Projekt akvariehörnan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RGL
    • April 2011
    • 94

    Projekt akvariehörnan

    Hej alla !
    Då var det äntligen dags att dra igång vinterns och vårens stora akvarieprojekt i Sölvesborg!

    Jag är en 45åring kock/krögare www.rikardentrappaner.se från Sölvesborg som är tokig i akvarium och allt som hör därtill. Det blir bara värre för varje dag till min kära frus stora förtret. Jag kommer under vintern dra igång mitt största kar hittills och tänkte dokumentera det här med förhoppningar att ni tycker och tipsar så det blir så bra det bara kan.

    I huset som jag bor i finns det begränsat med ställen där ett större akvarium kan stå så därför det lite udda måtten som karet tvingat få. Jag vill ha så stor vatten volym som möjligt på denna begränsade yta. Måtten är H 700mm B 880mm och djup 550mm ca 340l.

    Inspirerad av alla duktiga bakgrundsbyggare på forumet så kommer jag att bygga en frigolit bakgrund med filter bakom. Målet är att försöka imitera en flodbank och försöka få färgerna att bli samma på både sanden ( julas ) och på bakgrunden. Hängande rötter och grenar, lite växter och hängande växtbelysningsarmaturer med ganska dimmad belysning. Karet kommer stå på faktums köksstomme med vita dörrar och vit bänkskiva allt för att det skall bli så stilrent som möjligt och därigenom minimera friktionen i äktenskapet.

    Framtida invånare kommer att bli SA inriktat med apistogramma borelli, pansarmalar, fantomtetror och med JPN discus några kilometer utanför stan så lär det bli discus av något slag. Ett lekpar eller ett stim med mindre. Skulle gärna ha några redbacks med men karet är nog lite litet.

    Kommer lägga upp lite bilder och ser fram emot era tankar och åsikter. Behöver hjälp med pumpval, färgsättning mm

    Med vänlig hälsning, Rikard
  • RGL
    • April 2011
    • 94

    #2
    Projekt akvariehörnan

    Klicka på bilden för större version

Namn: 875.jpg
Visningar: 1
Storlek: 147,1 KB
ID: 2145602Klicka på bilden för större version

Namn: 882.jpg
Visningar: 1
Storlek: 98,8 KB
ID: 2145603Klicka på bilden för större version

Namn: 881.jpg
Visningar: 1
Storlek: 137,3 KB
ID: 2145604Klicka på bilden för större version

Namn: 876.jpg
Visningar: 1
Storlek: 119,5 KB
ID: 2145605

    Karet



    Hörnan det skall stå i



    Belysningen



    Början på bakgrund och kortsidan



    Senast redigerad av RGL; 18 January 2013, 12:09.

    Kommentar

    • laasesku
      • October 2002
      • 660

      #3
      Sköna mått på det karet! Blir intressant o se hur det utcecklar sig.

      Kommentar

      • RGL
        • April 2011
        • 94

        #4
        Klicka på bilden för större version

Namn: 002.jpg
Visningar: 1
Storlek: 184,3 KB
ID: 2145600Klicka på bilden för större version

Namn: 003.jpg
Visningar: 1
Storlek: 190,3 KB
ID: 2145601

        Lagt på husfix mörkt i botten och sedan blev det lite rött. Skall fortsätta med gula och bruna toner. Inte helt lätt men man får prova sig fram målet är sandfärgat.

        Hur stor cirkulationspump skall man ha till filterbakgrunden?? hade tänkt 1500l/h blir det för mycket eller för lite?? Vill inte ha för mycket snurr i karet

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          med de planerade invånarna så skulle jag siktat på en cirk som är 3-4 ggr vattenvolymen.

          dvs 1000-1300 L/H.

          såvida du inte kan lösa det med strilrör, då kan man gott gå upp en bra bit i cirk.

          har du bra med matrial bakom frigon, typ då 5-6% av vattenvolymen, så blir det mer
          än tillräcklig rening av vattnet för de mest krävande sakerna.




