dig, men myndigheterna gör det inte pga av omfattningen. Skala bara ner lite och kör vidare, Glädjen finns inte i antalet akvarier utan akvarien och fiskarna själva. Det mikrovärld som finns i varje akvarium är tillräckligt intressant i sig själv och som sagt inte antalet akvarier. Som du själv nämner är det en glädje när man lyckats få till akvariet så att fiskarna trivs och förökar sig.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av LAncer

    Jag. Har haft det som min hjälp i mitt liv att hålla mig flytande över ytan. Och inget vinst syfte med det hela. Utan roligt att ha något att göra och lyckas med att få upp lite yngel av olika arter.
    Ja men då är det ju bara att köra, du har ju ingen verksamhet....

    Lämna en kommentar:


  • LAncer
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim

    Verksamhet? I vilket syfte har du ditt akvariegarage?
    Jag. Har haft det som min hjälp i mitt liv att hålla mig flytande över ytan. Och inget vinst syfte med det hela. Utan roligt att ha något att göra och lyckas med att få upp lite yngel av olika arter.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av LAncer

    Tyvärr är all lust borta nu när man fått alla besked. Och nu när man vet vart det kommer ifrån.


    Men idag fick jag besked att dom lägger ner utredningen om jag avslutar och stänger ner min verksamhet som dom kallar det. Så nu min tid som hobby akvarist. Går nog mot sitt slut tyvärr.
    Verksamhet? I vilket syfte har du ditt akvariegarage?

    Lämna en kommentar:


  • Christer5
    svarade
    Ursprungligen postat av LAncer

    Tyvärr är all lust borta nu när man fått alla besked. Och nu när man vet vart det kommer ifrån.


    Men idag fick jag besked att dom lägger ner utredningen om jag avslutar och stänger ner min verksamhet som dom kallar det. Så nu min tid som hobby akvarist. Går nog mot sitt slut tyvärr.
    Med så många akvarier och försäljning av fisk så var det nog svårt att kalla det för bara hobby.

    Lämna en kommentar:


  • LAncer
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    Kör på bara Lancer
    Tyvärr är all lust borta nu när man fått alla besked. Och nu när man vet vart det kommer ifrån.


    Men idag fick jag besked att dom lägger ner utredningen om jag avslutar och stänger ner min verksamhet som dom kallar det. Så nu min tid som hobby akvarist. Går nog mot sitt slut tyvärr.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...