          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • RGL
            • April 2011
            • 94

            #6
            Det blir ca 30-35l filter volym så .det är ju ganska mycket

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13131

              #7
              Problemet med kraftig pump är måtten på karet, ett långt kar slukar liksom strålen från pumpen men här tar den stopp mot en vägg och går runt runt. Det jag provat med framgång är att sätta utblåset relativt djupt och använt en grov 90böj som jag riktat nästen rakt upp. På det viset fått god genomströmmning utan att det blev för mycket turbulens
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                Problemet med kraftig pump är måtten på karet, ett långt kar slukar liksom strålen från pumpen men här tar den stopp mot en vägg och går runt runt. Det jag provat med framgång är att sätta utblåset relativt djupt och använt en grov 90böj som jag riktat nästen rakt upp. På det viset fått god genomströmmning utan att det blev för mycket turbulens

                den är bra
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • RGL
                  • April 2011
                  • 94

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Problemet med kraftig pump är måtten på karet, ett långt kar slukar liksom strålen från pumpen men här tar den stopp mot en vägg och går runt runt. Det jag provat med framgång är att sätta utblåset relativt djupt och använt en grov 90böj som jag riktat nästen rakt upp. På det viset fått god genomströmmning utan att det blev för mycket turbulens
                  Det kanske man skall testa. Hur grovt rör och hur djupt är relativt djup 20cm??

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13131

                    #10
                    Ursprungligen postat av RGL
                    Det kanske man skall testa. Hur grovt rör och hur djupt är relativt djup 20cm??
                    jag hade en 22mm böj och den satt inte fullt 10 cm ner och pumpen var på 1200L/tim. Man får prova sig fram hur grov röret måste vara och hur djupt det måste sitta beroende på hur det faktiska flödet från pumpen är. Man kan behöva gå upp till 2 utblås om det är riktigt drag i pumpen. Kan vara bra att också kolla hur utblåset beteer sig när vattennivån sänks och de blir frilagda så du inte får en stråle rakt upp en halvmeter I mitt fall blev det bara 5-7cm vattenpelare.
                    Senast redigerad av åheim; 18 January 2013, 14:15.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • RGL
                      • April 2011
                      • 94

                      #11
                      Klicka på bilden för större version

Namn: 001.jpg
Visningar: 1
Storlek: 198,9 KB
ID: 2145668
                      Nu har bakgrunden fått ett lager gult och ett lager i en sandfärgad brunton. Svårt att veta när man skall vara nöjd!!! Vad tycker ni börjar det bli dax för lackering eller saknas det något? Målet är ju att efterlikna en flodsida med samma färg som julas blästersandKlicka på bilden för större version

Namn: 002.jpg
Visningar: 1
Storlek: 193,4 KB
ID: 2145669Klicka på bilden för större version

Namn: 003.jpg
Visningar: 1
Storlek: 155,0 KB
ID: 2145670
                      Tar med glädje emot era tankar

                      Kommentar

                      • JonasOne
                        • December 2010
                        • 79

                        #12
                        Jag tycker du lyckats väldigt bra! För min del så liknar den mycket bra julas sand. Väntar på fortsättning

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          mycket snyggt.

                          *följer

                          Kommentar

                          • RGL
                            • April 2011
                            • 94

                            #14
                            Klicka på bilden för större version

Namn: 008.jpg
Visningar: 1
Storlek: 193,1 KB
ID: 2145897Klicka på bilden för större version

Namn: 009.jpg
Visningar: 1
Storlek: 193,8 KB
ID: 2145898Klicka på bilden för större version

Namn: 011.jpg
Visningar: 1
Storlek: 146,0 KB
ID: 2145899
                            Då var bakgrunden lackad inte helt lätt på en sådan skrovlig yta men med lite pillande så blev det nog bra.

                            Då var det dags att bygga bänken ut av Faktums köksstommar. Jag limmar alla dela inklusive alla skruvar med sättlim sedan limmar och skruvar jag ihop de två stommarna. De förstärks i hörnen med regel och får en rejäl köksbänkskiva på sig. Som extra bakstycke sätter jag en skiva som både sättlimmas och skruvas fast. Sedan får de fan spränga den om den skall isär 12 rostfria ben skall den stå på.

                            Kommentar

                            • RGL
                              • April 2011
                              • 94

                              #15
                              Projekt akvariehörnan


                              Köksstommarna är förstärkta. Kraftigt bakstycke samt rejäl bänkskiva. Samt en del ben. Blev bra tycker jag.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...